Jaargang 30, nummer 5

Jaargang 30 nr 5

Ei van Columbus, Jaargang 30, nummer 5, opgaven.

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers, gemaakt door Jos van den Bergh. Illustraties van Leo Faes.... lees meer » Reacties(1)
Vb_30_5_afb_rubriek_ei_van_columbus_opgaven_news_index
 
 

Hoe geef je snelheid weer? Artikel over grafieken van Frans van Galen en Elise Quant

De auteurs pleiten er in dit artikel voor om leerlingen vaker opdrachten te geven waarbij ze zelf mogen bedenken hoe ze iets weergeven. Zo’n opdracht laat heel duidelijk zien wat leerlingen van een onderwerp begrijpen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_galen_hoe_geef_je_snelheid_weer_news_index
 

De rekenwiskundige ontwikkeling van kleuters: De wereld in getallen.

Reny van Hijum en Marleen van de Wetering leggen uit dat bij de methode De Wereld in Getallen wordt uitgegaan dat kleuters vooral door spelen, ervaren en ontdekken rekenen leren.... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_ijum_de_rekenwiskundige_ontwikkeling_van_kleuters_news_index
 

De Grote Rekendag als practicum tijdens de Nationale Rekendagen - R.Keijzer & C.Verschure

Het thema van de negende Grote Rekendag was ‘Redeneren en combineren’. Tijdens de Nationale Rekendagen werd in een van de practica het materiaal van de Grote Rekendag ingezet, waar leerkrachten leerden van de activiteiten voor hun leerlingen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_keijzer_aan_het_denken_zetten_news_index
 

Het spel en de knikkers - Marjolein Kool

In veel klassen begint de dagelijkse rekenles met een gezamenlijke warming-up van 10 minuten. Klassikaal oefenen verstevigt de rekenbasis van de leerlingen en geeft de leerkracht direct inzicht in de vorderingen van de groep. Lees hoe zOEFI hierbij helpt.... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_kool_het_spel_en_de_knikkers_news_index
 

Speels en onderzoekend leren: Grammathematica - Leo Prinsen

Onderzoekend rekenen en rekenend onderzoeken met Tangram en Hexagram.... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_prinsen_speels_en_onderzoekend_leren_news_index
 

De verschillen delen - Ineke van Sijl en Maaike Verschuren

Omgaan met verschillen is in de praktijk een stuk lastiger dan op papier. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld gaan de auteurs van dit artikel in op de aandachtspunten en valkuilen bij het aanpassen van de rekenstof aan de verschillende leerlingen. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_sijl_de_verschillen_delen_news_index
 

Kijken naar kinderen - Kinderen als spiegel voor de leerkracht - Belinda Terlouw

Belinda Terlouw zocht naar een doeltreffende manier van begeleiden en kwam uit bij het kind. Aan de KPZ startte ze het project Kijken naar kinderen, waar het kind de spiegel van de leerkracht vormt om hem te helpen in zijn eigen rekenkundige ontwikkeling.... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_terlouw_kijken_naar_kinderen_news_index
 

Een methode moet geen dwangbuis zijn - Willem Vermeulen

Op veel scholen wordt de rekenmethode als keurslijf en reddingsboei gebruikt in plaats van als hulpmiddel om het eigen onderwijs vorm te geven. Dit staat goed rekenonderwijs vaak in de weg. Hoe kan een leerkracht wat meer loskomen van de methode?... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_vermeulen_een_methode_moet_geen_dwangbuis_zijn_news_index
 

Bouwen met Blokken - Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen

Een populair spel op RekenWeb.nl is Bouwen met Blokken. In dit artikel een korte typering van het spel en de mogelijkheden om dit spel te gebruiken op het digitaal schoolbord.... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_wijers_bouwen_met_blokken_news_index
 

Wiskunde van de straat: 127 forever!!!!!! Harrie Sormani

Rekenen met maximum snelheden en foutenmarges....... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_rubriek_wiskunde_van_de_straat_news_index
 

Vroeger: Vroeger voor Later - Ed de Moor

In deze honderste "Vroeger" beschrijft auteur Ed de Moor hoe er vroeger over het rekenonderwijs van later gedacht werd..... ... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Bekerbal - Met sprongen vooruit

Met een stapel bekers kunnen de kinderen van groep 1 en 2 heel goed leren tellen en splitsen....... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_rubriek_met_sprongen_vooruit_news_index
 

Groetjes van groep vijf: Droog oefenen - Lia van Diem

Groep vijf doet een rekenles met fles cola. Hoeveel bekertjes passen daar in? Als de les voorbij is hebben de kinderen nog geen druppel op. Toch zijn de kinderen van groep vijf tevreden, want goed gerekend hebben ze wel!... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_rubriek_groetjes_van_groep_vijf_news_index
 

Spel in de rekenles - Geheim getal

Een rekenspel voor kinderen van alle groepen, waar je door een geheim getal te raden oefent met het uitspreken van getallen en de waarden van de verschillende cijfers in de getallen. Alles dat je nodig hebt is pen en papier.... lees meer » Reacties(0)
Vb_30_5_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index