Jaargang 32, nummer 2

Jaargang 32 nr 2

 
 

Beestachtig leuk: Grote rekendag in Zuidhorn - Corry Verschure en Ronald Keijzer

De auteurs vertellen over de tiende Grote Rekendag op 18 april 2012, met als thema "dieren".... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_verschure_beestachtig_leuk_news_index
 

Digilijn. Hulpmiddel bij doorlopende leerlijnen rekenen.

Kees Buijs, Nina Boswinkel en Martin Klein Tank beschrijven hoe de Digilijn, een digitaal overzicht van alle leerlijnen voor rekenen en de samenhang ertussen, voor rekencoördinatoren een goed hulpmiddel kan zijn.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_buijs_digilijn_news_index
 

Scholen en nascholen. Afgestudeerd als rekencoördinator, en dan? - Belinda Terlouw

Landelijk studeren steeds meer rekencoördinatoren af. Gezamenlijk zorgen zij voor een flinke kwaliteitsimpuls in het onderwijs. Belinda Terlouw laat zien hoe de KPZ vorm geeft aan terugkom-bijeenkomsten voor rekencoördinatoren.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_terlouw_scholen_en_nascholen_news_index
 

Interactief, gedifferentieerd en direct; Schakelen tussen banende en sturende instructie.

De voorbereiding van een effectieve rekenles is belangrijk. Niet alleen bereidt de leerkracht de les voor maar hij bedenkt ook in welke fase de leerlingen of hijzelf een grote of kleinere rol krijgen. Artikel van Marije Bakker en Aafke Bouwman... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_bakker_interactief__gedifferentieerd_en_direct_news_index
 

Hallo wereld! Hallo rekenen! Rekenactiviteiten voor groep 1 2 bij 3 prentenboeken

Wie prentenboeken met rekenogen leest, ontdekt soms juweeltjes van rekenmogelijkheden. In dit artikel beschrijven Rob en Hanneke van Bree rekenactiviteiten voor groep 1 en 2 bij 3 prentenboeken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_bree_hallo_wereld_halo_rekenen_news_index
 

Rekenen en referentieniveaus in het vo. Wat betekent dat voor het po? - Willem Vermeulen

Nu het rekenen in het vo wordt voortgezet, en er referentiekaders voor zijn opgesteld, is de vraag gerechtvaardigd of de doelen en leerlijnen voor het rekenen in de basisschool herziening behoeven. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_vermeulen_rekenen_en_referentieniveaus_news_index
 

Volgens Bartjens: Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten

Deze editie van Volgens Bartjens gaat over de rol van de rekencoördinator. Met achtergrondinformatie, tips en ideeën die niet alleen de rekencoördinator kunnen ondersteunen, maar die ook interessant zijn voor leerkrachten.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_rubriek_volgens_bartjens_news_index
 

Vroeger: De noodzakelijkheid van den vakonderwijzer - Ed de Moor

Ed de Moor vertelt in zijn rubriek over P.A. Diels, een hoofdonderwijzer uit Amsterdam die op een congres voor gymleraren in 1927 al pleitte voor het invoeren van vakleerkrachten. Hoe zou deze meneer Diels aankijken tegen de huidige rekencoördinatoren?... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Bewijs uit het gerijmde: Rekenkundige hoofdstructuur - Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld legt uit in rijm waarom rekenen zo belangrijk is...... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_rubriek_bewijs_uit_het_gerijmde_news_index
 

Wiskunde van de straat: Wijnbreuk - Harrie Sormani

Harrie Sormani beschrijft in zijn column waarom je breuken nodig hebt om een goed glas wijn te kunnen drinken....... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_rubriek_wiksunde_van_de_straat_news_index
 

Groetjes van groep vier; Meters maken - Lia van DIem

Groep vier mag voor de eerste keer echt meten met een liniaal. Dat wordt een leuke rekenles!... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_rubriek_groetjes_van_groep_4_news_index
 

Tafelslive en Tafeltegelen - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6

Tafelslive en Tafeltegelen zijn 2 spellen voor groep 5 6 uit de Met-Sprongen_Vooruit serie om de verwissel- en verdeeleigenschap van vermenigvuldigen te ontdekken.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_2_afb_rubriek_met_sprongen_vooruit_news_index
 

Spel in de rekenles - Spaarspel

Spaarspel is een spel voor groep 3 / 4 dat kinderen specifiek ondersteunt in het leren begrijpen van de essentie van het inwisselen en bundelen van tienen en enen in het tientallig stelsel en hen helpt hierin vaardig te worden.... lees meer » Reacties(1)
Vb_32_2_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index