Spel in de rekenles

Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels

Airport, Rush hour en Tipover zijn rekenspellen om in je eentje te spelen. In dit artikel worden ze besproken...
Vb_27_2_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_detail

Rekendomein

  • meetkunde
  • logisch denken / redeneren

 Bevat leerstof van

  • groep 4
  • groep 5
  • groep 6
  • groep 7
  • groep 8

 Aantal spelers

1

 Gemiddelde speelduur

Vrij

 Wat kun je ervan leren

Rush Hour

  • Opdrachten op kaarten oplossen: autootjes op het speelbord zo verschuiven dat één autootje van het bord kan rijden
  • Naleggen van het plaatje op de opdrachtkaart: autootjes goed neerzetten zoals op de plattegrond
  • Vooruit denken over wat er zal gebeuren als je een bepaalde zet wel of niet doet
  • Kunnen lezen van codetaal
  • Slim denken

Airport

  • Opdrachten op kaarten oplossen: vierkante speelstukken zo op het speelbord neerleggen dat de goede route ontstaat
  • Vooruit denken over wat er zal gebeuren als je een bepaald speelstuk neerlegt
  • Nadenken over richtingen en draaiingen
  • Slim denken

Tipover

  • Opdrachten op kaarten oplossen: torentjes op het speelbord zo neerzetten dat het poppetje op de goede plaats kan komen
  • Naleggen van het plaatje op de opdrachtkaart: torentjes goed neerzetten zoals op de plattegrond
  • Vooruit denken over wat er zal gebeuren als je een bepaalde zet wel of niet doet
  • Kunnen lezen van codetaal
  • Slim denken
bron: Volgens Bartjens, jaargang 27, nummer 2
auteur: Anneke Noteboom
« Terug naar het nieuwsoverzicht

Reageer