Links uit het laatste nummer van Volgens Bartjens

NVORWO is de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs. Deze vereniging geeft, onder andere, samen met Uitgeverij Van Gorcum het blad Volgens Bartjens uit.

Hoort bij het artikel 'Tussendoelen rekenen-wiskunde' van Bronja Versteeg uit Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 2 (november 2017)

Bij het artikel van NVORWO-voorzitter Francis Meester, Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1

Bij het artikel 'Kleuters in de hoek' van Aafke Bouwman en Ineke Bruning, Volgens Bartjens jaargang 37, nummer 2 (november 2017)

Voor de tweede keer organiseren de NVORWO, SLO en NVvW deze conferentie over de overgang van de basisschool naar het vmbo voor rekenen-wiskunde.

Bij het artikel 'Vooraf toetsen' van Yvonne van der Eerden en Marianne Espeldoorn uit Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 2 (november 2017)

Voor de groepen een tot en met acht heeft SLO Rondje Rekenspel ontwikkeld; een aantal spellen waarin kennis, vaardigheden en inzichten op het gebied van getalbegrip in samenhang aan de orde komen.

Ligt jouw rekenspel straks in de (web)winkel? Doe mee met de wedstrijd Wie Maakt Het Beste Rekenspel

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017.

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' en Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Onderzoek van de KNAWW uit 2009. Behoort bij de literatuurlijst van het artikel 'Erkenning en draagvlak' van Nienke Okkema, Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 3

Bij het artikel 'De rekenmethode losser gebruiken' van Marianne Speldoorn en Yvonne van der Eerden, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2--9 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding', Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij 'Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding, Volgens Bartjens ontwikkeling en onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding' , Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding', Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding', Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Een groeiend netwerk' van Michelle Taverne et. al., Volgens Bartjens jaargang 37 nummer 2 (november 2017)
2032 / 21st century

Bij het artikel 'Rekenen-wiskunde over( )denken' van Sabine Lit, Volgens Bartjens jaargang 35, nummer 5 (mei 2016) en bij 'Ruimte vangen' van Monica Wijers, Eveline Schoevers, Vincent Jonker, Ronald Keijzer, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 1

Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically: problem solving, metacognition, and sense-making in mathematics. In D. Grouws, Handbook for Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 334-370). New York: MacMillan.

Bij het artikel 'Kinderen die vragen...' van Belinda Terlouw, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 3 en bij 'Rekenen-wiskunde in de 21-eeuw', Marc van Zanten, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Vanuit een ander perspectief - een wiskundige basis van het rekenonderwijs' van Geeke Bruin - Muurling en Irene van Stiphout, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Nieuwstekenen - Rekenen met het nieuws van de week' van Karin Snoodijk en Ruud Janssen, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 4 (maart 2017)

Link bij 'Vragen die stimuleren' van Marc van Zanten, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 5

Link bij het artikel 'Vragen die leren stimuleren' van Marc van Zanten, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Vragen die leren stimuleren' van Marc van Zanten, en het artikel 'De rekenmethode losser gebruiken' van Marianne Espeldoorn en Yvonne van der Eerden, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde' van M.C.P Habermehl - Ooms, Volgens Bartjens Onderzoek en Ontwikkeling, Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1

Bij het artikel 'Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde' van M.C.P Habermehl - Ooms, Volgens Bartjens Onderzoek en Ontwikkeling, Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1

Bij het artikel van NVORWO-voorzitter Francis Meester uit Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1
Apps voor rekenen

Op deze site leest u meer over apps in het onderwijs. Deze link hoort bij het artikel "Bij de tijd' van Martine den Engelsen en Eveline Kaleveld
Automatiseren

Bij het artikel "Het heft in eigen handen" van Kris Verbeeck, Volgens Bartjens jaargang 34 nummer 3

Bij het artikel "Het heft in eigen handen" van Kris Verbeeck - Volgens Bartjens jaargang 34-3 enbij "Over de drempels van de basisvaardigheden" en "Juf, laat mij het zelf maar leren" van Anneke Noteboom - Volgens Bartjens jaargang 34 -3

Bij het artikel "Het heft in eigen handen" van Kris Verbeeck, Volgens Bartjens jaargang 34, nummer 3

Een onderzoek naar het automatiseren van de basisbewerkingen rekenen-wiskunde in het basisonderwijs. Bij het artikel "Een onmogelijke combinatie" van Suzanne Sjoers, Volgens Bartjens jaargang 34 nummer 3
Breuken, verhoudingen, procenten, kommagetallen

Dit onderzoek stond aan de basis van het artikel 'De betekenis van breuken' door Marieke Thurlings, Maaike Koopman en Perry den Brok uit Volgens Bartjens, Jaargang 35, nummer 2
Doorlopende leerlijnen po - vo

Expertgroep Doorlopende leerlijnen taal en rekenen - Hoort bij de literatuurlijst van het artikel 'Het prioriteitenspel' en 'Van basisschool naar brugklas', Volgens Bartjens, jaargang 35 nummer 3 (januari 2016
Evenementen - Congresssen

Alle informatie over De Grote Rekendag

Download het draaiboek met alle activiteiten van de Grote Rekendag 2015 rond meten en meetkunde. Deze link hoort bij het artikel 'Bespiegelingen over spiegels' van Ronald Keijzer uit Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 2

Ligt jouw rekenspel straks in de (web)winkel? Doe mee met de wedstrijd Wie Maakt Het Beste Rekenspel

Wereldwijde wiskundewedstrijd

Voor de tweede keer organiseren de NVORWO, SLO en NVvW deze conferentie over de overgang van de basisschool naar het vmbo voor rekenen-wiskunde.
Groep 1 en 2

Leong. D & Bodrova E. (2012) Assessing and scaffolding Make- Believe Play. In: Young children, January 2012 Bij het artikel 'Dit wiel is te klein' van Aafke Bouwman, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 1

Bij het artikel 'Leren leren' van Corinne Harten, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 3

Bij het artikel 'Volgens Bartjens heeft iets gelezen...', Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 3

Het vijfde artikel van Ceciel Borghouts over de Vertaalcirkel uit Volgens Bartjens, jaargang 32, nummer 3

Bij het artikel 'Kleuters in de hoek' van Aafke Bouwman en Ineke Bruning, Volgens Bartjens jaargang 37, nummer 2 (november 2017)
Hoogbegaafdheid

Artikel op de site van Wij Leren van Eleonore van Gerven. Bij het artikel "Een onmogelijke combinatie" van Suzanne Sjoers - Volgens Bartjens Jaargang 34, nummer 3
Leerkrachten

Bij het artikel 'De rekenmethode losser gebruiken', Marianne Speldoorn en Yvonne van der Eerden, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5
Leerlijnen rekenen-wiskunde

Slo - Leerlijnen rekenen van groep 1 tot en met 6 met getalbegrip als centrale lijn

Bij het artikel van NVORWO-voorzitter Francis Meester, Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1

Hoort bij het artikel 'Tussendoelen rekenen-wiskunde' van Bronja Versteeg uit Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 2 (november 2017)

Bij het artikel 'Kleuters in de hoek' van Aafke Bouwman en Ineke Bruning, Volgens Bartjens jaargang 37, nummer 2 (november 2017)
Leerroutes

Deze link hoort bij het artikel 'Passende Perspectieven 1' van Nina Boswinkel en Yvonne van Heerden, Volgens Bartjens jaargang 35, nummer 3 (januari 2016)

Deze link hoort bij het artikel 'Passende perspectieven 1' van Nina Boswinkel en Yvonne van Heerden

Deze link hoort bij het artikel 'Passende Perspectieven 1' van Nina Boswinkel en Yvonne van Heerden, Volgens Bartjens Jaargang 35, nummer 3 (januari 2016)

Deze link hoort bij het artikel 'Passende perspectieven 1' van Nina Boswinkel en Yvonne van Heerden, Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 3

Bij het artikel 'Rijzende Sterre' van Ria Brandt - Bosman en Henk Logtenberg, Volgens Bartjens, Jaargang 36 nummer 2
Lesmateriaal

Deze link hoort bij het artikel 'Tijd is er al heel lang' van Catrien Schreuder uit Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 2.

Hands-on, Brains-on is een project van NEMO Science Museum. In dit document vier les-ideeën over magneten, vliegtuigen, drijven en zinken en slakken. Hoort het het artikel 'Vliegen door de klas' van Rooske Franse, Volgens Bartjens 35 / 5 (mei 2016)

Bij het artikel 'Ruimte vangen' van Monica Wijers, Eveline Schoevers, Vincent Jonker en Ronald Keijzer. Volgens Bartjens Jaargang 36, nummer 1 en bij 'Meetkunde, kunst en creativiteit' van dezelfde auteurs uit Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 2
Meetkunde en meten

Rekenen: meten van inhoud. Leerlingen gaan met een praktische zelf aan de slag om het lokaal op te meten en krijgen hierdoor meer begrip van de getallen en inhoudsmaten. Bij 'Meten met maten' van Jacqueline blok. Volgens Bartjens jaargang 34, nummer 4

De manier geleid her-uitvinden wordt in deze video geïllustreerd aan de hand van activiteiten rond het meten van oppervlakte, maar zij is ook in andere lessen toepasbaar. Bij het artikel 'Meten met maten' van Jacqueline Blok, Volgens Bartjens 34/4.

Face Maker, video bij 'Kijk, heel veel cirkels' van Arlette Buter en Ans Veltman. Volgens Bartjens, jaargang 34, nummer 4 (maart 2015).

Download het draaiboek met alle activiteiten van de Grote Rekendag 2015 rond meten en meetkunde. Deze link hoort bij het artikel 'Bespiegelingen over spiegels' van Ronald Keijzer uit Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 2

Bij het artikel 'Ruimte vangen' van Monica Wijers, Eveline Schoevers, Vincent Jonker en Ronald Keijzer. Volgens Bartjens Jaargang 36, nummer 1 en bij 'Meetkunde, kunst en creativiteit' van dezelfde auteurs uit Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 2

Bij het artikel 'Flexmaat - Een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel' van Uschi van der Velden en Pauline van Vliet, Volgens Bartjens jaargang 36 nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Flexmaat', van Uschi van der Velden en Pauline van Vliet, Volgens bartjens, jaargang 36, nummers 4 en 5.

Bij het artikel van Francis Meester, Volgens Bartjens jaargang 37, nummer 1
NVORWO

Hoort bij het artikel 'Rekenen, ook voorbij de leeftijdsgrenzen' van Francis Meester, voorzitter van de NVORWO

Op 7 april 2017 vond de NVORWO jaarvergadering / studiedag plaats in Nieuwegein

Bij het artikel van voorzitter Francis Meester uit Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1
Oefenen

Link bij 'Vragen die stimuleren' van Marc van Zanten, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 5
Onderzoekend leren

Alake-Tuenter, E., (2014). Inquiry-based science teaching competence of pre-service primary teachers. (PhD thesis). Wageningen: Wageningen University. Bij het artikel 'Op onderzoek' door Albert Oving, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 3

Velthorst, G., Oosterheert, I., Brouwer, N. (2011). Onderzoekend leren: de nieuwsgierigheid voorbij. In: Tijdschrift voor lerarenopleiders (VELON / VELOV) - 32(3) 2011. Bij het artikel 'Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer

' Onderzoeken in de rekenles', Vincent Jonkers en Monica Wijers. Bij het artikel 'Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 3 en bij 'Nieuwstekenen' van Karin Snoodijk en Ruud Janssen, Volgens Bartjens jaargang 36-4

Bij het artikel ' Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens jaargang 36 nummer 3

Bij het artikel ' Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 3

Bij het artikel 'Nieuwstekenen - Rekenen met het nieuws van de week' van Karin Snoodijk en Ruud Janssen, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde' van M.C.P Habermehl - Ooms, Volgens Bartjens Onderzoek en Ontwikkeling, Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1
Opbrengstgericht werken

Deze link hoort bij de literatuurlijst van het artikel 'Erkenning en draagvlak' van Nienke Okkema, Volgens Bartjens jaargang 35 nummer 3
Organisaties Rekenen-Wiskunde

Jaarlijks wordt in maart de W4Kangoeroe reken- en wiskundewedstrijd gehouden in ruim 50 landen. De wedstrijd bestaat uit vijfkeuzevragen, die een leerling waarschijnlijk nooit eerder gezien heeft. De moeilijkheid loopt op van eenvoudig tot zeer moeilijk.

TIMSS staat voor "Trends in International Mathematics and Science Study" en heeft in de afgelopen 20 jaar de prestaties in rekenen en natuuronderwijs van leerlingen in groep 6 van het basisonderwijs gemeten.

NVORWO is de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs. Deze vereniging geeft, onder andere, samen met Uitgeverij Van Gorcum het blad Volgens Bartjens uit.

De link naar de website van het Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Deze link hoort bij het artikel 'Vroeger - Wijze Lessen' van Ed de Moor uit Volgens Bartjens, Jaargang 35, nummer 2

Bij het artikel 'Versoepel de doorstroming' van Annette Koopmans - van Noorel, Volgens Bartjens jaargang 36 nummer 2

Uitgeverij Van Gorcum is de uitgever van het blad Volgens Bartjens
Referentieniveaus

Deze checklist helpt intern begeleiders (en leraren) om een zorgvuldige afweging te maken bij de keus om het 1S-rekenniveau los te laten en te werken naar niveau 1F.

Deze link hoort bij het artikel 'Passende perspectieven 1' van Nina Boswinkel en Yvonne van Heerden, Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 3 (januari 2016)

Bij het artikel 'De rekenmethode losser gebruiken' van Marianne Speldoorn en Yvonne van der Eerden, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5
Rekenen en techniek, natuurkunde, scheikunde, biologie (science)

Hands-on, Brains-on is een project van NEMO Science Museum. In dit document vier les-ideeën over magneten, vliegtuigen, drijven en zinken en slakken. Hoort het het artikel 'Vliegen door de klas' van Rooske Franse, Volgens Bartjens 35 / 5 (mei 2016)

Link bij het artikel 'Gaan en staan' van Willem Uittenboogaard, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 1

Bij het artikel 'Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 3

Bij het artikel 'Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 3
Rekenen en taal

Deze link hoort bij het artikel 'Leren van en met elkaar' van Ronald Keijzer, Fokke Munk, Jantien Smit en Arthur Bakker, Volgens Bartjens jaargang 35, nummer 3 (januari 2016)

Aarts, R., Demir, S., & Vallen,T. (2011). Characteristics of Academic Language Register Occurring in Caretaker- Child Interaction: Development and Validation of a Coding Scheme. Language Learning, 61(4), 1173–1221. Bij Volgens Bartjens, jaargang 35, nu 5

Smit, J. (2013). Scaffolding language in multilingual mathematics classrooms. Dissertation Utrecht University. Bij het artikel 'Taal stimuleren tijdens de rekeninstructie' van Nanke Dokter, Rian Aarts en Anje Ros, Volgens Bartjens 35 / 5, (mei 2016)

Core academic language skills: An expanded operational construct and a novel instrument to chart school-relevant language pro ciency in preadolescent and adolescent learners. Bij het artikel 'Taal stimuleren tijdens de rekeninstructie', VB 35/5 (mei 2016)

Leong. D & Bodrova E. (2012) Assessing and scaffolding Make- Believe Play. In: Young children, January 2012 Bij het artikel 'Dit wiel is te klein' van Aafke Bouwman, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 1

Bij het artikel 'Tekenen en rekenen - de effectiviteit van het strookmodel' van Milou Overtoom en Anton Boonen

Bij het artikel 'Tekenen en rekenen - de effectiviteit van het strooimodel' van Milou Overtoom en Anton Boonen, Volgens Bartjens jaargang 36 nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Tekenen en rekenen - de effectiviteit van het strookmodel' van Milou Overtoom en Anton Boonen
Rekenen in vo / mbo

Bij het artikel "Een onmogelijke opgave" van Suzanne Sjoers, Volgens Bartjens, jaargang 34 nummer 3
Rekenmethodes en -programma's

Bij het artikel "het heft in eigen handen" van Kris Verbeeck, Volgens Bartjens jaargang 34, nummer 3 Zoefi - de nationale oefen-impuls voor rekenen

Reken- en oefenprogramma van het Menne Instituut
Rekenspelletjes

Voor de groepen een tot en met acht heeft SLO Rondje Rekenspel ontwikkeld; een aantal spellen waarin kennis, vaardigheden en inzichten op het gebied van getalbegrip in samenhang aan de orde komen.

Bij 'Apps in de rekenles - Zengrams' van Alette Lanting. Volgens Bartjens, jaargang 34, nummer 4 (maart 2015)

Bij het artikel 'En de winnaar is.... MEP!' van Anneke Noteboom, verschenen in Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 1

Het spel MEP is de winnaar van de rekenspellenwedstrijd van 2015. Het spel zal bij voldoende belangstelling ongeveer in januari in productie worden genomen. Hier kunt u het spel bestellen.

Ligt jouw rekenspel straks in de (web)winkel? Doe mee met de wedstrijd Wie Maakt Het Beste Rekenspel

Deze link hoort bij het artikel 'Een goede rekenstart' van Margreeth Mulder, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 1

Bij het artikel 'En de winnaar is...', Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1

Speel zelf Quarto met deze kopieerbladen... Bij het artikel 'En de winnaar is...' van Alette Lanting en Anneke Noteboom uit Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1

Uitleg van het spel NMBR9, het spel dat wordt besproken in de rubriek Spel in de Rekenles, Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1
Reken-video's

Digilijn - Leerlijn delen - Adnane, Aya en Emir (begin groep 5) - "24 viooltjes in dozen van 4"

Digilijn - Leerlijn delen - Amar, Emir en Oumaima - Informele strategieën bij "24 viooltjes in dozen van 4"

Digilijn - Leerlijn delen - Informele strategieën - "45 eieren in doosjes van 6" - Busra, Lorenzo, Nina

Leerlijn delen - Chaima, Andy en Nihad (begin groep 6) - Verhaaltje bij 18 : 3 bedenken; een rijtje sommen uitrekenen

Leerlijn delen - Syafan en Junaid (begin groep 6) - Verhaaltje 18 : 3 bedenken en rijtje sommen uitrekenen

Luciayro, Yassir en Lepi (begin groep 7) - Verhaaltje bij deelsom bedenken en een rijtje sommen uitrekenen

Zahra, Jesse en Illias (begin groep 7) - Verhaaltje bij een deelsom bedenken en een rijtje sommen uitrekenen

Face Maker, video bij 'Kijk, heel veel cirkels' van Arlette Buter en Ans Veltman. Volgens Bartjens, jaargang 34, nummer 4 (maart 2015).

Rekenen: meten van inhoud. Leerlingen gaan met een praktische zelf aan de slag om het lokaal op te meten en krijgen hierdoor meer begrip van de getallen en inhoudsmaten. Bij 'Meten met maten' van Jacqueline blok. Volgens Bartjens jaargang 34, nummer 4

De manier geleid her-uitvinden wordt in deze video geïllustreerd aan de hand van activiteiten rond het meten van oppervlakte, maar zij is ook in andere lessen toepasbaar. Bij het artikel 'Meten met maten' van Jacqueline Blok, Volgens Bartjens 34/4.

Bij 'Apps in de rekenles - Zengrams' van Alette Lanting. Volgens Bartjens, jaargang 34, nummer 4 (maart 2015)

Vrijdag 10 april 2015 vindt een nieuwe editie van de Volgens Bartjens Studentendag plaats. Het thema van deze dag is: Meten en meetkunde Meester

Deze twee video's laten zien hoe Paul en Necmiye tafelsommen oefenen. Je kunt de door hen gebruikte tafel-strategieën observeren. Deze link hoort bij het artikel 'Functioneel gecijferd' uit Volgens Bartjens, jaargang 35 nummer 1

In deze YouTube video vertelt Leah Alcala over de reken-activiteit 'Favorite No'. Deze video hoort bij het artikel 'Volgens Bartjens heeft iets gezien...' uit Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 2

Bekijk hoe kinderen hun probleem-oplossend vermogen in de rekenles toepassen. De video hoort bij het artikel 'Leren van kinderen - Probleemoplossend vermogen in de rekenles' van Belinda Terlouw, Volgens Bartjens jaargang 35 nummer 2

Video-artikel van 'Volgens Bartjens heeft iets gezien... Mijn Favoriete Nee' van Cathe Notten uit Volgens Bartjens, Jaargang 35, nummer 2.

Deze video hoort bij het artikel 'Robotdans' van Floortje Kroeze en Annette Markusse, Volgens Bartjens jaargang 35 nummer 3 (januari 2016)

Deze video hoort bij het artikel 'Ik zie, ik zie...' van Marike Verschoor uit Volgens Bartjens, jaargang 34, nummer 4. In deze video kun je zien hoe de wereld eruit ziet door de ogen van een hond, kat, vogel, vlieg, ratelslang, haai, vis en rat.

Bij het artikel ' Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens jaargang 36 nummer 3

Bij het artikel ' Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 3

Bij het artikel 'Een waardevolle informatiebron', Iris Verbruggen, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5

Uitleg van het spel NMBR9, het spel dat wordt besproken in de rubriek Spel in de Rekenles, Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 1
Sterke rekenaars

Bij het artikel "Een onmogelijke combinatie" van Suzanne Sjoers, Volgens Bartjens jaargang 34, nummer 3

Activiteiten voor excellente leerlingen - bij het artikel '35e Panama-conferentie: Goed en fout in het reken-wiskundeonderwijs' van Keijzer, R, Van Doornik- Beemer, H., & Spitz, L.(2017), Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, jaargang 37, nummer 1
Theorie, onderzoek, achtergrond

Wetenschappers ontdekt dat kinderen met bepaalde stoornissen, problemen hebben in dezelfde hersengebieden en hersencircuits: de executieve functies of uitvoerende regelfuncties.

Dit onderzoek stond aan de basis van het artikel 'De betekenis van breuken' door Marieke Thurlings, Maaike Koopman en Perry den Brok uit Volgens Bartjens, Jaargang 35, nummer 2

Onderzoek van de KNAWW uit 2009. Behoort bij de literatuurlijst van het artikel 'Erkenning en draagvlak' van Nienke Okkema, Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 3

Aarts, R., Demir, S., & Vallen,T. (2011). Characteristics of Academic Language Register Occurring in Caretaker- Child Interaction: Development and Validation of a Coding Scheme. Language Learning, 61(4), 1173–1221. Bij Volgens Bartjens, jaargang 35, nu 5

Smit, J. (2013). Scaffolding language in multilingual mathematics classrooms. Dissertation Utrecht University. Bij het artikel 'Taal stimuleren tijdens de rekeninstructie' van Nanke Dokter, Rian Aarts en Anje Ros, Volgens Bartjens 35 / 5, (mei 2016)

Core academic language skills: An expanded operational construct and a novel instrument to chart school-relevant language pro ciency in preadolescent and adolescent learners. Bij het artikel 'Taal stimuleren tijdens de rekeninstructie', VB 35/5 (mei 2016)

Veldhuis, M. (2015). Improving classroom assessment in primary education. Utrecht: Universiteit Utrecht. Bij het artikel 'Rekenen-wiskunde over( )denken van Sabine Lit, Volgens Bartjens, jaargang 35 nummer 5 (mei 2016)

Alake-Tuenter, E., (2014). Inquiry-based science teaching competence of pre-service primary teachers. (PhD thesis). Wageningen: Wageningen University. Bij het artikel 'Op onderzoek' door Albert Oving, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 3

Velthorst, G., Oosterheert, I., Brouwer, N. (2011). Onderzoekend leren: de nieuwsgierigheid voorbij. In: Tijdschrift voor lerarenopleiders (VELON / VELOV) - 32(3) 2011. Bij het artikel 'Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer

' Onderzoeken in de rekenles', Vincent Jonkers en Monica Wijers. Bij het artikel 'Op onderzoek' van Albert Oving, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 3 en bij 'Nieuwstekenen' van Karin Snoodijk en Ruud Janssen, Volgens Bartjens jaargang 36-4

Bij het artikel 'Leren leren' van Corinne Harten, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 3

Bij het artikel 'Kinderen die vragen...' van Belinda Terlouw, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 3 en bij 'Rekenen-wiskunde in de 21-eeuw', Marc van Zanten, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Van de voorzitter' van Francis Meester, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 3

Bij het artikel 'Leren Leren' van Corinne Harten, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 3

Bij 'Leren leren' van Corinne Harten, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 3

Bij het artikel 'TIMSS 2015 - Geen internationale top tien voor rekenen' van Martine Meelissen en Annemiek Punter, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Vanuit een ander perspectief - een wiskundige basis van het rekenonderwijs' van Geeke Bruin - Muurling en Irene van Stiphout, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Vanuit een ander perspectief - Een wiskundige basis van het rekenonderwijs', door Geeke Bruin - Muurling en Irene van Stiphout, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Tekenen en rekenen - de effectiviteit van het strookmodel' van Milou Overtoom en Anton Boonen, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Denkend rekenen en rekenend denken leren - didactisch credo van Ed de Moor historisch bezien' van Adri Treffers, Volgens Bartjens jaargang 36, nummer 4 (maart 2017)

Bij het artikel 'Een waardevolle informatiebron', Iris Verbruggen, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 5

Bij 'Wij willen oefenen' van Marieke Gribling, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 5

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017.

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' en Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2--9 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding', Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding' , Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017
Toetsen

Veldhuis, M. (2015). Improving classroom assessment in primary education. Utrecht: Universiteit Utrecht. Bij het artikel 'Rekenen-wiskunde over( )denken van Sabine Lit, Volgens Bartjens, jaargang 35 nummer 5 (mei 2016)

Bij het artikel 'Een waardevolle informatiebron', Iris Verbruggen, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 5

Bij het artikel 'Een waardevolle informatiebron', Iris Verbruggen, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Een waardevolle informatiebron', Iris Verbruggen, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Een waardevolle informatiebron', Iris Verbruggen, Volgens Bartjens, jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Een waardevolle informatiebron', Iris Verbruggen, Volgens Bartjens, jaargang 36 nummer 5

Bij 'Een waardevolle informatiebron', Iris Verbruggen, Volgens Bartjens, Jaargang 36, nummer 5

Bij het artikel 'Vooraf toetsen' van Yvonne van der Eerden en Marianne Espeldoorn uit Volgens Bartjens, jaargang 37, nummer 2 (november 2017)

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' van Ronald Keijzer, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017

Bij het artikel 'Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017' en Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding, Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, november 2017
Vertaalcirkel

Het eerste artikel van Ceciel Borghouts over de Vertaalcirkel uit Volgens Bartjens, jaargang 31, nummer 2

Het derde artikel van Ceciel Borghouts over de Vertaalcirkel uit Volgens Bartjens, jaargang 31, nummer 4

Het tweede artikel van Ceciel Borghouts over de Vertaalcirkel uit Volgens Bartjens, jaargang 31, nummer 3

Het vierde artikel van Ceciel Borghouts over de Vertaalcirkel uit Volgens Bartjens, jaargang 31, nummer 5

Het vijfde artikel van Ceciel Borghouts over de Vertaalcirkel uit Volgens Bartjens, jaargang 32, nummer 3

Het zesde artikel van Ceciel Borghouts over de Vertaalcirkel uit Volgens Bartjens jaargang 37, nummer §