Jaargang 35 nummer 2

Bedenk het beste rekenspel van 2016 - Rekenspellenwedstrijd

Doe mee en misschien ligt straks jullie zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel!... lees meer » Reacties(5)
Vbat201502_17_rekenspel06_news_index
 

Tijd is er al heel lang - Museumlessen en het begrip van tijd

Tijd en tijdsbeleving is voor veel kinderen ingewikkeld. Binnen de leerlijn wordt veel aandacht besteed aan klokkijken maar er is niet veel ruimte voor denken en redeneren over tijd en tijdsbeleving. Museum Boijmans Van Beuningen pakt dit anders aan.... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_schreuder_tijd_is_er_al_heel_lang_news_index
 

De betekenis van breuken - Hoe geef je een goede rekenles?

Breuken zijn voor veel kinderen moeilijk te begrijpen en veel leerkrachten vinden het ook moeilijk om les te geven over breuken. Optellen en aftrekken met breuken is ingewikkelder dan met hele getallen. Dit artikel geeft nuttige tips voor de praktijk.... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_thurlings_de_betekenis_van_breuken_news_index
 

Leren van kinderen - Probleemoplossend vermogen in de rekenles

Auteur Belinda Terlouw gelooft niet in de noodzaak van een totale omwenteling in het onderwijs om beter in te kunnen spelen op de eisen die de informatiemaatschappij stelt. Zij geeft liever ruimte aan de probleemoplossende denkkracht van kinderen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_terlouw_leren_van_kinderen_news_index
 

Volgens Bartjens heeft iets gezien... Mijn favoriete nee

Af en toe komt de redactie iets tegen waarvan we denken: 'Dit moeten meer mensen weten'. De YouTube hit 'My favorite no' is zoiets. We hebben geprobeerd de essentie te verwoorden en in een voorbeeld te verduidelijken. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_notten_door_de_redactie_gezien_news_index
 

Bespiegelingen over spiegels

Kinderen doen al heel vroeg ervaringen op met spiegels. Deze ervaringen komen van pas als ze op school spiegels gaan gebruiken bij meetkundige activiteiten. Voor de Grote Rekendag van 2015 zijn er mooie lessen met spiegels ontwikkeld.... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_keijzer_bespiegelingen_over_spiegels_news_index
 

Functioneel gecijferd - Hoofdfasen in de leerlijn

Functionele gecijferdheid voor alle leerlingen is het doel van het protocol ERWD. In nieuwe situaties moet je durven vertrouwen op je kennis en je kennis kunnen verbinden met andere kennis. Dit gaat niet bij ale leerlingen vanzelf. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_functionele_gecijferdheid_news_index
 

Rekenbegrip: Min of meer

Min of meer een gedicht over rekenen, van Jaap van Lakerveld... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_rubriek_bewijs_uit_het_gerijmde_news_index
 

Ei van Columbus - Jaargang 35, nummer 2 - opgaven

Vier pagina's met uitdagende rekenpuzzels op het niveau van groep 7 en groep 8... lees meer » Reacties(4)
Vb_35_2_afb_rubriek_ei_van_columbus_opgaven_news_index
 
 

Vroeger - Wijze lessen

Ed de Moor ging op bezoek in het nieuwe Onderwijsmuseum in Dordrecht. Hij vertelt er over en grijpt dit bezoek aan om te pleiten voor het vooruitkijken zonder de lessen uit het verleden te vergeten.... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_rubriek_vroeger_news_index
 

Bij de tijd - Oefenen en automatiseren

Veel kinderen vinden klokkijken lastig en methodes gaan vaak met grote stappen door de stof heen. Met apps kunnen leerlingen gericht oefenen op hun eigen niveau. Dat vraagt om kennis van apps van de leerkracht.... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_engelsen_bij_de_tijd_news_index
 

Groetjes van groep drie - Vakantiestemming

'Hoeveel strandhuisjes zouden er passen in deze klas?' vraagt juf Lia van Diem aan haar groep drie. Deze vraag vormt het begin van een mooie rekenles.... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_rubriek_groetjes_van_groep_drie_news_index
 

Kleine kinderen worden groot - Onderdak en plattegrond

Suzanne (4 jaar) gebruikt voor het eerst het woord plattegrond. En ze weet heel goed wat dat betekent!... lees meer » Reacties(0)
Vb_35_2_afb_rubriek_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Nieuws van de Vereniging - Meer dan Volgens Bartjens alleen

Eén van de bekendste activiteiten van de NVORWO is het uitgeven van het blad Volgens Bartjens. Toch is dit niet het enige waar de NVORWO zich mee bezig houdt. Voorzitter Francis Meester vertelt.... lees meer » Reacties(0)
2015_francis_meester_news_index
 

Nationale Rekencoördinator Dag - Aankondiging

Op 11 maart 2016 vindt in Utrecht de Nationale Rekencoördinator Dag plaats... lees meer » Reacties(0)
Vbat201502_21_columbus04_news_index
 

Spel in de rekenles - Joppen

Joppen maakt deel uit van de drempelspellen waarmee kinderen het automatiseren en memoriseren van de basisvaardigheden effectief op een speelse manier kunnen oefenen. De spelregels vragen van kinderen om snel te rekenen en een ander voor te zijn.... lees meer » Reacties(7)
Vb_35_2_afb_rubriek_spel_in_de_rekenles_news_index
 

Extra materiaal - Joppen en Jippen

Kopieerbladen en spelregels van de drempelspellen Joppen en Jippen... lees meer » Reacties(0)
Vbat201502_39_noteboom_rekenles01_news_index