_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Redactioneel
Cathe Notten
Deze editie van Volgens Bartjens gaat over de rol van de rekencoördinator. Met achtergrondinformatie, tips en ideeën die niet alleen de rekencoördinator kunnen ondersteunen, maar die ook interessant zijn voor leerkrachten. Door Cathe Notten.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens; differentiëren kun je leren - Cathe Notten
Cathe Notten
Deze Volgens Bartjens gaat over het hoe en waarom van differentiëren tijdens de rekenles.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens; Eerlijk delen - Cathe Notten
Cathe Notten
Bij de kleuters snappen kinderen nog heel goed wat "eerlijk delen" betekent. Hoe komt het toch dat deze spontaan opgedane kennis niet kan worden ingezet bij het latere delen bij de rekenles? In deze Volgens Bartjens veel waardevolle artikelen over delen.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens : Op onderzoek - Cathe Notten
Cathe Notten
Het thema van deze Volgens Bartjens is: onderzoekend leren. Cathe Notten licht toe.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Verhoog de opbrengst
Cathe Notten
In de rubriek Volgens Bartjens vertelt hoordredacteur Cathe Notten over het thema van deze keer: Opbrengstgericht Werken.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Kinderen en Geld - Cathe Notten
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten beschrijft hoe zeer geld betekenis heeft voor kinderen. Het wordt door methodemakers daarom als didactisch middel gebruikt. Maar hoewel kinderen er veel sommen over maken, betekent dit niet dat ze er ook mee om kunnen gaan...
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens: omgaan met verschillen - Cathe Notten.
Cathe Notten
In hun dagelijkse praktijk hebben leerkrachten in hun groepen te maken met grote verschillen tussen kinderen, waaronder verschillen in kennis en vaardigheden. Dit nummer van Volgens Bartjens heeft daarom als thema "Omgaan met verschillen".
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens - Cathe Notten
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten verwelkomt de nieuwe, kleurige jas van Volgens Bartjens
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Zwart op wit - Cathe Notten
Cathe Notten
Het laatste nummer in zwart-wit... met zoals altijd vol interessante artikelen
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Over meten en weten - Cathe Notten
Cathe Notten
Zelf meten en zelf tot inzicht komen in wat maten met elkaar te maken hebben, is en blijft een levenlang belangrijk. Daarom zijn er in dit nummer artikelen vinden met uitgewerkte ideeën voor lessen rond het thema meten.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Geschikt voor jongens (en meisjes) - Cathe Notten
Cathe Notten
Jongens blijken het in het huidige onderwijs veel slechter te doen dan meisjes. Was het onderwijs vroeger nu zo veel beter voor jongens?
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Over drempels en doorlopende leerlijnen - Cathe Notten
Cathe Notten
Er blijkt dat een doorgaande leerlijn voor rekenen nog steeds niet vanzelfsprekend voor en de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs. Dit themanummer gaat hier over.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: de meest gestelde vraag - Cathe Notten
Cathe Notten
Als je kinderen wilt leren rekenen, moet je je afvragen: Hoe denken kinderen?
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: realistische rekenproblemen - Cathe Notten
Cathe Notten
Het interesseert kinderen over het algemeen niet hoeveel tegels er op paadjes horen en in hoeveel stukken je een taart allemaal zou kunnen verdelen. Toch staan de methodes vol opgaven met taarten en tegels. Zijn de opgaven nou realistisch of niet?
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: rekenen en de populaire cultuur - Cathe Notten
Cathe Notten
De uitdaging is om het rekenonderwijs zo in te richten dat kinderen het leuk vinden en en ze tegelijkertijd wel alles te leren wat nodig en wenselijk is. Hoe breng je rekenen aan de man in een wereld waar alles "cool" moet zijn?
Volgens Bartjens: veel kwaliteit - Cathe Notten
Cathe Notten
Het eerste voorwoord van de nieuwe hoofdredacteur van Volgens Bartjens: Cathe Notten nam het stokje over van Marjolein Kool
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens - Marjolein Kool
Marjolein Kool
In haar laatste rubriek als hoofdredacteur van Volgens Bartjens bedankt Marjolein Kool veel mensen die haar in de loop van de tijd geholpen hebben met het tijdschrift.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Beeld van een kind - Marjolein Kool
Marjolein Kool
Onlangs is er een inspectierapport uitgekomen over het rekenonderwijs. Hebben leerkrachten zelf eigenlijk wel een idee van het niveau van hun klas? Hoe kunnen ze daar toetsen bij gebruiken?
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: nieuw - Marjolein Kool
Marjolein Kool
De Volgens Bartjens staat deze keer vol nieuwe dingen. En hoofdredacteur Marjolein Kool kondigt aan dat zij ook met wat nieuws gaat beginnen en stopt met Volgens Bartjens.
_w400_h260_bg.png)
Volgens Bartjens: Ballen - Marjolein Kool
Marjolein Kool
In dit nummer komen er veel stagiaires aan het woord, die vertellen over hun (reken)ervaringen tijdens de stage.