Jaargang 27, nummer 2

Jaargang 27 nr 2

 
 

Tijd maken voor tijd; Van indianen en de dingen die voorbij gaan

Voordat kinderen leren klokkijken moeten zaken als tijdsduur en de volgorde van opeenvolgende gebeurtenissen al aan de orde zijn geweest. In dit artikel beschrijven Ronald Keijzer en Jan Willem van Slijpe de basisbegrippen van tijd in groep1/2.... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_keijzer_tijd_maken_voor_de_tijd_news_index
 

De leraar als archeoloog en begeleider. Rijke problemen oplossen in plaats van procedures aanbieden

Bied je je leerlingen één procedure aan, of mogen het er meer zijn? Volgens Maarten Dolk is discussie over deze vraag niet zinvol. Kinderen kiezen bij het oplossen van een vraagstuk niet voor één procedure die ze van begin tot eind volhouden.... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_dolk_de_leraar_als_archeoloog_en_begeleider_news_index
 

Rekenproblemen open aanbieden; Kinderen leren redeneren in discussies over open vraagstukken.

Als we leerlingen willen laten redeneren moeten we hen problemen voorzetten waar wat aan te puzzelen valt. De reken-wiskundemethodes bieden zulke opgaven, maar behoeven soms kleine aanpassingen. Frans van Galen en Lia Oosterwaal laten zien hoe je dit doet... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_galen_rekenproblemen_open_aanbieden_news_index
 

Een schatter kan niet zonder redeneren; Waarom schatten waardevol is - Dolf Janson

Schattend rekenen is een ondergewaardeerde variant van rekenen. Niet terecht, want schatten is niet alleen handig in het dagelijks gebruik, maar ook nuttig vanwege het redeneren dat daarbij nodig is. Leren schatten vraagt echter wel een specifieke aanpak.... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_janson_een_schatter_kan_niet_zonder_redeneren_news_index
 

Probleemoplossen in het speciaal basisonderwijs In het SBO kunnen leerlingen leren van en met elkaar

Leerlingen in het speciaal basisonderwijs krijgen niet vaak de kans om in een interactief gesprek samen aan een probleem te werken. Men denkt vaak dat ze dat toch niet kunnen. Marjolijn Peltenburg, Iris Verbruggen en Mieke Abels bewijzen het tegendeel.... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_peltenburg_probleemoplossen_in_het_speciaal_basisonderwijs_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen: Doekle Terpstra - Harrie Sormani

Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, vond te midden van alle commotie rond de rekenvaardigheid van Pabostudenten ruimte om te vertellen over zijn eigen rekengeschiedenis.... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

Groetjes van groep 2; vouwblaadjes en kroonkurken - Lia van Diem

Lia van Diem beschrijft hoe ze met "haar" groep twee oefent met het splitsen door 5 koeien in 2 weilanden te plaatsen. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_rubriek_groetjes_van_groep_2_news_index
 

Kleine kinderen worden groot; Dit gebouw is scheef! - Josje van der Linden

Ward van vier jaar oud doet een ontdekking: het gebouw van de iPabo is scheef! Want de trap op telt 20 treden en de trap af wel 22. Hoe kan dat?... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Vroeger. Rekenen is leuker dan / als je denkt... - Ed de Moor

Ed de Moor beschrijft de geschiedenis van het rekenen... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde op straat; Rekenen in de hoofdrol - Harrie Sormani

Als Harrie Sormani zonder hulp van computers en moderne elektronica in Denemarken aankomt, heeft iedereen op de camping zijn eigen oplossing voor Pabo-studenten die niet kunnen rekenen....... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_rubriek_wiskunde_van_de_straat_news_index
 

Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels

Airport, Rush hour en Tipover zijn rekenspellen om in je eentje te spelen. In dit artikel worden ze besproken...... lees meer » Reacties(0)
Vb_27_2_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index