Redactioneel

Wiskunde en burgerschap

Annette Markusse en Iris Verbruggen

Foto: Tom van Limpt

Kun je je ontwikkelen tot een zelfbewuste burger zonder iets te weten van getallen, hoeveelheden en maten? Misschien een beetje, maar makkelijk zal het niet zijn. Je hebt rekenen-wiskunde nodig om de wereld om je heen te begrijpen en je daar een weg in te vinden. In deze Volgens Bartjens richten we ons daarom op de samenhang tussen burgerschapsonderwijs en reken-wiskundeonderwijs.

 

 

Marc van Zanten en Matthijs Driebergen van SLO leggen in het openingsartikel uit hoe beide vakken op een heel natuurlijke manier met elkaar kunnen worden verbonden en elkaar kunnen versterken. Tamara Leszijnski laat vervolgens zien hoe je dit in de praktijk kunt brengen. Ze gunt ons een kijkje in haar groep 7 terwijl ze haar leerlingen kritisch laat nadenken over de resultaten van een enquête. Ze laat prachtig zien hoe je leerlingen kunt enthousiasmeren door denken en doen af te wisselen. Volgens haar leerlingen was het de leukste rekenles ooit. Kijk daarom vooral ook op de website want daar staan de videobeelden. Je vindt er ook alle materialen voor het geval je de les zelf wilt geven.

Er valt naar aanleiding van deze Volgens Bartjens voldoende uit te proberen. Het blad staat boordevol ideeën om wis- en burgerschapskunde met elkaar te verbinden: vanuit de methode, door digitale software in te zetten, door gebruik te maken van jeugd- of prentenboeken of de materialen van De Grote Rekendag.

Rekenen-wiskunde leer je voor je leven, niet voor school. Dat weten wij natuurlijk allang (toch?), maar we vergeten nog wel eens het in de doelen van alledag expliciet te maken naar de kinderen. Terwijl zij opgeleid dienen te worden tot gecijferde burgers die sterk en met zelfvertrouwen midden in de wereld kunnen staan. We hopen dat deze Volgens Bartjens je inspireert om je met enige regelmaat levensechte vraagstukken voor te leggen. En laat je leerlingen dan maar al doende ontdekken dat ze rekenen-wiskunde nodig hebben om daar een standpunt over in te nemen.

 

Annette Markusse - hoofdredacteur

Iris Verbruggen - eindredacteur

Deel dit artikel