Redactioneel

Rekenen op alle niveaus

Iris Verbruggen en Annette Markusse

Iris Verbruggen is eindredacteur van Volgens Bartjens

Annette Markusse is hoofdredacteur van Volgens Bartjens

‘Veel leerlingen leren niet zo goed rekenen als ze zouden kunnen’, kopt Marleen van der Lubbe naar aanleiding van het verschijnen van het onderzoek Peil.Rekenen-Wiskunde. Als elke leerling op zijn eigen niveau kan leren rekenen: hoe mooi zou dat zijn?

 

 

Voor mij betekent rekenen-wiskunde een manier om structuur in de wereld te brengen. Dat kan ons vak voor elk kind betekenen. Voor een zeer moeilijk lerend kind ligt de focus op zelfredzaamheid, voor een begaafd kind op zijn uitdagende denkniveau. En voor alle niveaus daartussen en eromheen biedt het vak rekenen-wiskunde mogelijkheden, daar ben ik van overtuigd.

Rekenen voor iedereen: durf je het aan? Volgens Bartjens biedt in deze editie verschillende niveaus om hier aan te werken. Informatie op landelijk niveau lees je in het artikel over Peil.Rekenen-Wiskunde. Met de Reflectiewijzer die Marc van Zanten en Stanja Oldengarm ontwikkelden krijg je op schoolniveau ondersteuning bij het vormgeven van goed reken-wiskundeonderwijs. En wil je op klasniveau elke leerling een passend rekendoel bieden, laat je dan inspireren door de ‘Lesdoelplusser’ van Maud van Keulen en Suzanne Sjoers.

Over doelen gesproken: rekencoördinator Sandra van Dijk opent de nieuwe rubriek ‘Rekencoördinator aan het woord’ met haar zoektocht naar leerdoelgericht reken-wiskundeonderwijs. En ze opent de rubriek niet in haar eentje. Want ook rekencoördinator Martine van der Kolk deelt haar ervaringen. Zij weet hoe je van onderuitgezakte (mbo-)studenten actieve rekenaars maakt.

Je kunt hoog en laag springen, maar bij sommige leerlingen is het echt zoeken naar de sleutel tot rekensucces. Kijk maar eens naar de belevenissen van meester Bart Heeling op de achterkant van deze Volgens Bartjens. Overigens is letterlijk hoog en laag springen ook gunstig bij het leren rekenen. Kim Borsen en Sherrill Woldberg-Wels schrijven hierover in hun artikel over bewegen in de rekenles.

Terugkerende vraag blijft: welk niveau is passend? Frans van Galen en Koeno Gravemeijer overdachten deze vraag vanuit het vermenigvuldigen met grote getallen. Onderwijsadviseur Jiska van Hall helpt scholen om leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte in het juiste perspectief te plaatsen. Zo krijgen deze leerlingen een passend rekenaanbod.

Laat deze Volgens Bartjens een inspiratie zijn voor het denken in mogelijkheden. Rekenen is voor iedereen. Het draait allemaal om leren rekenen van en met elkaar, op alle niveaus!

 

 

Deel dit artikel