Jaargang 31, nummer 3

Jaargang 31 nr 3

Ei van Columus, Jaargang 31, nummer 3 - opgaven

Vier pagina's rekenpuzzels en breinbrekers voor groep 7 en 8.... lees meer » Reacties(1)
Vb_31_3_afb_rubriek_ei_van_columbus_opgaven_news_index
 

De hellingproef; onderzoekend leren in groep 5 - Henk Rietdijk en Peter Bom

De auteurs beschrijven in hun artikel hoe je aan gefunctioneerde gecijferdheid kunt werken door onderzoekend leren. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_rietdijk_de_hellingproef_news_index
 

Vertaalcirkel 2; werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars - Ceciel Borghouts

Leerkrachten constateren dat met name de talige kant van de Cito-toetsen rekenen voor veel leerlingen problemen opleveren. Borghouts biedt leerkrachten een didactisch hulpmiddel: de vertaalcirkel. In dit artikel worden 2 praktijkvoorbeelden beschreven.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_borghouts_vertaalcirkel_2_news_index
 

Digitaal rekenen: Ruimtevlucht - Vincent Jonker, Monica Wijers en Frans van Galen

De Flash 7 heeft een kapotte turbine en drijft stuurloos rond in het alfakwadrant. Een reddingsoperatie wordt op touw gezet, een reis naar de andere kant van het Universum. Jij bent aange- wezen als de gezagvoerder. Zul je de flash 7 kunnen vinden?... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_jonker_digitaal_rekenen_news_index
 

Spiegeltje, spiegeltje; meetkundig naar groep 3 - Mariska Kroon.

In de meeste kleutergroepen wordt vanuit een thema gekeken welke rekenwiskunde activiteiten daar mooi bij passen. Maar wanneer je kijkt naar wat er in groep 3 bekend verondersteld wordt, blijkt dat diverse activiteiten in groep 1 2 een voorwaarde zijn.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb__kroon_spiegeltje_spiegeltje_news_index
 

Kangoeroeduo's maken hoge sprongen; Rekenwiskundewedstrijd in tweetallen - Lonneke Boels

Op 15 maart 2012 kunnen basisschoolleerlingen voor de derde keer in tweetallen deelnemen aan de reken- en wiskundewedstrijd W4Kangoeroe. De scholen die duo’s hebben opgegeven zijn verrast over de resultaten. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_boelskangoeroeduos_maken_hoge_sprongen_news_index
 

Methodelas(t); overgang naar perspectiefrijk onderwijs

Dirk van der Straaten, Frans Moerlands en Joris den Ouden beschrijven in dit artikel hoe je het beste van een oude naar een nieuwe rekenmethode kunt overstappen door gebruik van de metafoor van een "goede las".... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_straaten_de_methodelas_t__news_index
 

Het succes van begrijpend rekenen; de Regenboog-rekenklas

Op de 1e Katholieke Montessorischool ‘de Regenboog’ in Amsterdam is een rekenklas opgezet voor kinderen die extra rekeninstructie, oefening en zelfvertrouwen kunnen gebruiken. De rekenklas is inmiddels een groot succes.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb__nienhuis_het_succes_van_begrijpend_rekenen_news_index
 

Volgens Bartjens : Op onderzoek - Cathe Notten

Het thema van deze Volgens Bartjens is: onderzoekend leren. Cathe Notten licht toe.... lees meer » Reacties(0)
Schermafbeelding_2012-01-23_om_12
 

Wiskunde van de straat: 7.000.000 - Harrie Sormani

De zeven-miljardste wereldburger is aanstaande... maar passen we nog wel met zijn allen op de wereld in de toekomst? Harrie Sormani rekent uit dat dat gemakkelijk gaat.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_rubriek_wiskunde_van_de_straat_news_index
 

Vroeger: Bolkestein - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt over Gerrit Bolkestein - opa van Frits Bolkestein - die in de vorige eeuw een onderwijsman in hart en nieren was.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Hoe veel jaar ben jij nou? - Met sprongen vooruit in vijf minuten

Terwijl je het hebt over leeftijden kun je heel goed oefenen met het opzeggen telrij, aantallen tellen, ordenen, redelijk schatten, vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden, getalbeelden t/m 12.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb__rubriek_met_sprongen_vooruit_news_index
 

Bewijs uit het gerijmde: Geometrische figuren - Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld dicht over het feit dat je meten in het dagelijks leven heel vaak nodig hebt....... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_rubriek_bewijs_uit_het_gerijmde_news_index
 

Groetjes van groep 4: Hoeveel? Veel! - Lia van Diem

Groep vier krijgt les over geld. Niet op het bord, maar ze werken met echte muntjes! Hierdoor leren ze veel en snel...... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_rubriek_groetjes_van_groep_4_news_index
 

Spel in de rekenles - Haasje over

Doel van dit spel voor groep 3,4,5 is het leren van de optellingen en aftrekkingen tot 10 of de vermenigvuldigingen van de tafels. Het spel kan goed gebruikt worden voor sommen die moeilijk te onthouden zijn. Met extra kopieerbladen bij "extra materiaal".... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index
 

in / Uitgelicht - Peter van den Bremen

Beschrijving van "Niet bij taal en rekenen alleen", Michiel van Nieuwstat, NRC 20/21 aug. 2011, van "Rekenen buiten het boekje", Ronald Keijzer en Corry Verschure, JSW 2, okt 2011 en van "Hoofdrekenen", Willem Bouwman, Euclides 87 / 2 ... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_1_afb_rubriek_in_uitgelicht_news_index
 

Kopieerblad bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles, VB jaargang 31 nummer 3)

Een kopieerblad met sommen om het aftrekken onder de tien te oefenen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_extra_materiaal_haasje_over_aftrekken_onder_de_tien_news_index
 

Kopieerblad Bij het spel Haasje Over (Spel in de rekenles - jaargang 31 nummer 3)

Dit kopieerblad bevat lege vakjes, zodat er zelf sommen in kunnen worden geplaatst.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_3_afb_extra_materiaal_haasje_over_lege_kaarten_news_index