Jaargang 23, nummer 4

Jaargang 23 nr 4

Stel je doelen bij - Dyscalculie en wat doe je er aan?

In dit artikel werpen de onderwijservaringen van Jaap Boerema op de LOM-school van professor Wilhelmina Bladergroen en zijn werk aan het Maatschrift bij de methode Alles Telt een nieuw licht op dyscalculie.... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_boerema_stel_je_doelen_bij_news_index
 

We bouwen Tielenborg - Leerlingen ontwerpen hun eigen woonwijk op schaal

De kinderen van de klas van Fons Cornelissen mochten een denkbeeldige woonwijk bouwen. Dit zorgde voor maatschappelijk en wiskundig inzicht.... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_cornelissen_we_bouwen_tielenborg_news_index
 

Een routekaart naar het zwembad - Meetkunde ligt gewoon op straat....

Een rijke leeromgeving hoeft helemaal niet met veel kunst- en vliegwerk en dure materialen opgebouwd te worden. Het alledaagse leven biedt al prachtige leermogelijkheden. De weg naar het zwembad kan al een bron voor meetkundige ontdekkingen zijn.... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_giezen_een_routekaart_naar_het_zwembad_news_index
 

Fouten maken is niet erg - Respecteer de idee├źn van kinderen

Leerkrachten die hun leerlingen een vaste oplossingsmanier voorschrijven doen hen tekort. Wie bovendien ongeduldig eist dat ze de voorgeschreven manier onmiddellijk foutloos na kunnen bootsen maakt onzekere rekenaars die niet snel een eigen idee proberen... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_rubriek_rooij_fouten_maken_is_niet_erg_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen - Marjan Berk

Marjan Berk, uitgedrukt in getallen... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Groetjes van groep 4 - Winterpret

In het rekenboek staat een plaatje met drie verschillende soorten voetstappen in de sneeuw. Dat vormt het begin van een interessant rekengesprek....... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_rubriek_groetejs_van_groep_vier_news_index
 

Kleine kinderen worden groot - Als een lepeltje in de cornflakes

Vonne van 5 eet cornflakes en verbindt dit in gedachten met het zwemmen: Vonne in een groot zwembad is als een lepeltje in de cornflakes...... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Vroeger - De moordenaars van de staartdeling

In dit artikel vertelt Ed de Moor waarom hij vindt dat de vroegere staartdeling moet verdwijnen, en waarom hij "moordenaar van de staartdeling" een ere-titel vindt.... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat - IJscijfers

Stelling van Harrie Sormani: De afname van het rekenvermogen van de Nederlandse kinderen is niet te wijten aan de invoering van de rekenmachine, maar aan de verdwijning van het schriftelijk bijhouden van de rondetijden bij de schaatskampioenschappen...... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Kleuters tellen mee - Zes clowntjes zetten de klas op stelten

Hebben leerkrachten in kleutergroepen door hoe belangrijk de rekenkundige ontwikkeling van kleuters is? In het begeleidingstraject 'Kleuters tellen mee' van de CED-groep zoeken leerkrachten en begeleiders naar manieren om rekenen een plaats te geven. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_verwaal_kleuters_tellen_mee_news_index
 

Van bouwwerk tot tekening en vice versa - Hoe geef je 3 dimensies in het platte vlak weer?

Hoe kun je een blikkenbouwsel zo op papier tekenen, dat iemand die het bouwwerk niet gezien heeft het aan de hand van jouw tekening kan opbouwen? Dat is een uitdagende vraag voor leerlingen van groep 3 / 4. Hun symboliseringen zijn origineel en gevarieerd... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_vlist_van_bouwwerk_tot_tekening_en_vv_news_index
 

Betekenisvolle getallen - Raden is niet zo maar wat gokken

Hoe oud is de juf? Hoeveel weegt de juf? Op zulke vragen willen kinderen graag het antwoord weten. Door hun kennis van getalstructuren te gebruiken en de alledaagse betekenis van getallen in de werkelijkheid te benutten kunnen ze die antwoorden vinden. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_woudstra_betekenisvolle_getallen_news_index
 

Van vis tot kalkoen - Het reilen en zeilen in een observatieklas van het speciaal onderwijs

In de observatieklas van de Eindhovense school 'De Beemden' voor kinderen met taal / spraakproblemen en daarbij leerproblemen, worden kinderen geobserveerd om vast te stelen waar ze op den duur het beste geplaatst zouden kunnen worden.... lees meer » Reacties(0)
Vb_23_4_afb_woudstra_van_vis_tot_kalkoen_news_index