Weten

Rekenen met rekenkisten

Betekenisvol rekenonderwijs in heterogene groepen

Jessica Nelissen en Dianne Roerdink

Jessica Nelissen is onderwijsadviseur en rekenspecialist bij Het ABC

jnelissen@hetabc.nl

 

Dianne Roerdink is onderwijsadviseur en rekenspecialist bij Het ABC.

droerdink@hetabc.nl

 

 

Het ABC ontwierp rekenkisten voor zogenaamde nieuwkomers op basis van de modellen uit het protocol ERWD. Maar ook voor het reguliere onderwijs kunnen de rekenkisten een waardevolle aanvulling zijn door de inzet van concreet materiaal, rekenspellen en diverse coöperatieve werkvormen. In een klas met grote verschillen kan een leerkracht met behulp van deze kisten op verschillende handelingsniveaus instructie geven en dat voorkomt frustratie bij de leerlingen. Jessica Nelissen en Dianne Roerdink bespreken de inhoud van de rekenkisten en hoe leerkrachten ze kunnen inzetten. 

 

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop