Jaargang 37 nummer 3

Jaargang 37 nr 3

Een motortje erbij? Onderzoekende studenten en de ontwikkeling van reken-wiskundeonderwijs

Dit artikel is de weerslag van een onderzoek naar de koppeling tussen het onderzoek van studenten naar reken- wiskundeonderwijs en Professionele Leergemeenschappen of vergelijkbare organisatievormen. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_o_en_o_afb_linden_een_motortje_erbij_news_index
 

Lesson Study: Aderlating in de vertaling?

Een artikel over collaborative Lesson Research naar vorm en inhoud bij het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_o_en_o_afb_logtenberg_lesson_study_news_index
 

Redactioneel - Zelf denken, zelf doen

Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Noten... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_notten_redactioneel_news_index
 

Niets erbij, niets eraf - Hoe leer je kinderen splitsen?

Eén van de doelen eind groep 3 is het memoriseren van de splitsingen t/m 10. In dit artikel vertelt Ceciel Borghouts hoe u vrij simpel voor elkaar kunt krijgen dat uw leerlingen dit belangrijke doel halen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_borghouts_niets_erbij_niets_eraf_news_index
 

Weinig verschillen tussen scholen in rekenprestaties

De verschillen in rekenprestaties tussen Nederlandse basisschoolleerlingen zijn maar voor een klein deel, hooguit 10%, toe te schrijven aan het rekenonderwijs dat zij krijgen op school. Ze worden eerder veroorzaakt door verschillen op leerlingniveau.... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_notten_weinig_verschillen_tussen_scholen_in_rekenprestaties_news_index
 

Bedenk het beste rekenspel 2018!

Doe mee en misschien ligt straks jullie zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel!... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_noteboom_bedenk_het_beste_rekenspel_2018__news_index
 

De Kangoeroe is jarig - De 25e editie van de w4kangoeroe wedstrijd

Elk voorjaar doen over de hele wereld leerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs mee aan een erg leuke reken-wiskundewedstrijd. De kangoeroewedstrijd wordt ook in Nederland gehouden. Doe jij dit jaar ook mee met je school of klas?... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_winkel_de_kangoeroe_is_jarig__news_index
 

Ei van Columbus - Jaargang 37, nummer 3 - opgaven

Vier pagina met prachtige rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep 7 en 8.... lees meer »
Vb_37_3_afb_ei_van_columbus_opgaven_news_index
 
 

Niet alleen voor kleuters - Doorstromen van 2 naar 3 met rekendoelen

De overgang van groep 2 naar groep 3 kan in veel gevallen beter. De auteurs van dit artikel laten u zien hoe goed overdachte rekenhoeken zowel voor groep 2 als voor groep 3 voldoende uitdaging kunnen bieden.... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_bouwman_niet_alleen_voor_kleuters_news_index
 

Volgens Bartjens heeft iets gezien

Soms zien of lezen we iets waar we heel vrolijk van worden bij Volgens Bartjens. Deze keer gaat het over rekenen tijdens de gymles. ... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_notten_volgens_bartjens_heeft_iets_gezien_news_index
 

Groetjes van groep 4 - Van.. voor..

De kinderen van juf Lia van Diem maken kennis met de opruiming. Daar kan veel bij worden gerekend!... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_diem_groetjes_van_groep_vier_news_index
 

Bewijs uit het gerijmde - Cijfermatig

Jaap van Lakerveld geeft een kijkje op rijm in de wereld van iemand die niet zo goed kan cijferen....... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_bewijs_uit_het_gerijmde_news_index
 

Kleine kinderen worden groot - Gevoel voor verhoudingen

Bodhi is een nieuwsgierige peuter van twee en is druk en verwonderd bezig om de wereld aan het ontdekken. Zo krijgt hij steeds meer inzicht over groot en klein....... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_notten_kleine_kinderen_worden_groot_news_index
 

Succesvol leren rijgen - Aftrekopgaven met tientaloverschrijding

Rijgen is een belangrijke strategie. Elke leerling is erbij gebaat te weten hoe je de lege getallenlijn kunt gebruiken om vervolgens in zo min mogelijk stappen de tweede term toe te voegen of eraf te halen. Hoe introduceer je de rijg-strategie het beste?... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_laan_succesvol_leren_rijgen_news_index
 

NVORWO visie op reken-wiskundeonderwijs - Curriculum.nu van start

Wat moeten kinderen in de komende eeuw eigenlijk allemaal leren om zich te kunnen redden in de maatschappij? In het komend jaar wordt door een ontwikkelteam gewerkt aan een toekomstig curriculum voor rekenen-wiskunde. Wat is het standpunt van de NVORWO?... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_hoogland_toekomstbestendig_reken-wiskundeonderwijs_news_index
 

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek

Ronald Keijzer, hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, vertelt welke twee artikelen er deze maand zijn gepubliceerd.... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_keijzer_afb_volgens_bartjens_ontwikkelin_en_onderzoek_news_index
 

Landelijk en regionaal netwerk rekencoördinatoren

De Nationale Rekencoördinator Dag is een dag waar het reken-onderwijs van de basisschool centraal staat. Het is vooral bedoeld voor 'horizontale professionalisering' (leren van elkaar), daarnaast worden experts uitgenodigd een bouwsteentje bij te dragen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_nationale_rekencoordinator_dag_news_index
 

Van de voorzitter...

NVORWO-voorzitter Francis Meester praat u bij over de recente ontwikkelingen in de reken-wiskundewereld.... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_4_afb_van_de_voorzitter_news_index
 

Spel in de rekenles - Leo moet naar de kapper

'Leo moet naar de kapper' is niet alleen een spel om de reken-wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, het biedt ook veel mogelijkheden om de executieve vaardigheden van leerlingen te ontwikkelen.... lees meer » Reacties(0)
Vb_37_3_afb_spel_in_de_rekenles_news_index