Jaargang 22 nummer 2

Jaargang 22 nr 2

Hoofdrekenen in de hoogste leerjaren - Spelenderwijs verder

Hoofdrekenen en schattend rekenen moeten leerlingen ook inzetten bij breken, kommagetallen, verhoudingen en procenten. Als het leren van dat hoofdrekenen ook nog op een speelse manier gebeurt dan is iedereen enthousiast.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_buys_hoofdrekenen_in_de_hoogste_leerjaren_news_index
 

Toveren met getallen - Zoek de som bij de uitkomst

Computerspelletjes die losse getallen en ook de relaties ertussen als uitgangspunt nemen bieden veel mogelijkheden. Laat kinderen rondzwerven in de wereld van Toverboeken en Kappotte Rekenmachines en ze leren de straten en steegjes goed kennen...... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_galen_toveren_met_getallen_news_index
 

Kun je rekenen op spelletjes? Spel als aanvulling op en versterking van rekenonderwijs

Kan spel binnen het realistisch reken-wiskundeonderwijs een zinvolle rol spelen? In dit artikel geeft Frans Moerlands een antwoord op deze vraag. Vele mooie spelvoorbeelden illustreren zijn betoog, daarvan is Monopoly het allermooiste.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_moerlands_kun_je_rekenen_op_spelletjes_news_index
 

Jong geleerd... Interactieve reken-spelletjes voor jonge kinderen

Kinderen die niet de kans krijgen om in hun eerste levensjaren betekenisvolle ervaringen op te doen betreden de basisschool al met een achterstand. Spelletjes die uitdagen tot interactie, reflecteren en redeneren zijn van onschatbare waarde.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_nelissen_jong_geleerd_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen - Hans Böhm

Hans Böhm vertelt over rekenen en de getallen die in zijn leven een rol speelden.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Groetjes van groep 3 - De fotozaak

In ons rekenboek staan drie plaatjes onder elkaar. Het zijn luchtfoto's, gemaakt vanuit een vliegtuig. De eerste foto is van dichtbij genomen, de tweede van wat hoger en de derde van het verst weg. Voor de meeste kinderen in groep 3 een moeilijk verhaal..... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_rubriek_groetjes_van_groep_3_news_index
 

Kleine kinderen worden groot - Vandaag, morgen en straks

Is het al straks? Wat is eigenlijk een abonnement? Zijn we er al? Ben ik nog op tijd? Wat voor dag is het morgen? Allemaal vragen die Julian en Stefan, de kinderen van Marian Steverink stellen. Door haar antwoorden leren ze weer een beetje beter rekenen..... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Vroeger - Karaktervormend hoofdrekenen

Auteur Ed de Moor neemt de lezer in zijn rubriek mee in de geschiedenis van het hoofdrekenen....... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat - De stationseuro

Auteur Harrie Sormani krijgt een brief over de prijsverhogingen van de horeca in het plaatselijke station. Hij rekent de lezer voor wat dat voor gevolgen heeft....... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Is het hoger of lager dan 10? - 'Raad mijn getal' in groep 3

Spelletjes kunnen kinderen motiveren en hen betrokken houden bij de rekenles. Maar natuurlijk moet er dan ook nog geleerd worden. Sylvia Schinkel beschrijft haar ervaringen in groep 3 met het spel 'Raad mijn getal'.... lees meer » Reacties(1)
Vb_22_2_afb_schinkel_is_het_hoger_of_lager_dan_10_news_index
 

Leerkracht, leerling, leerstof - Oefenen, samenspel van drie factoren

Elke dag een kwartiertje gezamenlijk, productief, mondeling, inzichtelijk oefenen is een voorwaarde voor succesvol reken-wiskundeonderwijs. Dat is de boodschap van Adri Treffers. Hij laat zien dat oefenen speels kan zijn, ook zonder spel-vorm.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_treffers_leerkracht_leerling_leerstof_news_index
 

Spelen met de rekenmachine - Spelenderwijs hypotheses toetsen

Wat is de functie van de rekenmachine in het reken-wiskundeonderwijs en hoe kan die functie op speelse en uitdagende wijze gerealiseerd worden? Willem Vermeulen beschrijft verrassende voorbeelden van spelen met de rekenmachine. Er valt veel te ontdekken!... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_vermeulen_spelen_met_de_rekenmachine_news_index
 

Kaarten in de klas - Het talrijke nageslacht van de 24-game

Het 24-game blijft populair, zeker nu er varianten voor de onder- en middenbouw beschikbaar zijn. Oefening en speelplezier gaan hand in hand. Johan Winnubst vertelt er in dit artikel over.... lees meer » Reacties(0)
Vb_22_2_afb_winnubst_kaarten_in_de_klas_news_index