Jaargang 26, nummer 1

Jaargang 26 nr 1

 
 

Van zomerzoete limonade naar de som... en weer terug - Michiel Asselman et al

Het realistisch rekenwiskundeonderwijs onderscheidt 3 fases in het leerproces van kinderen: de contextgebonden fase, de modelfase en de formele fase. In dit artikel aandacht voor de transferproblemen tussen de verschillende fases en mogelijke oplossingen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_asselman_van_zomerzoete_limonade_naar_de_som_en_weer_terug_news_index
 

Voorbeeldgestuurd rekenen verdubbelt de vooruitgang - Elise Boltjes

Tijdens een experiment betreffende de ontwikkeling van rekenvaardigheid op de Pabo van de Noordelijke Hogeschool te Leeuwarden, gaf Elise Boltjes studenten de kans om rekenregels af te leiden uit uitgewerkte voorbeeldopgaven. Met verbluffende resultaten..... lees meer » Reacties(0)
Vb_261_afb_boltjes_voorbeeldgestuurd_rekenen_verdubbelt_de_vooruitgang_news_index
 

Hulp bij draaien en vergeten - Annemie Desoete

Sommige leerlingen houden moeite met het lezen en noteren van getallen. Wat doet u als getalbegrip en -betekenis geen problemen opleveren, maar het onthouden van telwoorden en getalsymbolen wel? In dit artikel vindt u tips en adviezen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_desoete_hulp_bij_draaien_en_vergeten_news_index
 

Groep 3 op speurtocht - Robin van der Landen en Ans Veltman

Welke vaardigheden leggen de basis om kaarten en plattegronden te leren lezen en tekenen? Robin van der Landen ontwikkelde meetkundige activiteiten voor groep 3. Reflectie op die ervaringen bracht de kinderen op het juiste niveau van abstractie.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_landen_groep_3_op_speurtocht_news_index
 

Van groot naar klein - Fokke Munk en Ronald Keijzer

Meetopgaven zijn voor veel leerlingen een probleem. Het Tal-team presenteert een poster voor leerlingen om zelf kennis te construeren over maten en hun onderlinge relaties.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_nunk_van_groot_naar_klein_news_index
 

De grote rekendag 2006 - Martin van Reeuwijk, Nisa Figueiredo, Patricia Karreman, Joanie Moonen

Ieder jaar kunnen basisscholen deelnemen aan De Grote RekenDag. Een dag lang zijn dan alle leerlingen van de school op een bijzondere manier met rekenen bezig. Op woensdag 8 maart vond de GRD 2006 plaats. Het was traditiegetrouw weer een groot succes.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_reeuwijk_spelen_met_getallen_news_index
 

1, 2, veel! Artikel van het team van de Dr. Schaepmanschool

Op de Dr.Schaepmanschool in Barendrecht wordt hard gewerkt aan de verbetering van het Reken-wiskundeonderwijs. In het kader daarvan bezocht het volledige team in 2007 de Nationale Rekendagen. De reacties van de teamleden zijn enthousiast en inspirerend.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_vankan_1_2_veel_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen: Driek van wissen - Harrie Sormani

Driek van Wissen was dichter des vaderlands. In deze rubriek legt hij uit wat hij met getallen heeft en welke getallen voor hem belangrijk zijn.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Groetjes van groep 3; Stappenteller - Lia van Diem

Hoe een plaatje van een eiland met het cijfer 4 erbij kan leiden tot een mooie rekenles........ lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_rubriek_groetjes_van_groep_drie_news_index
 

Kleine kinderen worden groot; Verjaardagsfeestje - Caroliene van Waveren

Katrijn van 12 organiseert een heksen-feestje voor haar jarige zus Mathilde. Daar komt nog een hoop rekenen bij kijken!... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Vroeger; Tekenen voor vormleer - Ed de Moor

Vroeger werd er vormleer onderwezen. Later werd dit vervangen door tekenen. Ed de Moor vertelt en legt uit hoe dit kwam.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat: Rekenen geneest! - Harrie Sormani

Als dochter Irene geslaagd is voor haar vwo-examen, berekent auteur Harrie Sormanie de kans dat zij wordt ingeloot voor de studie geneeskunde.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_1_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Spel in de rekenles - Take 5!

Leer de getallenlijn tot 104 van voor naar achteren kennen en weer terug, terwijl je dit spannende rekenspel speelt. Vanaf groep 4... ... lees meer » Reacties(0)
_take_5_news_index