Jaargang 33 nummer 3

Jaargang 33 nr 3

 
 

Eureka! Profiteren van rijke rekenproblemen.

Het Ei van Columbus vormt al sinds jaar en dag het hart van Volgens Bartjens. Auteur van het Ei, Jos van den Bergh, houdt een warm pleidooi voor meer ruimte voor het oplossen van rijke rekenproblemen door alle kinderen binnen de basisschool.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_bergh_eureka_news_index
 

Het ballab. Rekenen in een onderzoekssituatie

Kun je de leerresultaten op het gebied van rekenen-wiskunde verhogen zonder dat de leerlingen ervaren dat ze er meer tijd aan besteden? Voor een antwoord op deze vraag werd door SBO de Tweern de hulp ingeroepen van Willem Uittenbogaard.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_uittenboogaard_het_ballab_news_index
 

Oefenen op niveau. Het Cijferspel in de Rekentuin

Volgens Han v.d. Maas, Sanne v.d. Ven en Vera v.d. Molen heeft het Cijferspel in de Rekentuin grote educatieve waarde. Zij gaan eerst dieper in op de eigenschappen van het Cijferspel zelf. Daarna bespreken ze interessante resultaten en mogelijkheden.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_maas_oefenen_op_niveau_news_index
 

Spelen of toetsen. Kansen voor wiskundige ontwikkeling van kleuters

Kleuters die problemen handelend kunnen oplossen blijken ook beter te scoren op de Citotoets ‘Rekenen voor kleuters’. Martie de Pater laat met een praktijkvoorbeeld zien hoe je leerlingen van informeel handelen naar concreet voorstellen kunt brengen... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_pater_spelen_of_toetsen_news_index
 

Begrijpen, verbeelden en berekenen. Visuele representaties ondersteunen bij rekenopgaven.

Onderzoeker Anton Boonen laat in dit artikel zien dat het gebruik van een visuele oplossingsstrategie het oplossingsproces van een rekenopgave in veel gevallen kan vergemakkelijken en hij legt uit wat de kenmerken van een goede visuele ondersteuning zijn.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_boonen_begrijpen_verbeelden_en_berekenen_news_index
 

Operatie motivatie - Van weerzin naar weer zin in rekenen

kris Verbeeck laat aan de hand van een voorbeeld zien hoe leerlingen meer betrokken kunnen raken bij de rekenles. Als aan 3 basisbehoeften voldaan is, leidt dat bij de leerlingen tot intrinsieke motivatie en het resultaat is welbevinden en veel meer leren... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_verbeeck_operatie_motivatie_news_index
 

Appeltaart of een pak meel - Lesson Study: teamleren bij reken-instructie

In dit artikel beschrijven Suzanne de Lange en Henk Logtenberg de ervaringen van 1 van de 6 scholen die hebben meegedaan aan een pilot Lesson Study bij rekenen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_lange_appeltaart_of_een_pak_meel_news_index
 

Volgens Bartjens; Verschil van mening - Cathe Notten.

Hoofdredacteur Cathe Notten houdt een warm pleidooi voor zelf leren denken in de rekenles, zodat je je ook na je basisschooltijd nog weet te redden in het dagelijks leven. In de artikelen in deze Volgens Bartjens wordt hieraan veel aandacht besteed.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_rubriek_volgens_bartjens_news_index
 

Groetjes van groep 5: Maatwerk - Lia van Diem

‘Vandaag heb ik een opdracht om met de hele groep samen te doen. Ik heb hier vijf maatbekers. Nou wil ik per maatbeker weten hoeveel er nodig zijn om de grote te vullen. De klas is razend enthousiast en gaat aan de slag...... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_rubriek_groetjes_van_groep_5_news_index
 

Wiskunde van de straat: De kracht van samenspel.

Harrie Sormani vertelt hoe verslavend sommige rekenspelletjes kunnen zijn en hoe je soms, door samen te schatten, verrassend dicht bij het goede antwoord komt....... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_rubriek_wiskunde_van_de_straat_news_index
 

Bewijs uit het gerijmde: Eerlijk delen - Jaap van Lakerveld

Partjes, punten, plakjes, sectoren en segmenten....... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_rubriek_bewijs_uit_het_gerijmde_news_index
 

Vroeger: De rekenaap - Ed de Moor

Ed de Moor kreeg van iemand een blikken speelgoedje, dat The Educated Monkey heet. Naar aanleiding hiervan schreef hij dit artikel.... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Spel in de rekenles - Quarto

Zoek je een spelletje dat in minder dan 5 minuten is uitgelegd en slechts 5 tot 10 minuten tijd kost om te spelen? Dat voor jong en oud een uitdaging is? Dat je snel even kunt spelen, maar ook op het niveau van schaken? Dan is Quarto het spel dat je zoekt... lees meer » Reacties(0)
Vb_33_3_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index
 

Kopieerblad voor papieren Quarto

Met behulp van dit kopieerblad kun je de papieren versie van het spel Quarto spelen. Bij de rubriek "Spel in de rekenles", Volgens Bartjens Jaargang 33 nummer 3.... lees meer » Reacties(1)
Vb_33_2_afb_extra_materiaal_spel_in_de_rekenles_quarto_news_index