Een huisje van 4 blokjes kun je een vierkuberhuisje noemen. Hoeveel verschillende vierkuberhuisjes kun je bouwen? Deze vraag werd voorgelegd aan groep 3, maar wel met bepaalde bouwbeperkingen....
lees meer »Reacties(0)
Een computer gebruiken bij het bouwen met blokken en het vouwen van papier? Waarom zou je dat doen? Je kunt toch echte blokken en papier gebruiken? Zit er meerwaarde in de computer? De auteur is daarvan overtuigd en licht zijn standpunt toe....
lees meer »Reacties(0)
Een bouwplaat in elkaar zetten vereist al heel wat inzicht, maar de opdracht ' ontwerp je eigen bouwplaat' doet nog een veel groter beroep op meetkundige vaardigheden als observeren, analyseren en mentaal handelen. ...
lees meer »Reacties(0)
In 2004 verscheen het 3e TAL-boek. Dit deel omvat de leerlijn 'Meten en Meetkunde' voor de onderbouw van de basisschool. De Marja van den Heuvel-Panhuizen, projectleider van TAL, geeft een voorbeschouwing over deze leerlijn....
lees meer »Reacties(0)
In dit artikel wordt verslag gedaan van een les in groep 3 over het construeren en onderzoeken van punthoeden van papier. Met de keuze voor het onderwerp punthoeden komt de kegel als meetkundige figuur vanzelf in het middelpunt van de aandacht te staan......
lees meer »Reacties(0)
Tangram kennen we vooral als de puzzel bestaande uit 7 stukjes waarmee allerlei figuren gelegd kunnen worden. Maar met het Tangram kunnen leerlingen ook allerlei meetkundige ontdekkingen doen over de vorm en de oppervlakte van de zeven stukjes...
lees meer »Reacties(0)
Een doos vol identieke plankjes en een handvol uitdagende opdrachten maken van de klas een bouwput waar creativiteit en technisch inzicht met elkaar om voorrang strijden....
lees meer »Reacties(0)
Cineast Pieter Verhoeff heeft veel documentaires gemaakt voor de televisie, maar hij verwierf vooral bekendheid met zijn speelfilms 'Van geluk gesproken', 'De Dream' en 'Nynke'. Een verslag van de rekenervaringen van een alfa met bewondering voor beta's...
lees meer »Reacties(0)
Paula krijgt een keer in de week zakgeld en krijgt te maken met een probleem dat iedereen heeft met geld op zak: Waar geef ik het het best aan uit?...
lees meer »Reacties(0)
De kortste verbinding tussen 2 punten is een lijn. Maar... wat is een lijn eigenlijk? En is de kortste verbinding niet afhankelijk van waar je je bevindt? Over lijnen, en de geschiedenis van de liniaal....
lees meer »Reacties(0)
Jurrien Biessen, dé revelatie van 2003 in managementkringen, hanteert de kreet 'Doe meer met ongeveer'. De gebruikelijke meer precieze benadering 'Meten is weten' heeft hiermee afgedaan... Ook het rekenen-onderwijs zou met deze kreet verbeteren.......
lees meer »Reacties(1)
Als de Sint op bezoek komt gaan de kleuters een hoedje van papier voor hem vouwen. Daarbij doen ze allerlei meetkundige ervaringen op. De Sint is erg gelukkig met dit cadeau en weet op zijn beurt de kleuters meetkundig te verrassen....
lees meer »Reacties(0)
In september 2003 beschreef Annemie Desoete het verschijnsel dyscalculie en hoe je het bij kinderen zou kunnen herkennen. In dit artikel geeft ze adviezen voor het omgaan met kinderen met dyscalculie....
lees meer »Reacties(0)
De leerlingen uit groep 4 van de Julianaschool genieten doorgaans van de rekenlessen uit de methode. Maar als het boek een keer aan de kant wordt gelegd en ze met juf Erica de Goeij met tovervierkanten aan de slag gaan, is het feest!...
lees meer »Reacties(0)
De Nationale Rekendagen die jaarlijks vele basisschool-leerkrachten naar Noordwijkerhout lokken, zijn een ideale gelegenheid om ervaringen, enthousiasme, zorgen en goede ideeën met betrekking tot het reken-wiskundeonderwijs te delen en uit te wisselen....
lees meer »Reacties(0)
Tijdens de Grote Rekendag van 2004 verhuizen alle kinderen naar een eiland. De onderbouw richt daar een dierentuin in, de middenbouw maakt een fietspadenplan en een camping en de bovenbouw gaat op zoek naar een schat van een schip dat ooit is vergaan....
lees meer »Reacties(0)
Het artikel van Annemie Desoete over dyscalculie uit september 2003 deed veel stof opwaaien. Willem Vermeulen van 1 van de lezers die onmiddellijk in de pen klom en een pleidooi hield voor uiterste terughoudendheid in het gebruik van de term 'dyscalculie'...
lees meer »Reacties(0)
Jo Nelissen zet verschillende opvattingen over dyscalculie op een rijtje en adviseert het etiket 'dyscalculie' spaarzaam te hanteren. Het lijkt zinvoller om vast te stellen wat die problemen van kinderen zijn en hoe daar het beste aan gewerkt kan worden....
lees meer »Reacties(2)
Drs. P, pseudoniem voor Heinz Polzer, stopte op de lagere school met rekenen omdat hij een talenknobbel had. Pas later ontdekte hij dat rekenen en taal goed samen kunnen gaan, met name in een vormvast vers of lied...
lees meer »Reacties(0)
Als Julian in bed ligt zingt hij graag. Vandaag zingt hij een getallenlied. En als hij de getallen niet meer weet, verzint hij ze gewoon zelf........
lees meer »Reacties(0)
Hij komt in bijna ieder reken- en wiskundeboek terug: Boer Bart. Hij heeft een land en een boerderij waar je fijn over kunt rekenen.........
lees meer »Reacties(0)
Zwakke rekenaars kunnen het handig rekenen wel degelijk onder de knie krijgen. Ze zijn in staat tot het inzetten van verschillende strategieën, mits ze het geduld en het doorzettingsvermogen hebben om eerst een basis van getalinzicht te verwerven....
lees meer »Reacties(0)
Uschi van der Velden, schoolbegeleider en cursist van de voorscholing van de NCRC-module 'Met sprongen vooruit' beschrijft haar cursuservaringen...
lees meer »Reacties(0)
Hoe maak je een rekenvertelkist? Kies een prentenboek waarin het verhaal een reken- of wiskundige handeling beschrijft. De kinderen belanden in een betekenisvolle rekensituatie waarin ze concreet handelend alles kunnen leren op hun eigen niveau....
lees meer »Reacties(0)
Altijd het laatste nieuws van Volgens Bartjens in je mailbox? Meld je hier aan.