Jaargang 26, nummer 3

Jaargang 26 nr 3

 
 

Meten moet je doen; Leerzame ervaringen met kleine en grote maten - Arie Fase

Toetsgericht onderwijs heeft meestal niet zoveel zin. Laat kinderen liever onderzoeken, ontdekken, ervaren en verklaren. Dat levert vroeg of laat mooie resultaten op.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_fase_meten_moet_je_doen_news_index
 

Hoezo concreet? - Koeno Gravemeijer en Jo Nelissen

Concrete materialen kunnen het wiskundig denken ondersteunen. De grote vraag daarbij is wel of de concretiseringen werkelijk aansluiten bij redeneringen en ontdekkingen van kinderen of dat het materialen zijn die het volwassen denken concreet maken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_gravemeijer_hoezo_concreet_news_index
 

Van wie is het handelingsplan? Maak de leerling verantwoordelijk voor zijn leerproces - Dolf Janson

Hoe kun je het werken aan een handelingsplan overzichtelijk, beperkt en effectief maken? Zorg voor een duidelijk afgebakend doel en maak de leerling de eigenaar van zijn eigen rekenprobleem.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_janson_van_wie_is_het_handelingsplan_news_index
 

Weermaker; Hoe het weer wordt weergegeven - Vincent Jonker

In elke krant kun je een weersvoorspelling vinden. De mooiste kleurtjes en symbolen, iconen, lijntjes en grafieken worden gebruikt om het weer uit te leggen. Het weerbericht vormt een rijke bron om wiskundetaal te leren.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_jonker_weermaker_news_index
 

PPON meten - Hoe gaan leerlingen medio groep 8 om met meetopgaven?

Wat kunnen leerlingen halverwege groep 8 als het gaat om het onderwerp ‘meten’? Floor Scheltens rapporteert de bevindingen van de PPON.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_scheltens_ppon_meten_news_index
 

Dat is eigenlijk gewoon betalen! - Sita Strikwerda en Erica de Goeij

Geld kan een geschikt didactisch middel zijn in het reken- onderwijs, maar dan moeten kinderen wel heel goed de waarde, de structuur en de betekenis van geld kennen. Als dat nog problemen oplevert kan een duik in de geschiedenis voor mooie leerervaringen... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_strikwerda_dit_is_eigenlijk_gewoon_betalen_news_index
 

Een zakje appels; voorbereidingen van een meester - Willem Uittenbogaard

De supermarkt is een rijke bron van lesideeën voor de reken-wiskundeles. Alleen moet je wel net doen of j egek bent als je je leermiddelen daar gaat halen. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_uittenboogaard_een_zakje_appels_news_index
 

Groetjes van groep 3; Dominodag - Lia van Diem

Lia van Diem beschrijft een spannende splitsles met dominostenen in groep 3.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_rubriek_groetjes_van_groep_3_news_index
 

Kleine kinderen worden groot; Zoveel mensen op zo'n klein bootje? Josje van der Linden

Vanaf een restaurant op de elfde verdieping in Amsterdam leert Ward dat alles dat ver weg is, kleiner lijkt.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen; Louis Andriessen. - Harrie Sormani

De Nederlandse componist Louis Andriessen praat over 'zijn' getallen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Vroeger; De gemiddelde mens - Ed de Moor

Quetelet was een Belgische wiskundige en astronoom, maar bovenal een bevorderaar van de toepas- singen van de wiskunde en natuurwetenschappen. Ed de Moor vertelt over zijn geschiedenis en ontdekkingen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat; Pabo-studenten: demomen of schatten?

Er is veel onrust over het rekenniveau van Pabo-studenten. Het rekenniveau van 18-jarigen is echter niet een Pabo-probleem maar een probleem van het reken-wiskunde- onderwijs aan 12- tot 18-jarigen. De Pabo is niet verantwoordelijk voor het instroomniveau... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_3_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Spel in de rekenles - Koehandel

Kwartetspel, waar je met bluffen een zo hoog mogelijk aantal punten moet zien te behalen. Een populair rekenspel vanaf groep 5....... lees meer » Reacties(0)
_koehandel_news_index