Jaargang 28, nummer 3

Jaargang 28 nr 3

 
 

Een miljonair op vakantie. Artikel van R. Keijzer, R.v.Tricht en M. Fransen

Een uitdagende, herkenbare situatie, zoals bijvoorbeeld de naderende vakantie, kan kinderen stimuleren om te denken en te redeneren over nog onbekende reken-wiskundestof, zoals grote getallen. Een uitnodiging om af en toe de methode te verlaten...... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_keijzer_een_miljonair_op_vakantie_news_index
 

Een shirt voor Yao Ming - Ortwin Hutten.

Het rekenonderwijs in Peru is mechanistisch en staat ver van de werkelijkheid af. De Nederlandse Pabodocent Ortwin Hutten tracht in nascholingsbijeenkomsten openingen te vinden voor rekenonderwijs dat concreter is, dit keer n.a.v. een krantenartikel.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_hutten_een_shirt_voor_yao_ming_news_index
 

Spijkers met koppen - Mirjam Hoogland en Hilde Amse

Om het onderwijs voor kinderen in de onderbouw van de basisschool betekenisvol en functioneel te maken kun je het dagelijks leven in de klas brengen. Het thema ‘bouwen’ biedt mooie aanknopingspunten. Dit artikel laat zien hoe dit in zijn werk gaat. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_hoogland_spijkers_met_koppen_news_index
 
 

Hoe schrijf je dat netjes op? - Kees Buijs

Leerlingen die leren hoe ze bij het oplossen van rekenvraagstukken systematisch hulpnotaties en kladpapier kunnen gebruiken scoren niet alleen beter, maar werken ook overzichtelijker. Een verslag van een onderwijsexperiment.... lees meer »
Vb_28_3_afb_buijs_hoe_schrijf_je_dat_netjes_op_news_index
 

Verschillende oplossingsstrategieën variëren of vermijden? - Marc van Zanten

In dit artikel wordt bekeken welke rol beoogde leerprocessen en leerdoelen spelen bij het maken van de keuze om slechts één, of toch meer oplossingsstrategieën aan de orde te stellen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_zanten_verschillende_oplossingsstrategieen_varieren_of_vermijden_news_index
 

Spel in de rekenles - Rupsenrace

Een grappig rekenspel met rupsen voor kinderen in groep 3...... lees meer » Reacties(0)
_rupsenrace_news_index
 

Wiskunde op straat: De zeven heuvelenloop - Harrie Sormani

De schrijver toont aan dat je veel sneller de Zeven Heuvelenloop kunt afleggen als je goed kunt rekenen....... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_rubriek_wiskunde_op_straat_news_index
 
 

Volgens Bartjens - Marjolein Kool

In haar laatste rubriek als hoofdredacteur van Volgens Bartjens bedankt Marjolein Kool veel mensen die haar in de loop van de tijd geholpen hebben met het tijdschrift.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_rubriek_volgens_bartjens_news_index
 

Kleine kinderen worden groot: Het grootste getal - Henry van Kraanen

Wat is het eigenlijk het grootste getal? De kinderen van Henry van Kraanen proberen elkaar te overtroeven....... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Interactie - Willem Vermeulen

De stelling " antwoordenboekjes werken averechts bij het bereiken van rekendoelen" wordt besproken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_rubriek_interactie_news_index
 

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen

Bespreking van "Rekenen op de laptop" (Frans van Galen) en "'s Zomers zwoegen op rekenen en taal" (Lisette Jongerius).... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_1_afb_rubriek_in_uitgelicht_news_index
 

Groetjes van groep vier: pretpark en rondvaartboot - Lia van Diem

Hoe komt het toch dat volwassenen meer moeten betalen dan kinderen bij attracties? Groep vier rekent en praat en er over met hun juf.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_rubriek_groetjes_van_groep_vier_news_index
 

De bekende Nederlander in getallen: Marjolein Kool - Harrie Sormani

Interview met hoofdredacteur van Volgens Bartjens Marjolein Kool, over haar "belangrijke" getallen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_28_3_afb_rubriek_de_bekende_nederlander_in_getallen_news_index