Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Make it!
Spel in de rekenles (71)
Anneke Noteboom
In de laatste editie van haar rubriek 'Spel in de Rekenles' beschrijft Anneke Noteboom een spel dat ze zelf heeft ontworpen: Make it!
In Make it! gaat het om bewerkingen met kleine getallen en flexibel omgaan met getallen en bewerkingen.

Rekenen-wiskunde van ... tot ...
Ontwikkeling en Onderzoek
Keijzer, R. & Verbruggen, I. (2020)
In januari 2020 vond de 38e Panama-conferentie plaats. Het conferentiethema 'Rekenen-wiskunde van ... tot ...' verwees naar doorgaande ontwikkelingen op verschillende terreinen die verband houden met het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer en iris Verbruggen doen verslag.

Wiskunde in het nieuws
Ontwikkeling en onderzoek
Van den Brink-Stuber, S. & Veldhuis, M. (2020)
In de eerste bijeenkomsten rekenen-wiskunde van de lerarenopleiding leraar basisonderwijs op Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar is gezocht naar een goede verbinding tussen 2 aspecten van professionele gecijferdheid en didactiek van rekenen-wiskunde, In dit artikel beschrijven de auteurs de opzet en opbrengsten va...

Wiskundig leren denken
Redactioneel
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt het thema van deze editie van Volgens Bartjens: wiskundig leren denken.

Geinige getallenpuzzels en gruwelijke grafieken
Ervaringen uit het project Wiskundig Denken in het Basisondwijs
Marc van Zanten
Rekenen-wiskunde op de basisschool omvat meer dan het leren van feiten en procedures. Ook het ontwikkelen van wiskundig denken is belangrijk. Voor alle leerlingen!

Mens erger je niet
Groetjes van groep 3
Lia van Diem
4 leerlingen van de groep 3 van juf Lia van Diem spelen Mens Erger Je Niet. En door de aangepaste spelregels wordt daar heel veel bij gerekend!

De kracht van rijke rekenvragen
Een pleidooi om vragen te stellen waar je het antwoord nog niet op weet
Anneke Noteboom en Kris Verbeeck
Zoek je manieren om jouw leerlingen bij rekenen-wiskunde meer te laten nadenken? En wil je dat ze gemotiveerder en beter gaan rekenen? Ga dan de uitdaging aan en werk met rijke rekenvragen!

Berekenbaar
Bewijs uit het gerijmde
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over het nut van rekenen en statistiek in Corona-tijden.

Meetkundig kijken
Rekenen-wiskunde buiten de school
Frans van Galen en Annette Markusse
Meetkunde is een onderwerp waarbij leerlingen niet achter hun tafeltje kunnen blijven zitten. Frans van Galen en Annette Markusse beschrijven een project rond meetkunde-opdrachten in een kerk. In het artikel komt het tekenen met perspectief aan de orde en ook het meten van de hoogte van de kerk. De 2 onderwerpen heb...

Ook voor thuis
Draad van Ariadne
Geeke Bruin-Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
In deze editie van de Draad van Ariadne staan reken-activiteiten en -puzzels die de leerlingen ook thuis kunnen doen.

Toekomstmakers
Leerlingen als ontwikkelaars van reken-wiskundeonderwijs
Ronald Keijzer, Anna Hotze, Petra Fraber, Annet Voskuil
Een mooie manier om leerlingen uit verschillende jaargroepen tegelijkertijd en met dezelfde activiteit te laten leren is de oudste leerlingen in schakelen om onderwijs te ontwerpen voor jongere kinderen. In dit artikel laten de auteurs zien hoe zij dit hebben aangepakt met leerlingen uit de bovenbouw en kleuters.

Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs
Zeker weten ?!
Kees Hoogland en Jenneken van der Mark
Kees Hoogland bespreekt in zijn column opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.

Hoe ontwerp je rijke rekenvragen?
Bevorder het actieve leren van kinderen
Anneke Noteboom en Kris Verbeeck
In dit artikel vertellen de auteurs hoe je rijke rekenvragen voor het wiskundig denken van leerlingen kunt ontwerpen.

Rekentafels en jongleren
Digitale lessenreeks (ook voor thuis!)
Chris Hazelebach
Een lessenserie die het memoriseren van de tafels combineert met het jongleren met eerst één, maar uiteindelijk zelfs 3 ballen. Chris Hazelebach legt uit hoe het werkt.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek
Redactioneel
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur Ronald Keijzer beschrijft de 2 artikelen die bij deze editie van Volgens Bartjens horen. Bij dit nummer gaat het om het verslag van de Panama-conferentie van Ronald Keijzer en Iris Verbruggen en een bijdrage van Sonja van den Brink-Stuber en Michiel Veldhuis over hoe hun studenten bij een opdracht ove...

Een anderhalve meter cultuur, wat is dat en hoe gaat het eruit zien?
Van de voorzitter
Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark bespreekt in haar column de anderhalve- meter-samenleving en het belang van vragen stellen bij het reken-wiskundeonderwijs.

GO
Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
Bij dit Chinese spel van meer dan 4000 jaar oud gaat het om wiskundig denken. Het kan gespeeld worden door leerlingen vanaf groep 3.

Het bevorderen van creativiteit in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool
Ontwikkeling en onderzoek
Schoevers, E.M. (2020)
De auteur onderzocht in haar promotieonderzoek hoe creativiteit van (bovenbouw)leerlingen kan worden bevorderd in het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool.

Reken-wiskundeonderwijs voor (potentieel) hoogpresterende basisschoolleerlingen
Ontwikkeling en onderzoek
Milo, B., Reemers, M., Vinckemöller, H., & Van den Berg, H. (2020)
De Inspectie van het Onderwijs onderzocht op 197 basisscholen hoe het reken-wiskundeonderwijs aan (potentieel) hoogpresterende leerlingen wordt vormgegeven. In dit onderzoek werd gekeken naar mogelijk effectieve onderwijskenmerken op 4 niveaus: de leraar, de les, de school en de leerling.

Handleiding
jaargang 39 nummer 4
Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet

De wiskunde van kleuters
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt de artikelen uit deze editie van Volgens Bartjens.

De leerkracht als model
Een reflectie op het gebruik van een instructiemodel bij kleuters
Aafke Bouwman en Margreeth Mulder
Van de leerkracht wordt gevraagd om interventies in te zetten die aansluiten bij het leren van de kinderen. De interventies moeten bij voorkeur aansluiten bij het spel van de kinderen. Maar hoe doe je dat zonder de intense betrokkenheid te verstoren?

Lerarentekort
Bewijs uit het gerijmde
Jaap van Lakerveld

Volgens Bartjens heeft iets gezien
Cathe Notten
Volgens Bartjens zag mooie ideeën op www.slimmekleuters.nl.

Rekenspelletjes met jonge kinderen
Spelend werken aan de rekenontwikkeling en executieve vaardigheden van kleuters
Gäby van der Linde en Anneke Noteboom
De rekenontwikkeling en de ontwikkeling van de executieve vaardigheden van jonge kinderen kun je prima peilen en stimuleren met behulp van rekenspelletjes. Om welke vaardigheden gaat het? En over welke spelletjes? Dat beschrijven de auteurs in dit artikel.

Logisch!
jaargang 39 nummer 4
Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Geeke Bruin - Muurling, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
Logisch redeneren voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar.

Prentenboeken en het handelingsmodel
Rekenactiviteiten op meerdere handelingsniveaus
Rob van Bree en Hanneke van Bree
In dit artikel komen 3 prentenboeken en hun rekenmogelijkheden aan bod. Bij de eerste 2 prentenboeken zijn rekenactiviteiten gericht op getalbegrip, bij een derde op meetkunde.

Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs
Zeker weten?!
Kees Hoogland
Kees Hoogland schrijft over opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde.

Speels rekenen in hoeken
Een doorgaande lijn voor rekenen van groep 2 naar groep 3
Henk Logtenberg en Martine van Schaik
In dit artikel geven de auteurs een paar speelse activiteitensuggesties voor de rekenhoek in groep 3 voor de domeinen getallen en meetkunde.

Dit wordt een moskee
Bouwen met blokken
Ronald Keijzer en Elzina Hazewinkel
In het project 'Rekenen op spel' leren professionals in voorscholen en de onderbouw van de basisschool hoe zij de taal- en wiskundige ontwikkeling van peuters en kleuters kunnen stimuleren in de context van spel.

Instructie voor kleuters?
Voorbeelden en tips
Aafke Bouwman en Margreeth Mulder
In het artikel 'De leerkracht als model' geven de auteurs handvatten hoe je keuzes kunt maken in je eigen didactisch handelen tijdens spontane reken-wiskunde situaties in kleutergroepen. In dit bijbehorende artikel geven zij voorbeelden en tips.

Arbeidsrechtelijke vragen
Van de vereniging
NVORWO

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek maart 2020
Redactioneel
Ronald Keijzer.
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de artikelen van deze editie.
_w400_h260_bgtop.png)
Terugkijken
Van de voorzitter
Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark kijkt terug op de gebeurtenissen in reken-wiskundeland van de afgelopen maanden.

Max de Kat
Spel in de rekenles
Anneke Noteboom
Bij dit spel voor kinderen van groep 1 en 2 werken de spelers samen om de eekhoorn, de vogel en de muis veilig naar hun huisjes te brengen terwijl Max de Kat op de loer ligt.

Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek
Keijzer, R. & Oonk, W. (2020
De ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs is een product van de tijd. Dat gold voor de periode kort na de 2e wereldoorlog en dat geldt op dit moment. In dit artikel geven de auteurs een overzicht van de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs tussen de jaren vijftig van de vorige eeuw en nu.