Artikelen met theorie en achtergrond

Feit of fictie; Sekseverschillen in rekenvaardigheden.

Sekseverschillen in rekenvaardigheden zijn in het verleden vaak onderzocht. De grote vraag blijft: verschillen jongens en meisjes wel echt in hun rekenvaardig- heden? Onderzoekers van de Universiteit Maastricht namen deze kwestie onder de loep.
Vb_33_5_afb_martens_feit_of_fictie_news_detail

Samenvatting

Sekseverschillen in rekenvaardigheden zijn een terugkerend thema in onderzoek en media. Zo laat de grootschalige Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS1) uit 2011 zien dat Nederlandse meisjes op de basisschool systematisch lager scoren op rekentoetsen dan Nederlandse jongens. Het bestaan van dergelijke sekseverschillen kan belangrijke consequenties hebben voor de onderwijspraktijk. Toch is er veel discussie over het bestaan van sekseverschillen in rekenvaardigheden. De grote vraag blijft: verschillen jongens en meisjes wel echt in hun rekenvaardigheden? Onderzoekers van de Universiteit Maastricht namen deze kwestie onder de loep. 

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Reageer