
Georganiseerde nieuwsgierigheid
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens bespreekt de artikelen in dit nummer.

Rekenen in hoeken en circuits
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens bespreekt de artikelen van dit nummer.

Spel in de rekenles
Cathe Notten
Met een special over spel in de rekenles vieren we dat spel in de meeste scholen niet meer weg te denken is uit het repertoire van veel leerkrachten. Een spel dat goed wordt ingezet laat kinderen doelen bereiken die ze anders misschien minder makkelijk en met minder plezier zullen bereiken.
Een drijvende...

De wiskunde van kleuters
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen uit deze editie van Volgens Bartjens.

Statistiek voor de basisschool
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt het thema van deze editie: Statistiek voor de basisschool.
_w400_h260_bg.jpg)
Van de redactie - De waarde van geld (jrg 38 nr 5, 2019)
Cathe Notten
Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens, vertelt over de inhoud en de thema's van deze editie van het blad.
_w400_h260_bg.jpg)
Van de redactie (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - De toekomst (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Keuzes, keuzes, keuzes… (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Cate Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Zelf denken, zelf doen (jrg 37 nr 3, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Doelen, aanbod en reflectie (jrg 37 nr 2, 2017)
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel - Het denkwerk bij de kinderen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel - De leerkracht centraal
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Redactioneel - Leren mathematiseren
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Van de redactie
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten
Redactioneel - Denkend leren rekenen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Soepel doorstromen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Een goed begin
Cathe Notten
Aan het begin van het nieuwe schooljaar start er ook een nieuwe jaargang van Volgens Bartjens, met een redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg 36 nr. 1 2016)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt welke twee artikelen deze keer zijn uitgekomen.
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Spelen om te leren
Cathe Notten
Op zoek naar artikelen met rekenactiviteiten waarbij de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen wordt gebruikt om ze veel te laten leren? Dan is deze editie van Volgens Bartjens een echte aanrader!
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Op onderzoek
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen van deze editie van Volgens Bartjens
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - De rekencoördinator
Cathe Notten
Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.png)
Redactioneel
Cathe Notten
Redactioneel over de toekomst van het (reken)onderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens - Over de drempels van de basisvaardigheden...
Cathe Notten
Dit themanummer gaat over diverse aspecten ten aanzien van de drempels die bij de basisvaardigheden aan bod kunnen komen. Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten
_w400_h260_bg.png)
Redactioneel - Voorzitter
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft alle artikelen die in dit nummer staan.
_w400_h260_bg.jpeg)
Redactioneel - Rekenen in beeld
Cathe Notten en Ceciel Borghouts
In beeld brengen staat daarom centraal in dit eerste nummer. Bij diverse artikelen vindt u filmfragmenten op onze website of de link waarmee deze filmpjes te vinden zijn. Andere artikelen zijn uitgebreid van foto’s voorzien.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens Studentendag - Cathe Notten
Cathe Notten
Een kort verslag van de Volgens Bartjens Studentendag van 2014, met als thema "Sterke rekenaars en begaafde leerlingen".
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens - Cathe Notten
Cathe Notten
Nummer 5 van dit schooljaar heeft geen thema, maar de artikelen hebben wel een verbindende factor: beter worden in wat je doet.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Tijd en de methode - Cathe Notten
Cathe Notten
Redactioneel van hoofdredacteur Cathe Notten
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens; Verschil van mening - Cathe Notten.
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten houdt een warm pleidooi voor zelf leren denken in de rekenles, zodat je je ook na je basisschooltijd nog weet te redden in het dagelijks leven. In de artikelen in deze Volgens Bartjens wordt hieraan veel aandacht besteed.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens - Van fouten kun je (ook) leren
Cathe Notten
In dit nummer van Volgens Bartjens staat het leren van je fouten centraal. Hoe kun je met de leerlingen goed evalueren, zodat zij (en misschien ook jij) ervan leren?
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens; Zin in rekenen - Cathe Notten.
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen die in deze editie van Volgens Bartjens staan.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens; Rekenen op de Pabo - Cathe Notten
Cathe Notten
Rekenen op de Pabo ligt al een tijdje onder vuur. In deze Volgens Bartjens vertellen Pabo-leerlingen zelf over de door hen uitgevoerde rekenlessen en -projecten.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Meten en weten - Cathe Notten.
Cathe Notten
We meten wat af in het onderwijs. Niet alleen zijn er regelmatig lessen meten in de methode, maar ook leggen we de prestaties van leerlingen langs de meetlat. Zo houden we een vinger aan de pols bij de groei die zij doormaken.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Spelen en leren - Cathe Notten
Cathe Notten
Het is een flinke kluif voor leerkrachten van groep 1 en 2 om alle kinderen op hun eigen niveau en aansluitend bij hun eigen belevingswereld zo veel te leren dat ze na 2 jaar de overstap naar groep 3 kunnen maken. Deze VB is hier daarom aan gewijd.