Ontwikkeling en onderzoek

Dyscalculie, zin en onzin

J.E.H. van Luijt & A.J.J.M. Ruijssenaars

J.E.H. van Luit & A.J.J.M. Ruijssenaars - Opleiding Pedagogiek, Universiteit Utrecht, Opleiding Pedagogiek, Rijks Universiteit Groningen

Ernstige rekenproblemen worden in sommige gevallen een rekenstoornis of dyscalculie genoemd, op dezelfde manier waarop we een ernstig leesprobleem in bepaalde gevallen als dyslexie aanduiden. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-wiskundekennis (feiten/afspra- ken), die blijvend zijn ook na gedegen onderwijs. Het uitgangspunt dat dyscalculie een stoornis is, is gebaseerd op een aantal argumenten, namelijk dat (a) er in het ‘psychologisch’ functioneren van mensen met dyscalculie iets mis is, (b) er een redelijke samenhang tussen dyslexie en dyscalculie bestaat en dat ze elkaar als psychologische vaardigheid voor een deel lijken te overlappen, en (c) uit neuropsychologisch onderzoek de betrokkenheid van (en mogelijke uitval in) specifieke hersengebieden blijkt. Omdat dyscalculie soms in verband wordt gebracht met verstandelijke beperkingen (mentale retar- datie), dyslexie, Attention Deficit with Hyperactivity Disorder (ADHD) en Non-verbal Learning Disability (NLD) wordt hier ook kort op ingegaan. Ten slotte komen de diagnostiek en behandeling aan bod. Voor de meest volledige diagnose ‘dys- calculie’ worden de volgende typen diagnosen beschreven: onderkenning, verklaring en indicering. Voor een verantwoor- de interventie is dan verdere diagnostiek nodig en een goede analyse van het individuele probleem als een behandelings- probleem, gebruikmakend van (elkaar aanvullende alternatieve) theorieën. 

Deel dit artikel
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan