Jaargang 24, nummer 3

Jaargang 24 nr 3

 
 

Wiskunde op straat - Twee seconden wachten

Kun je uitrekenen hoe hard je moet rijden om niet te hard te rijden?... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Panoramafoto's - Wereldwijd uitzicht op de werkelijkheid

Steeds meer kinderen brengen een bezoekje aan het Probleem van de Maand op het Rekenweb. Zo mochten zij bijvoorbeeld hun hoofd breken op een aantal opgaven rond panoramafoto's. De mooie uitzichten leverden nieuwe inzichten. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_brink_panoramafotos_news_index
 

Kerstballen opruimenen in vouwdoosjes - Gegrepen, grijpen en begrijpen

Als het nieuwe jaar is gekomen, moet de kerstboom opgeruimd worden. Hanneke Custers greep dit moment aan om er samen met haar kleuters een mooie meetkundeactiviteit van te maken. De kinderen gaan gemotiveerden de slag.... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_custers_kerstballen_opruimen_in_vouwdoosjes_news_index
 

De Cijfferinghe van Willem Bartjens - Het rekenboek van de beroemde schoolmeester heruitgebracht

Een recensie van de heruitgave van het rekenboek De Cijfferinghe (1604) van Willem Bartjens.... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_vermeulen_de_cijfferinghe_van_willem_bartjens_news_index
 

Het raadsel van de wijnflessen - Een goed vraagstuk is het halve werk

Groep 4 waagt zich aan een moeilijk maar uitdagend probleem: het raadsel van de wijnflessen (Menniger, 1972). In dit artikel beschrijven Erica de Goeij en Adri Treffers de reken-wiskundeactiviteiten die in het wijnflessenprobleem verpakt zitten.... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_goeij_het_raadsel_van_de_wijnflessen_news_index
 

Kleine kinderen worden groot - Tafelen met Stefan

Stefan uit groep vier is bezig om de tafels te leren....... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_rubiek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Mino-meetkunde - Een nieuwe puzzelrage met hokjes en blokjes

In België is een nieuw vak geboren: mino-meetkunde. Het is een creatief en beeldend vak waarbij probleem-oplossen voorop staat en waarbij belangrijke kennis en vaardigheden op het gebied van meetkunde spelenderwijs worden opgepikt.... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_meulenmeester_mino_meetkunde_news_index
 

Uít of mét je hoofd? - Drie wedstrijden in (hoofd)rekenen

Razende reporter Ed de Moor bezocht voor Volgens Bartjens 3 rekenwedstrijden binnen 3 weken. In dit artikel doet hij verslag en bespreekt hij het nut en belang van dergelijke reken-evenementen voor het reken-wiskunde-onderwijs.... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_moor_uit_of_met_je_hoofd_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen - Jochem van Gelder

Als jongetje van acht wist hij al zeker dat hij onderwijzer wilde worden. Uiteindelijk werd het showmaster. Hij vertelt hoe dat zo gekomen is. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Groetjes van groep 4 - Boerenbedrog

In het boek zijn twee velden getekend. Een voor John en een voor Arent. Die velden hebben de jongens gekregen van hun vader. De broers zijn wel blij met hun grond, maar ook weer niet. Ieder denkt dat de ander het grootste stuk heeft. Hoe los je dit op?... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_rubriek_groetjes_van_groep_4_news_index
 

Vroeger - In orde

Bij het opruimen van zijn kamer komt Ed de Moor veel (reken)herinneringen tegen......... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Handig rekenen - Wat is meer: drie-vierde of twee-derde?

Het is het mooiste als kinderen in de reken-wiskundeles zelf oplossingsmanieren construeren, maar lukt dat ook bij breukenvraagstukken? De auteur van dit artikel heeft ervaren dat het kan. Laat kinderen veel breuken zien, dan komt het inzicht vanzelf.... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_steinvoorte_handig_rekenen_news_index
 

Reken Vaardig - Op weg naar basale en professionele gecijferdheid

Een recensie over het boek Reken Vaardig. Een boek om de rekenvaardigheid van Pabo-studenten bij te spijkeren en nog veel meer.... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_treffers_reken_vaardig__news_index
 

Context, een verhaal apart - Omgaan met contexten vereist vakmanschap

Een goede context ondersteunt het bedenken van de leerlingen. Maar aan welke eisen voldoet een goede context? Hoe ga je er op de juiste wijze mee om? Waar ligt de balans tussen het wiskunde-gericht uitdiepen en te diep ingaan op onbelangrijkste details?... lees meer » Reacties(0)
Vb_24_3_afb_vermeulen_context_een_verhaal_apart_news_index