Jaargang 25, nummer 3

Jaargang 25 nr 3

 
 

De mannen van de luciferfabriek; Hoe precies is ongeveer? - Lene Christensen

Tijdens een rekenles over lucifers telden de leerlingen na of er wel precies 50 lucifers in een doosje zaten. Dat was niet altijd het geval. Er kwam een medewerker van de fabriek op bezoek en hieruit ontstonden nieuwe rekenlessen........ lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_christensen_de_mannen_van_de_luciferfabriek_news_index
 

Met begrip en inzicht een betere CITO-score; snappen of trainen?

Veel leerkrachten denken dat het volledig doorwerken van een methode nodig is als voorbereiding op de CITO-toets. De stap naar procedures gaat voor veel leerlingen te snel en het oefenen gaat vaak ten koste van zaken die veel belangrijker zijn.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_figueiredo_met_begrip_en_inzicht_een_betere_citoscore_news_index
 

Taarten en sterren; spelen of onderzoeken op het Rekenweb - Frans van Galen

Het Rekenweb probeert met speelse onderzoeksopdrachten kinderen uit te dagen tot denken, redeneren en verklaren. Daarbij is de rol van de leerkracht nog steeds onmisbaar. De computer is niet in staat om redeneringen te beoordelen en daarop door te vragen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_galen_taarten_en_sterren_news_index
 

Wat overkomt mij nou! Emoties in de rekenles - Hans ter Heege

Negatieve emoties kunnen het leerproces stagneren. Dat geldt zeker ook in de reken-wiskundeles. Door actief luisteren en empathisch reageren kan de leraar emotionele obstakels uit de weg ruimen en het leerproces stimuleren.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_heege_wat_overkomt_mij_nou_news_index
 

Het geheim van de kok; rekenlessen voor keukenprinsen en -prinsessen - Marlyse Mélotte

Een keukenhoek in de klas kan een rijke leeromgeving worden voor lessen rond wegen, meten en nog veel meer. Marlyse Mélotte doet inspirerend verslag van haar ervaringen in groep 3 - 4.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_melotte_het_geheim_van_de_kok_news_index
 

Kom nu naar Yousmer Heijn! - Ervaringen met taalgericht reken-wiskundeonderwijs

Als allochtone leerlingen problemen hebben met rekenen en wiskunde speelt taal daarbij vaak een rol. Het aanpakken van een beperkte woordenschat vormt slechts een deel van de oplossing. Het Wisbaak-project ontwikkelt ideeën voor taalgericht vakonderwijs... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_meurs_kom_naar_yousmer_heijn_news_index
 

Meneer Stukjes; wiskunde in het TylTylonderwijs

3 klassenassistenten van de Tyltylschool in Rotterdam beschrijven hun ervaringen met activiteiten rond het prentenboek 'Goedemorgen, meneer Stukjes'. Zij laten zien dat het in dit type onderwijs mogelijk is om aan doelen voor meten en meetkunde te werken... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_stierman_meneer_stukjes_news_index
 

Hoe studenten leren over het leren van kinderen - Dirk en Hein van der Straaten

De auteurs onderzochten de wijze waarop studenten inzicht krijgen in het leerproces van kinderen. Hij ging aan het werk op de Pabo waar zijn vader Hein van der Straaten werkzaam is. Vader en zoon beschrijven hoe je leert van het leren van kinderen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_straaten_hoe_studenten_leren_van_het_leren_van_kinderen_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen; Lousewies van der Laan - Harrie Sormani

De wereld van Lousewies van der Laan, vice-fractievoorzitter van D66, uitgedrukt in getallen... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Groetjes van groep 3; Uit - Lia van Diem

Juf Lia belt met het theater en bestelt verschillende keren kaartjes. Maar past dat allemaal wel? De kinderen van groep 3 zoeken het uit.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_rubriek_groetjes_van_groep_3_news_index
 

Kleine kinderen worden groot; rekenen om van te smullen - Ans Veltman

Bente maakt taarten van klein. Ongemerkt heeft ze veel gerekend: ze heeft voorwerpen gezocht voor de juiste vorm, ze heeft mooie patronen en verdelingen gemaakt, ze heeft aantallen bepaald en gekoppeld aan cijfersymbolen en resultatief geteld.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Vroeger; Cijfers schrijven - Ed de Moor

Ed de Moor krijgt van Else Koopman een korte cursus cijfers schrijven en vertelt over cijfers door de eeuwen heen... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat; Bavaria rekent verkeerd - Harrie Sormani

Bavaria heeft een tijdelijke actie: 11 cl meer bier voor dezelfde prijs. Dat is 33% gratis bier, volgens Bavaria. Maar klopt dat wel? Harrie Sormani zoekt het uit.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Kook-activiteiten voor groep 3 4 bij "Het geheim van de kok" van M. Melotte - Jaargang 25, nummer 3

In het haar artikel "Het geheim van de kok" beschrijft Marlyse Mélotte activiteiten in een keukenhoek in groep 3-4. Werkbladen om zelf aan de gang te gaan met deze rijke ideeën vindt u hier.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_3_afb_extra_materiaal_news_index