Artikelen met theorie en achtergrond

Veelgestelde vragen; Over de toets Rekenen voor kleuters - Ilse papenburg en Nienke Lansink

Om de ontwikkeling van de kleuters bij te houden kiezen veel scholen voor het afnemen van de toets Rekenen voor kleuters. Deze toets roept echter wel vragen op bij leerkrachten. in dit artikel vindt u antwoorden op enkele veelgestelde vragen.
Vb_33_1_afb_papenburg_veelgestelde_vragen_news_detail

Er zijn verschillende manieren om de ontwikkeling van kleuters goed te volgen. Peilingsactiviteiten en toetsen leveren informatie, evenals observaties door de leerkracht. Het systematisch bijhouden van de ontwikkeling in een volgsysteem is belangrijk om de vinger goed aan de pols te kunnen houden. Veel scholen kiezen voor het afnemen van de toets Rekenen voor kleuters. Deze toets roept echter wel vragen en soms zelfs emoties op bij leerkrachten. in dit artikel vindt u antwoorden op enkele veelgestelde vragen over deze toets. 

bron: Volgens Bartjens, jaargang 33, nummer 1
auteur: ilse Papenburg en Nienke Lansink
« Terug naar het nieuwsoverzicht

Reacties (1)

0 Esm├ę Vink 2015-01-07 11:56:09

Voor mijn opleiding op de Marnix Academie in Utrecht doe ik onderzoek naar de kleutertoetsen, en dan speciaal naar het rekenen. in dit artikel staat dat toetsen op plat vlak geen probleem zijn voor kinderen. dat blijkt uit pilots. ik ben enorm geïnteresseerd naar deze pilots. is er een manier waarop ik deze zou kunnen vinden. of is er iets te vinden over onderzoeken naar toetsen op plat vlak bij kleuters?

 

Reageer