Artikelen met theorie en achtergrond

Misverstand; over contexten, oefenen en begrip - Jo Nelissen

In de landelijke pers wordt met enige regelmaat geschreven over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs. Jo Nelissen bespreekt de belangrijkste punten van kritiek: rekenen in contexten, weinig oefening en zwakke rekenaars die de dupe zijn.
Vb_33_4_afb_nelissen_misverstand_news_detail

Samenvatting

In de landelijke pers wordt met enige regelmaat geschreven over de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs. De ene keer wordt aandacht besteed aan onderdelen uit internationaal onderzoek waarin de prestaties van Nederlandse leerlingen worden vergeleken met die van leerlingen in het buitenland. In andere gevallen wordt kritisch gekeken naar de praktijk van het rekenonderwijs in ons land. De belangrijkste punten van kritiek die Jo Nelissen betreffen:

1. Het rekenen in contexten
2. Weinig oefening
3. Zwakke rekenaars zijn de dupe
In dit artikel besteed ik aandacht aan de verschillende facetten van deze kritiek. 

« Terug naar het nieuwsoverzicht

Reageer