Jaargang 31, nummer 2

Jaargang 31 nr 2

En de oplossing is.... Herkenbare rekenproblemen en persoonlijke doelen

Opbrengstgericht werken heeft tot doel dat leerlingen ervaren dat hun inspanningen in de les hen iets opleveren dat ook blijft na een toets. Hoe je als leraar dat in rekenlessen kunt bevorderen is het onderwerp van dit artikel van Dolf Janson.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_janson_en_de_opbrengst_is_news_index
 

De vertaalcirkel; Werken aan begrip en inzicht bij zwakke rekenaars

Leerkrachten constateren dat de CITO-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Zij zien vooral het talige karakter van deze toets als de oorzaak van de problemen. Ceciel Borghouts gaat in op de problemen en biedt hulp met de Vertaalcirkel.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_borghouts_de_vertaalcirkel_news_index
 

Digitaal rekenen: Oppervlakte

Het computerprograma "Volleggen" kan worden gebruikt om te leren wat een oppervlakte precies is. Rubriek van Monica Wijers, Vincent Jonker en Frans van Galen... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_rubriek_digitaal_rekenen_news_index
 

Handelingsgericht werken; Met het oog op rijkere rekenopbrengsten

Handelingsgericht werken is een manier om vorm te geven aan opbrengstgericht werken. In dit artikel bespreken Nico Eigenhuis, Suzanne van Assenbergh en Marianne Soeters aan de hand van het handelingsmodel en praktijkvoorbeelden hoe je dit aanpakt.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_eigenhuis_handelingsgericht_werken_news_index
 

De reken-wiskundige ontwikkeling van kleuters volgens Pluspunt

Een deel van de serie artikelen over de kleuterpakketten rekenen-wiskunde. Dit keer is Pluspunt aan de beurt. Veel aandacht en tijd gaat uit naar een brede aanpak en het inspelen op gouden leermomenten. Artikel van Hanneke Custers... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_custers_de_rekenwiskundige_ontwikkeling_van_kleuters_news_index
 

Klimgaas; Houvast bij het zoeken naar een nieuwe methode

De aanschaf van een rekenmethode is iets waar basisscholen lang en gedegen over nadenken. Maar wat voor methode past bij het rekenen van de toekomst? Artikel van Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_straaten_klimgaas_news_index
 

De kond, de hikker en de peeuw; Combinatoriek op de basisschool

Opgaven waar de oplossing niet meteen duidelijk is bieden mogelijkheden op het gebied van het kerndoel "wiskundig inzicht en handelen". In dit artikel bespreken de auteurs mogelijkheden en aanpak rond probleemoplossen aan de hand van Combinatoriek.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_goeij_de_hond_de_hikker_en_de_peeuw_news_index
 

Volgens Bartjens: Verhoog de opbrengst

In de rubriek Volgens Bartjens vertelt hoordredacteur Cathe Notten over het thema van deze keer: Opbrengstgericht Werken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_rubriek_volgens_bartjens_news_index
 

Wiskunde van de straat: Snel, sneller, relax

In zijn rubriek vertelt Harrie Sormani over de Club van 90, die voor heel wat extra rekenwerk zorgt....... lees meer » Reacties(0)
 

Ei Van Columbus, jaargang 31, nummer 2, opgaven

Vier pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers voor groep 7 en 8.... lees meer » Reacties(1)
Vb_31_2_afb_rubriek_ei_van_columbus_antwoorden_news_index
 

Vroeger: De boodschappen

In zijn rubriek vertelt Ed de Moor over het bezoek aan Museum Amsterdam met zijn twee kleinkinderen. Daar slaat hij aan het rekenen en vergelijken met prijzen van levensmiddelen van vroeger en nu.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Puzzelrace - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Met dit spel oefenen kleuters in een vijf-minutenspelletje hoe ze kunnen opereren met vormen en figuren en herkennen ze verschillende vormen en figuren. Rubriek van Julie Menne... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_rubriek_met_sprongen_vooruit_in_vijf_minuten_news_index
 

Groetjes van groep 4: De vlag mag uit!

Als je een vlag wilt knutselen, komt daar nog heel wat passen, meten en rekenen bij kijken. Rubriek van Lia van DIem.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_rubriek_groetjes_van_groep_4_news_index
 

Spel in de rekenles - Duo Tien!

Duo Tien! is een rekenspel, waarin de leerlingen de splitsingen van 10 in tempo oefenen en daarbij ook nog moeten redeneren. Het is geschikt voor kinderen van eind groep 2, groep 3 (en 4).... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index
 

Bewijs uit het gerijmde: Rekenen in de vakantie

Jaap van Lakerveld vertelt in rijm hoe goed vakanties zijn voor je rekenvaardigheden...... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_2_afb_rubriek_bewijs_uit_het_gerijmde_news_index