Jaargang 25, nummer 4

Jaargang 25 nr 4

 
 

Voorbeeld sudoku's bij "Sudoku, een leerzame rage", Marijke Balmaekers, Jaargang 25, nummer 4

Marijke Balmaekers ontwierp extra Sudoku-puzzels die ook een rol kunnen spelen in het reken-wiskundeonderwijs. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_extra_materiaal_oplossingen_news_index
 

Sudoku, een leerzame rage; rekenvarianten van sudoku voor de rekenles - Marijke Balmaekers

De sudoku is een enorme hype; deze cijferpuzzel verovert de wereld. Het principe van een sudoku is eenvoudig: plaats 9 cijfers. Je hebt er logisch denken en een beetje volharding voor nodig. Maar past deze puzzel ook in het reken-onderwijs, en zo ja, hoe?... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_balmaekers_sudoku_een_leerzame_rage_news_index
 

Niet te geloven! De waarheid omtrent grote getallen - Jeroen van Bemmelen

Als met rekenen de getallen steeds groter worden, hoe kun je ze dan nog begrijpen? Freelance schrijver en cabaretier Jeroen van Bemmelen heeft er moeite mee....... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_bemmelen_niet_te_geloven_news_index
 

Ali B. komt op school optreden; een rijke rekenvraag - Hanneke Custers

Rekenles geven waarbij kinderen zelf kennis construeren, reflecterend handelen en werken aan interactie, dat klinkt allemaal wel heel erg mooi. Hoe realiseer je dat in de praktijk? Hanneke Custers waagde een poging met Ali B.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_custers_ali_b_komt_op_school_optreden_news_index
 

Een eigen huis; Samen bouwen, samen leren - Hans ter Heege

Wat leren kinderen als ze samen een hut bouwen? Communiceren, samen werken, technische problemen oplossen en ook reken-wiskundig handelen. Kinderen die zelf een doel kiezen en daar gemotiveerd met elkaar aan werken komen tot indrukwekkende prestaties.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_heege_een_eigen_huis_news_index
 

Een windvlaag door kabouterland; ontwikkeling van aanvankelijke gecijferdheid- Jojanneke Hollander

Goed rekenmateriaal biedt kleuters kansen om op hun eigen niveau aan de slag te gaan. Het moet leuk en uitdagend zijn en verschillende mogelijkheid hebben om spelenderwijs te komen tot gecijferdheid. Een straatje in kabouterland is dan onontbeerlijk!... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_hollander_een_windvlaag_door_kabouterland_news_index
 

Is de rekenmethode ook van kinderen? - Dolf Janson

Om werkelijk mogelijk te maken dat een leerling kan leren in de rekenles zal deze zelf moeten weten welk doel voor hem geldt, wat hij straks zal moeten weten en kunnen. Op deze manier kan hij zelfbewust en zelfverzekerd in de rekenles aan de slag.... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_janson_is_de_rekenmethode_ook_van_de_kinderen_news_index
 

Het boek met 130 bladzijden - Julie Menne

De kaartjes-getallenlijn hoort niet meer thuis in groep 4. Kinderen die toch behoefte hebben om een getal op te zoeken, kunnen het boek met 130 bladzijden raadplegen. Dan kun je met de getallenkaartjes ook nog een mooi oefenspelletje spelen...... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_menne_het_boek_met_130_bladzijden_news_index
 

Het boek en de werkelijkheid - Sytse Steinvoorte

Reken-wiskundemethoden gaan uit van een ideale onderwijssituatie. In werkelijkheid gaat het vaak heel anders dan in de methode wordt verwacht. De leraar moet een brug slaan tussen de methode en de werkelijkheid en dat vraagt veel ervaring en vakkennis... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_steinvoorte_het_boek_en_de_werkelijkheid_news_index
 

Was vroeger alles beter? Rekenen is een vak dat vraagt om professionals - Willem Uittenbogaard

Wie op de Pabo werkt mag zich tegenwoordig geen vakdocent meer noemen. Willem Uittenbogaard weigert om zich hier iets van aan te trekken. Vakkennis is onmisbaar voor leraren die professioneel voor een klas willen staan... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_uittenbogaard_vroeger_was_alles_beter_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen; Patrick Lodiers - Harrie Sormani

Portret in getallen van Patrick Lodiers, journalist, programmamaker en presentator bij BNN... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Groetjes van groep 3; Autorijles - Lia van Diem

Alle kinderen krijgen een strookje en hun werkschrift. Er staan 5 auto's op een bladzijde en vier garages, allemaal van de zijkant gezien. Ik vraag aan de kinderen om voor iedere auto uit te zoeken in welke garages hij past. Dat is pas een leuke rekenles!... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_rubriek_groetjes_van_groep_3_news_index
 

Kleine kinderen worden groot; ondersteboven - Marian Steverink

Als Julian gitaar leert spelen blijkt dat je behalve muzikaal gevoel, ook rekenen nodig hebt... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Vroeger; Opvoeding 1806 - 1906 - 2006 - Ed de Moor

Alle schoolonderwijs zal zodanig moeten worden ingericht, dat, onder het aanleren van gepaste en nuttige kundigheden, de verstandelijke vermogens der kinderen ontwikkeld, enn zij zelve ook opgeleid worden tot alle maatschappelijke en Christelijke deugden... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat; Rekenen op de Pabo - Harrie Sormani

Bespiegelingen naar aanleiding van een krantenartikel, 20%, 80% en een vuurrode winterzon...... lees meer » Reacties(0)
Vb_25_4_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index