Jaargang 22 nummer 1

Jaargang 22 nr 1

Vulkaantjes bakken in de klas - Structuren herkennen is het begin van vermenigvuldigen

Van een lavasteen naar vulkaantjes bakken is voor kinderen maar een kleine sprong. Een vindingrijke juf weet daar op in te springen en maakt van een bakplaat een rijke rekenles. Als de kinderen goed naar het bakblik kijken, blijken tafelsommen overal....... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_amse_vulkaantjees_bakken_in_de_klas_news_index
 

Tabula met onvolledige spelregels - Zoek het evenwicht tussen leren en speelplezier

Van een spel dat in een onderwijssituatie wordt gespeeld mag je ook verwachten dat de deelnemers er iets van leren. Soms lijken speelplezier en leereffect elkaar in de weg te staan. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_broekman_tabula_met_onvolledige_spelregels_news_index
 

Kinderen voor kinderen - Recensie van een bijzonder proefschrift

In het voorjaar promoveerde Agnes Vosse op een bijzonder proefschrift over tutor-leren. Als kinderen uit hogere groepen van de basisschool rekenles geven aan kinderen uit lagere groepen, kunnen beide partijen daar veel van leren.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_dijk_kinderen_voor_kinderen_news_index
 

Je kunt het gewoon tellen - Hoe maak je reken/wiskunde-onderwijs betekenisvol?

Betekenisvol onderwijs. Hoe maak je dat? In de moderne reken/ wiskundemethodes vind je vele verschillende contexten, maar is reken-onderwijs met contexten per definitie betekenisvol? Jaap Griffioen en Els van Herpen deden een klein onderzoek.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_griffioen_je_kunt_het_gewoon_tellen_news_index
 

Nationale rekendagen 2002 - Een verslag van een boeiende conferentie

De Nationale Rekendagen worden ieder jaar in Noordwijkerhout georganiseerd. 2 dagen lang buigen leerkrachten uit het primair onderwijs zich over rekenen-wiskundeonderwijs. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_groenewegen_nationale_rekendagen_2002_news_index
 

Memory voor scharrelkippen - Een spel om te spelen of zelf te ontwerpen

Het memory-spel is al erg oud, maar nog steeds razend populair. Varianten van dit overbekende spel zijn inmiddels op de markt verschenen. Maar inventieve leraren en leerlingen maken gewoon zelf hun eigen memory-varianten. ... lees meer » Reacties(1)
Vb_22_1_afb_memory_voor_scharrelkippen_news_index
 

Kinderen uit Moskou zoeken verborgen figuren - Ik zie het niet, maar ik weet waar het zit

Ik zie de kop van de gans, weet ik nu ook waar zijn staart zit? Deze vraag lijkt simpel, maar kan jonge kinderen de nodige hoofdbrekens bezorgen. Hoe vorm je een mentaal beeld van een gans en andere figuren? ... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_nelissen_kinderen_uit_moskou_zoeken_verborgen_figuren_news_index
 

Willem Bartjens op de snijtafel - Uitslag van een lezersonderzoek

De afgelopen maanden is het tijdschrift Willem Bartjens in een uitgebreid lezersonderzoek onder de loep genomen. Jo Nelissen beschrijft de resultaten van dit onderzoek.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_nelissen_willem_bartjens_op_de_snijtafel_news_index
 

Hoe zouden we Fadoua kunnen helpen? Pabostudenten aan het werk in MILE

Als een leerling steeds dezelfde fout maakt dan moet de leerkracht op zoek gaan naar de achterliggende oorzaken en didactisch denkwerk in stelling brengen. Dan draait het om vakmanschap. Hoe kun je als pabostudent dat vakmanschap in de vingers krijgen?... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_oonk_hoe_zouden_we_fadoua_kunnen_helpen_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen - Erik van Muiswinkel

Erik van Muiswinkel vertelt over zijn leven en over de getallen die daar een rol in belangrijke speelden.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Groepjes van groep 3 - Tellen en vertellen

Het overblijven van de kinderen in groep 3 geeft weer genoeg mogelijkheden voor veel leuk rekenwerk....... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_rubriek_groetjes_van_groep_3_news_index
 

Kleine kinderen worden groot - Zo snel als een pinguïn?

Miriam Baltussen gaat met dochter Paula naar de Beekse Bergen. En ook daar valt genoeg te rekenen........ lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Vroeger - Een zoen van de juffrouw

Auteur Ed de Moor herinnert zich bijna alle leraren van vroeger nog. In deze aflevering van 'Vroeger' vertelt hij er over.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat - Draaien en keren

Wiskunde is overal terug te vinden op straat. Zelfs als die straat zich voordoet als een rotonde........ lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Zeven stukjes, vele mogelijkheden - Tangram tussen meten en meetkunde

Tangram kan een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van oppervlaktebegrip. De zeven tans hebben een eigen vorm, maar kunnen aan elkaar gekoppeld nieuwe vormen opleveren. De auteur beschrijft een interessant tangram-experiment in groep 6.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_sleegers_zeven_stukjes_vele_mogelijkheden_news_index
 

Nieuwe kerndoelen: geen probleem

In het mei-nummer van Willem Bartjens 2002 staat een artikel over de nieuwe voorstellen voor de kerndoelen rekenen/wiskunde. Anne Coos Vuurmans reageert.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_vuurmans_nieuwe_kerndoelen_news_index
 

O, zit dat zo? Maar dan snap ik het ook! Eerstejaars Pabostudenten werken aan hun gecijferdheid

Een leerkracht op de basisschool moet goed kunnen rekenen en gecijferd zijn. De weg van de Pabostudent naar gecijferde leerkracht is soms lang. In dit artikel een blik achter de schermen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_1_afb_waveren_o_zit_dat_zo_maar_dan_snap_ik_het_ook_news_index