Jaargang 28, nummer 2

Jaargang 28 nr 2

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, opgaven

Rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_rubriek_ei_van_columbus_opgaven_news_index
 
 

Materiaal bij "Protocol Rekengesprek" - Henk Logtenberg, Jaargang 28, nummer 2

Hoe kom je er achter welke ondersteuning en instructie een leerling nodig heeft? Deze extra bijlage bij "Protocol Rekengesprek" helpt u op weg.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_extra_materiaal__news_index
 
 

Over testen en toetsen - Willem Vermeulen

Is het mogelijk om objectief vast te stellen wat leerlingen kunnen op het gebied van rekenen-wiskunde? Elke toets heeft zijn eigen haken en ogen, maar als leerkrachten zich dat bewust zijn en toetsen combineren met goede observaties kom je een eind.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_vermeulen_over_testen_en_toetsen_news_index
 

Ik weet alleen maar dat keersommen groepjes zijn - Iris Verbruggen et al.

Hoe komt het dat sommige kinderen de tafels nooit leren zelfs al oefen je ze elke dag? Het zou kunnen dat deze kinderen nog niet toe zijn aan het memoriseren van formele tafelsommen. Een artikel over het project "Speciaal Rekenen" (Freudenthal Instituut)... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_verbruggen_ik_weet_alleen_maar_dat_keersommen_groepjes_zijn_news_index
 

LVS wordt LOVS - Floor Scheltens

Sinds begin jaren ’90 werken veel basisscholen met het leerlingvolgsysteem van Cito. Cito werkt nu aan een vernieuwing van het systeem. Floor Scheltens zet de overeenkomsten en verschillen tussen de oude en de nieuwe versie op een rijtje.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_scheltens_lvs_wordt_lovs_news_index
 

Protocol rekengesprek - Henk Logtenberg

Henk Logtenberg heeft samen met drie studenten het Protocol ‘Rekengesprek’ ontwikkeld. Door dit protocol te volgen, kan de leerkracht snel en effectief inzicht krijgen in de pedagogische en didactische problematiek van leerlingen met rekenproblemen. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_logtenberg_protocol_rekengesprek_news_index
 

De 27e Panamaconferentie - Marc van Zanten

Marc van Zanten kondigt de 27 Panamaconferentie aan, met het thema "Leren en evalueren"... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_zanten_de_27e_panama_conferentie_news_index
 

23 juffen en meesters in ėėn klas - Jean-Marie Kraemer

Ieder kind verdient de juiste diagnose en vervolgens het passende onderwijs dat daarop aansluit. Alleen op die manier kan een kind de volgende trede op de rekentrap bereiken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_kraemer_23_juffen_en_meesters_in_een_klas_news_index
 

Spel in de rekenles - Regenwormen

Wie aan het eind van dit rekenspel de meeste regenwormen heeft verzameld, is de winnaar. Vanaf groep 4 / 5....... lees meer » Reacties(0)
_regenwormen_news_index
 

Wiskunde op straat. Oppassen met optellen in het hooggebergte - Harrie Sormani

Hoe kansberekenen je kan helpen om weer veilig thuis te komen.... ... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 

Vroeger: Govert Grazer - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt het werk van Frater S. Rombouts, een leraar uit het begin van de vorige eeuw en auteur van onder andere "Rekenmetodiek en moderne psychologie", die ervoor zijn tijd bijzonder moderne ideeen over rekenen op na hield... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Kleine kinderen worden groot: Met twee wielen door de bocht - Marielle van der Borgh

Luna telt wielen op de lange weg naar Frankrijk, en leert weer beter rekenen....... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Interactie: Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben - Dolf Janson

De voors en tegens van "Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben" worden besproken... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_rubriek_interactie_news_index
 

Volgens Bartjens: Beeld van een kind - Marjolein Kool

Onlangs is er een inspectierapport uitgekomen over het rekenonderwijs. Hebben leerkrachten zelf eigenlijk wel een idee van het niveau van hun klas? Hoe kunnen ze daar toetsen bij gebruiken? ... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_rubriek_volgens_bartjens_news_index
 

Groetjes van groep vier: Hoe lang is een meter? - Lia van Diem

Door te meten in de klas weet groep vier steeds beter hoe lang een meter is....... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_rubriek_groetjes_van_groep_vier_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen: Joost Prinsen - Harrie Sormani

Wat heeft Joost Prinsen met rekenen en getallen, welke getallen zijn voor hem belangrijk?... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_2_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index
 

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen

De artikelen "IJveren voor beter rekenen" en "Rekenen valt best mee" uit Goed, "Spelend rekenen met peuters en kleuters" uit De wereld van het jonge kind, en "Olifant Ashya kan heel goed rekenen en ook nog heel snel" uit NRC-next worden besproken ... lees meer » Reacties(0)
Uitgelicht_news_index