Jaargang 26, nummer 5

Jaargang 26 nr 5

 
 

Levert zelfstandig werken effectief onderwijs op? Rekenen-wiskunde en het vernieuwingsonderwijs

Door zelfstandig werken is differentiatie mogelijk, kan een hoger leerrendement bereikt worden, ontwikkelen kinderen gevoel voor planning en verantwoordelijkheid en krijgen ze een beter inzicht in hun eigen leerproces. Maar is het leren wel effectief?... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_wolthuis_levert_zelfstandig_werken_effectief_onderwijs_op_news_index
 

Iedereen kan zijn steentje bijdragen - betekenis onderwijs in de onderbouw en op de Pabo

Leerkrachten die in hun onderwijs aansluiten bij wat leerlingen interesseert en bezighoudt kunnen rekenen op hun betrokkenheid. Dat onderwijs is per definitie betekenisvol voor de leerlingen, maar is het daarmee ook leerzaam?... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_armse_iedereen_kan_zijn_steentje_bijdragen_news_index
 

Kangoeroe op de basisschool en de Pabo - De grootste reken-wiskundewedstrijd ter wereld!

Rekenen-wiskunde is leuk, spannend en uitdagend. Dat is de boodschap van de makers van de internationale Kangoeroe-wedstrijd. Nederland telt al vele duizenden deelnemers. Wanneer gaat uw school meedoen?... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_broek_kangoeroe_op_de_basisschool_news_index
 

De kunst van het luisteren - Jolanda Jager

Dat het voor leerlingen moeilijk is om goed te luisteren naar wat de leerkracht zegt, wist u waarschijnlijk al. Maar hoe goed lukt het u om te luisteren naar wat de leerling zegt en bedoelt? Bent u zich bewust van het belang van luisteren naar kinderen?... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_jager_de_kunst_van_het_luisteren_news_index
 

Berichten uit de uitkraamkamer - Een column over het belang van reken- wiskundeonderwijs

Tijdens de Panamaconferentie van januari 2007 las Joost Klep een column voor over reken-wiskundeonderwijs. Hij kreeg de lachers op zijn hand, maar zijn ondertoon was zeer serieus.... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_klep_berichten_uit_de_uitkraamkamer_news_index
 

Ik woon dichter bij de school dan jij - Een verkeerskleed als rijke leeromgeving

Borduur de omgeving van je school op een speelkleed! Dat is sneller gezegd dan gedaan. Toch begon studente Wilma de Neeff-Wisselink aan deze klus en haar inspanningen werden rijkelijk beloond door enthousiaste en leergierige kleuters. Ze laat zien hoe je ... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_neeff_ik_woon_dichterbij_de_school_dan_jij_news_index
 

Met taal kun je rekenen - De rol van taalvaardigheid en tekstbegrip bij wiskunde

Volgens de "realistische" visie op het reken-wiskundeonderwijs moeten leerlingen zelf de wiskunde (her)ontdekken. Om dit mogelijk te maken worden de opgaven in een (vaak talige) context geplaatst. Welke rol speelt taal bij het goed kunnen rekenen?... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_prenger_met_taal_kun_je_rekenen_news_index
 

Groetjes van groep 2; Logisch - Lia van Diem

Met Logiblokken kun je raden en stapels maken, maar welke stapel is nou het hoogste?... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_rubriek_groetjes_van_groep_2_news_index
 

Kleine kinderen worden groot; Tientallen tellen op handen en voeten - Josje van der Linden

Ward en Eva zijn maar wat blij met hun vingers, die zijn heel handig te gebruiken bij het tellen....... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Vroeger; Actie - Ed de Moor

Ed de Moor blikt terug op het ontstaan van de Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-Wiskundeonderwijs, kort- weg NVORWO (spreek uit: En Vee Orwoo)... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat; over ontsporen en opvangen - Harrie Sormani

Als je rekenkennis niet verankerd is in een stevig netwerk en fundament, kun je flink ontsporen....... lees meer » Reacties(0)
Vb_26_5_afb_rubiek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Spel in de rekenles - Set!

Leer razendsnel combineren en win de set! Kaart- en rekenspel vanaf groep drie...... lees meer » Reacties(0)
_set__news_index