Jaargang 32, nummer 3

Jaargang 32 nr 3

 
 

Kopieerbladen bij "Welke hoort erbij", rubriek Spel in de Rekenles, jaargang 32 nr 3

Bij de spelbeschrijving horen drie kopieerbladen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_extra_materiaal_spel_in_de_rekenles_vormenspel_1_news_index
 

Afstemmen op kleuters - Groepsplan rekenen in groep 1 en 2. Artikel van Bronja Versteeg

In dit artikel laat Bronja Versteeg zien dat het maken van groepsplannen leerkrachten kan helpen bij het kiezen van doelen en inhouden die aansluiten bij de kinderen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_versteeg_afstemmen_op_kleuters_news_index
 

Even denken... Uitdagende reken-wiskunde activiteiten voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Ook voor kleuters met een voorsprong in hun rekenontwikkeling moet er gezorgd worden voor een passend rekenaanbod. In dit artikel bespreekt de auteur hoe een verrijkingsaanbod verzorgd kan worden binnen een rekenactiviteit die aan de hele groep aangeboden... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_veltman_even_denken_news_index
 

Doelgericht en spelenderwijs: Opbrengstgericht rekenonderwijs voor kleuters - Mirjam Velthuis

Hoe kan opbrengstgericht werken gecombineerd worden met het unieke karakter van het werken met jonge kinderen? Hoe kan rekenonderwijs bij kleuters doelgericht, planmatig maar in ieder geval ook spelenderwijs gebeuren? Mirjam Velthuis licht toe.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_velthuis_doelgericht_en_spelenderwijs_news_index
 

De vertaalcirkel bij kleuters; Werken aan begrip en inzicht bij (zwakke) rekenaars

Een jaar geleden verscheen het eerste artikel van Ceciel Borghouts over de vertaalcirkel. Dit keer wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn van de vertaalcirkel bij het werken met kleuters. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_borghouts_de_vertaalcirkel_bij_kleuters_news_index
 

Een toren tot je oren; Rekenen in Sesamstraat - Anneke Noteboom

De SLO en NTR hebben in een samenwerking gekeken of er een manier was om uit de grote Sesamstraat-schatkist een selectie te maken van scenes, liedjes en versjes die voor onderwijsdoeleinden zouden kunnen worden gebruikt.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_noteboom_een_toren_in_je_oren_news_index
 

Jong geleerd; rekenen op een kinderdagverblijf. Artikel van Cindy Nillisen

In dit artikel laat Cindy Nillesen zien dat er aan verschillende facetten van ontluikende gecijferdheid gewerkt wordt in kinderdagverblijven, maar dat dit vaak onbewust gebeurt. Een pleidooi voor bewust - maar wel speels- werken aan gecijferdheid.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_nillesen_jong_geleerd_news_index
 

Volgens Bartjens: Spelen en leren - Cathe Notten

Het is een flinke kluif voor leerkrachten van groep 1 en 2 om alle kinderen op hun eigen niveau en aansluitend bij hun eigen belevingswereld zo veel te leren dat ze na 2 jaar de overstap naar groep 3 kunnen maken. Deze VB is hier daarom aan gewijd.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_rubriek_volgens_bartjens_news_index
 

Bewijs uit het gerijmde: Rekenen met kleuters - Jaap van Lakerveld

"Dat moet toch wel betekenen, met kleuters kun je rekenen"....... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_rubriek_bewijs_uit_het_gerijmde_news_index
 

Vroeger: Blokjes - Ed de Moor

Blokjes zijn door de tijd heen altijd een handig hulpmiddel bij het rekenen gebleken, vertelt Ed de Moor.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Wiskunde van de straat: River deep, mountain high.

Harrie Sormani vertelt over de berg die sportjournalist Thijs Zonneveld in Nederland wil aanleggen. Voor een beetje mooi exemplaar moet er van te voren toch heel veel gerekend worden....... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_rubriek_wiskunde_van_de_straat_news_index
 

Groetjes van groep vier; Een hele kapotte ruit - Lia van Diem

Groep vier merkt dat er nog heel wat bij komt kijken als je bij een kapotte ruit wilt opmeten hoe groot de nieuwe glasplaat moet zijn....... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_rubriek_groetjes_van_groep_5_news_index
 

Spel in de rekenles - Welke hoort erbij?

In deze aflevering worden 2 spellen beschreven. 1 richt zich op meetkundige figuren, de ander op de getallenrij van 1 t/m 10. Beide spelletjes zijn eenvoudig te spelen door kinderen vanaf halverwege groep 2 en begin groep 3.... lees meer » Reacties(0)
Vb_32_3_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index