In het meetkunde-onderwijs blijkt het zinvol te zijn om leerlingen in het leerproces de 3 fasen van concreet, schematisch en mentaal te laten doorlopen. Het onderwijs-experiment van de Russische onderzoeker Poddjakov leverde overtuigende resultaten op. ...
lees meer »Reacties(0)
Bij de schoolbegeleidingsdienst kunt u de leskist 'de maat is vol' lenen. Met deze kist vol opdrachten en activiteiten kunnen uw leerlingen allerlei broodnodige meet-ervaringen opdoen. Silvia van Wagtendonk vertelt er in dit artikel meer over....
lees meer »Reacties(0)
Wiskunde en beeldende kunst... In het vak meetkunde raken deze twee tegenpolen elkaar. De auteur bespreekt een Duits project over Kandinsky, waarin kinderen kunst bestuderen en tegelijkertijd eigenschappen van meetkundige figuren ontdekken....
lees meer »Reacties(0)
Onderwijskundige Jimke Nicolai beschrijft in een helder stappenplan hoe levend rekenonderwijs tot stand kan komen. Ervaring is niet vereist, enthousiasme wel....
lees meer »Reacties(0)
Willem Faes heeft ons een paar intrigerende koffertjes nagelaten. Er zit speels rekenmateriaal in dat enerzijds klaar is voor gebruik, maar dat anderzijds de gebruiker uitdaagt om zelf nieuwe materialen te ontwerpen. ...
lees meer »Reacties(0)
Het is vakantie. Steyn en Veerle vervelen zich. Maar dat is snel afgelopen als ze in een kast een stapel vouwblaadjes vinden.......
lees meer »Reacties(0)
Als jonge kinderen een toren bouwen, bouwen ze ongemerkt ook aan hun meetkundige inzicht. Voorwaarden zijn wel, dat de bouwopdracht uitdagend is, aansluit bij hun ontwikkeling en er een leerkracht in de buurt is die het proces op een hoger niveau helpt...
lees meer »Reacties(0)
Het begrip 'lengte' en het werken met lengtematen is voor veel leerlingen van groep 5 niet eenvoudig. Dat ontdekte Nienke Fortuijn tijdens haar stage op de basisschool Toermalijn in Wormerveer. Ze ontwierp een leerlijn 'lengte' en schreef erover....
lees meer »Reacties(0)
2 studenten van de KBZ sloten de module 'meten en meetkunde' af. Ze deden dat niet met een traditionele toets, maar in plaats daarvan ontwierpen ze een website voor basisschoolleerlingen. ...
lees meer »Reacties(0)
Mart Smeets beweert dat hij helemaal niks met wiskunde heeft, maar dat hij wel gek is op getallen. Cijfers wil hij bezitten. Cijfers zijn in zijn ogen nutteloze, maar interessante hebbedingetjes. In dit interview legt hij uit wat hij daarmee bedoelt....
lees meer »Reacties(0)
Altijd het laatste nieuws van Volgens Bartjens in je mailbox? Meld je hier aan.