Redactioneel

Rekenen-wiskunde met jonge kinderen

Iris Verbruggen en Annette Markusse

Iris Verbruggen is eindredacteur van Volgens Bartjens

Annette Markusse is hoofdredacteur van Volgens Bartjens

‘Van die letters waar je mee kunt tellen’, hoorde ik mijn zoon van 5 jaar onlangs tegen zijn oma zeggen. Hij bedoelde natuurlijk de cijfers. Wat mij betreft kenmerkend voor de manier waarop jonge kinderen de wereld om zich heen tot zich nemen. 

 

Met open blik, vaak vol verwondering en nieuwsgierigheid. Zonder oordelen ook. In hun ogen is soms bijna zichtbaar hoe verbindingen tussen verschillende soorten informatie in hun hoofd ontstaan. Cijfers en letters met elkaar in verband brengen, dat is ook waar onze nieuwe columnist Gerhard Hartdorff over schrijft. En aan deze eerste bijdrage zit óók nog eens een muzikaal tintje. Wat wil een kleuter nog meer?

Er is natuurlijk veel meer. Als je werkt met of voor jonge kinderen, weet je dat het elke keer weer de vraag is waar ze die dag (of zelfs dat moment) aandacht voor hebben. Of waar je hun aandacht mee kunt trekken én houden. Margreeth Mulder-Bunk schrijft over thematiseren als manier om hierbij aan te sluiten. Marjanne van Gameren en Ans Veltman laten zien hoe je hier prentenboeken bij kunt inzetten. Zij delen hun praktijkervaringen met drie prentenboeken met rekenwiskundige inhoud. Het vormt een mooie spiegel voor ons als volwassenen: zien wij de zaken wel in het juiste perspectief?

Marc van Zanten rept in zijn bijdrage over ruziënde kabouters. Hij weet als geen ander dat een beetje chaos en onduidelijkheid kinderen kan stimuleren tot mooie wiskundige ontdekkingen. Hij is niet de enige. Er zijn in deze Volgens Bartjens meer voorbeelden te vinden van leerkrachten die expres een beetje onrust laten ontstaan om kinderen uit te dagen. Lees het verhaal van Marieke Bos maar eens, of anders dat van Ellis Koppen.

Erg uitdagend is het wel als leren rekenen problematisch blijkt te gaan. We interviewden Wied en Cécile Ruijssenaars over hun boek ‘Berekend!’. In hun visie liggen de problemen, maar daarmee ook de kansen, al vroeg in de ontwikkeling van het leren rekenen, met name bij automatiseren. Het is hard werken, dat rekenen-wiskunde leren!

Naast artikelen om te lezen, biedt deze Volgens Bartjens geheel in stijl ook inspiratie om te fröbelen. Zorg dat je vouwblaadjes bij de hand hebt als je een kijkje neemt bij de praktijksuggestie van Alette Lanting en bij De Draad van Ariadne.
Spelenderwijs leren rekenen, dat is wat jonge kinderen doen. Laten we er een voorbeeld aan nemen (zie ook de speeltip in de rugzak van meester Bartjens). Want jong geleerd, is oud gedaan.  

 

Deel dit artikel