Jaargang 31, nummer 5

Jaargang 31 nr 5

 
 
 

De ontwikkeling van strategiegebruik; leren vermenigvuldigen.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar leerlijnen en strategiegebruik. Sanne van der Ven en Evelyn Kroesbergen bespreken daarom de leerlijn vermenigvuldigen aan de hand van strategieën. Ze gaan ook dieper in op het gebruik van het werkgeheugen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_ven_de_ontwikkeling_van_strategiegebruik_news_index
 

Differentiatie vraagt voorbereiding; Een groepsplan kun je daarvoor gebruiken - Dolf Janson

Veel leraren hebben inmiddels kennisgemaakt met het verschijnsel ‘groepsplan’. In dit artikel laat de auteur zien wat de essentie van een groepsplan is en hoe je de rekenlessen daarmee kunt versterken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_janson_differentiatie_vraagt_voorbereiding_news_index
 

Mooie modellen; Rekenen met de procentstrook - Frans van Galen en Dolly van Eerde

In dit artikel bespreken de auteurs waarom het helpt als leerlingen een procentenstrook tekenen bij opgaven, welke fouten er worden gemaakt bij het uit het hoofd uitrekenen van een procentensom en hoe de procentenstrook kan helpen bij procentensommen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_galen_mooie_modellen_news_index
 

Hoe vaak kun jij overgooien? Rekenrijk voor groep 1 en 2 - Evelien Delhez

De auteur beschrijft hoe je in de gymzaal lekker kunt gooien met een bal, terwijl je eigenlijk ook goed bezig bent met... rekenen... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_delhez_hoe_vaak_kun_jij_overgooien_news_index
 
 

Rekenresultaten in Amsterdam-West; Verslag van een rekenverbetertraject - Nico Eigenhuis

3 jaar geleden startte het reken-verbetertraject op de Goeman Borgesiusschool in Amsterdam West. In mei 2010 beschreef Nico Eigen- huis in Volgens Bartjens de beginsituatie van de leerlingen en de school. Hoe is de situatie na 3 jaar?... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_eigenhuis_rekenresultaten_in_amsterdam_west_news_index
 
 

Volgens Bartjens; differentiëren kun je leren - Cathe Notten

Deze Volgens Bartjens gaat over het hoe en waarom van differentiëren tijdens de rekenles.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_rubriek_volgens_bartjens_news_index
 

Vroeger; Vormsommen - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt sommen uit het Cijferboek voor de Volksschool van Theo Thijssen en J.Soederhuijzen (1913). Er staan sommen in die bewerkelijk en ingewikkeld zijn, maar die de concentratie en accuratesse verhogen en daarom karaktervormend zijn..... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Groetjes van groep 4; Trapje van vergelijking - Lia van Diem

Op een kubus staan en dan meten wie er groter is dan de juf.... dat is spannend en het levert ook een goede rekenles op!... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_rubriek_groetjes_van_groep_4_news_index
 

Bewijs uit het gerijmde; Instructie en strategie - Jaap van Lakerveld

Over hoe instructie volgens en leren denken twee verschillende dingen zijn....... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_rubriek_bewijs_uit_het_gerijmde_news_index
 

Wiskunde van de straat: Toetsend leren - Harrie Sormani

Er wordt heel wat afgetoetst in rekenland. Wat zou het fijn zijn als de kinderen tijdens het maken van de rekentoets ook nog iets zouden leren, zoals bij de peilingspelletjes van het SLO....... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_rubriek_wiskunde_van_de_straat_news_index
 

Spel in de rekenles - Lobo77

Lobo 77 is een spel waarbij je voortdurend de ander kunt plagen en tegelijk moet zorgen dat je zelf niet de klos bent; net zoals bij Uno of pesten. Het spel is een goede manier voor kinderen uit groep 4 en 5 om het optellen onder de honderd te oefenen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_5_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index
 

In-Uitgelicht - Peter van den Bremen

Beschrijving van "Iedereen is bang voor wiskunde, wij ook" van Jeanine Daams (Volkskrant, 3 maart 2012) en "Computer effectief bij rekenen" (Onderwijsblad, 11 februari 2012)... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_1_afb_rubriek_in_uitgelicht_news_index