
Rekenen met het hoofd
Wat leerlingen op de basisschool moeten leren, is meer dan alleen vlot rekenen met getallen. Ze moeten ook leren omgaan met getalsmatige informatie in verschillende situaties, bijvoorbeeld tijdens het doen van boodschappen, het reizen met het openbaar vervoer of het lezen van nieuwsberichten. Onze leerlingen moeten zich kunnen ontwikkelen tot gecijferde burgers, die met zelfvertrouwen omgaan met de kwantitatieve kant van de wereld om ons heen. Dat lukt niet als we ons alleen richten op efficiënte rekenprocedures. We zullen binnen ons onderwijs ook aandacht moeten besteden aan hoe je problemen oplost door kritisch na te denken en wiskundig te redeneren. In deze editie van Volgens Bartjens richten we onze blik daarom op de wiskunde. In diverse artikelen laten we zien wat het betekent om te rekenen mét het hoofd.
Erica de Goeij betoogt in haar bijdrage dat kinderen kunnen smullen van wiskundige problemen als ze de ruimte krijgen om zelf na te denken. We zijn het hartgrondig met haar eens, maar geloven dat dit niet alleen voor kinderen geldt. Wij denken dat onze lezers ook kunnen smullen als ze zelf worden aangespoord om de wiskundige hersenpan te laten kraken. Kijk daarom vooral even op pagina 13 waar je zelf aan het denken wordt gezet over schriftelijk rekenwerk van kinderen uit groep 8.
Via De Draad van Ariadne werpen we een heel ander licht op het rekenen met het hoofd. Je kunt het hoofd immers ook letterlijk als onderwerp nemen voor een vrolijke hoofdrekenpartij. En als je de rubriek van Marc van Zanten leest, zul je merken dat hoofdrekenen tevens karaktervormend kan werken. Want zo schrijft hij, voor hoofdrekenen is zelfvertrouwen nodig, en de durf om eens iets uit te proberen.
Ondertussen hebben de vormgevers van Volgens Bartjens het ook aangedurfd om iets nieuws te doen. Ons tijdschrift heeft een andere uitstraling gekregen: stoerder en meer van deze tijd. Stemt het je tot nadenken? We hopen dat dit septembernummer je aan alle kanten prikkelt tot aangename hoofdbrekens, zowel over de inhoud als de vorm.
Annette Markusse - hoofdredacteur
Iris Verbruggen – eindredacteur