Jaargang 32, nummer 1

Jaargang 32 nr 1

 
 

Lekker lastig! Uitdagend rekenwiskundemateriaal voor groep 3 - 8. Door Jantine Bloemhof

Op veel scholen wordt extra aandacht besteed aan de sterkere leerlingen. Op zoek naar goed en uitdagend materiaal komen leerkrachten steeds vaker uit bij het materiaal van de Stichting Vierkant voor Wiskunde en Sikkepit. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_1_afb_bloemhof_lekker_lastig_news_index
 

Kleuteren op niveau; "Goede vragen" zorgen voor uitdaging - Dolf Janson

Kleuters uitdagen met reken- of wiskundeactiviteiten blijkt ook voor veel leraren een ‘uitdaging’. In dit artikel schetst de auteur mogelijkheden om activiteiten zinvol te maken en te zorgen dat kleuters nieuwsgierig en onderzoekend blijven.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_janson_kleuteren_op_niveau_news_index
 

In het spoor van Collatz; plusklas puzzelt met getallen - Erica de Goeij

De auteur liet haar sterke rekenaars uit de plusklas van groep 5 en groep 8 kennismaken met het Vermoeden van Collatz. Doel van deze lessen was het puzzelen met getallen, maar de lessen brachten nog veel meer inzichten teweeg...... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_1_afb_goeij_in_het_spoor_van_collatz_news_index
 

Big ideas in een stageklas; zonnebloemgrafieken in groep 8 - Ilse van Oevelen

Big Ideas zijn uitermate geschikt om recht te doen aan de niveauverschillen in een groep. De auteur beschrijft in het artikel een aantal lessen gegeven in groep 8 rond het onderwerp grafieken volgens de aanpak van een ‘big idea’-les. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_1_afb_oevelen_big_idea_in_een_stageklas_news_index
 

Ervaring in beeld - Kijken naar Kinderen vergroot de rekenopbrengsten - Belinda Terlouw

Als je in beeld brengt wat er gebeurt bij lerende kinderen geeft dat leerkrachten veel informatie over wat kinderen al kennen en kunnen. Maar het kan hen ook veel leren over hun eigen kwaliteiten als leerkracht. Belinda Terlouw over Kijken naar Kinderen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_1_afb_terlouw_ervaring_in_beeld_news_index
 

eXcellent rekenen; Rekenen voor (hoog)begaafde leerlingen - Suzanne Sjoers

Voor sommige rekenaars biedt het reguliere reken-programma niet voldoende uitdaging. Aan de hand van de ervaringen van twee leerlingen bespreekt Suzanne Sjoers oorzaken van motivatieverlies en laat zien hoe eenvoudige aanpassingen de les weer leuk maken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_1_afb_sjoers_excellent_rekenen_news_index
 

Spel in de Rekenles - Take 10!

Take 10! is een kaartspel voor 2 - 7 spelers, waarbij het draait om getalbegrip tot 100. Het is kan gebruikt worden als peilingsspel. Het is geschikt voor groep 3, 4 en 5 en voor zwakke rekenaars.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_1_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index
 

De kleinste uitkomst - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6

Dit spel kan in groep vijf en zes gespeeld worden. Het gaat bij het spel om het doorgronden van het positiesysteem en verdiepen van inzicht in het werken met tekorten bij kolomsgewijs en cijferend aftrekken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_rubriek_met_sprongen_vooruit_de_kleinste_uitkomst_news_index
 

in-Uitgelicht. Bespreking van boeken en artikelen uit de rekenwereld.

Peter van den Bremen bespreekt deze keer twee artikelen uit de JSW en 1 uit de Volkskrant; allemaal over rekenen uiteraard...... lees meer » Reacties(0)
Vb_31_1_afb_rubriek_in_uitgelicht_news_index
 

Wiskunde van de straat; De telvinger en de drakendoos - Harrie Sormani

Harrie Sormani vertelt over de telvinger en het spel Dragonbox, attributen die je op een leuke manier leren rekenen door zelf te handelen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_1_afb_rubriek_wiskunde_van_de_straat_news_index
 

Groetjes van groep vier; Bakken blokken bouwen - Lia van Diem

Met maar 1 doos met blokken kun je toch een hele leuke en betekenisvolle rekenles hebben, merken de kinderen van groep vier. Ze schatten en bouwen wat af. Er wordt heel wat geblokt!... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_1_afb_rubriek_groetjes_van_groep_4_news_index