Jaargang 35 nummer 4

Redactioneel - Op onderzoek

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen van deze editie van Volgens Bartjens

lees meer »
Vb_35_4_afb_cathe_notten_thumb

Meetkunde

Ik zie, ik zie... - Kijken vanuit het eigen perspectief en dat van anderen

Marike Verschoor zag een Youtube-filmpje dat haar inspireerde tot een aantal activiteiten die meetkunde, tekenen en natuuronderwijs combineren en waarbij all...

lees meer »
Vbat201504_04-07_verschoor_07_ik_thumb

Theorie en achtergrond

Lala en de hangmobiel - Redeneren met onbekenden

Het reken-wiskundecurriculum van de basisschool richt zich vooral op het leren uitvoeren van rekenoperaties. Aan het redeneren met getallen wordt doorgaans n...

lees meer »
Vb_35_4_afb_otten_lala_en_de_hangmobiel_thumb

Theorie en achtergrond

Gooien met één dobbelsteen - Redeneren over kans in groep 7

Wat gebeurt er als je vaak met een dobbelsteen achter elkaar gooit? In het kader van het project Beyond Flatland wordt onderzocht of kans geen onderdeel van...

lees meer »
Vb_35_4_afb_blankespoor_gooien_met_een_dobbelsteen_thumb

Jaargang 35 nummer 4

Bewijs uit het gerijmde - Onderzoekend Leren

Jaap van Lakerveld schrijft in rijm over het onderzoekend leren, waar wij allemaal de wereld mee hebben leren ontdekken....

lees meer »
Vb_35_4_afb_lakerveld_bewijs_uit_het_gerijmde_thumb