Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieBartjens rekendictee 2014 - antwoorden
De antwoorden van de 14 opgaven van het Bartjens Rekendictee 2014
_w400_h260_bg.jpg)
Tiende editie Bartjens Rekendictee
Corinne Harten
Op 21 november 2014 vond de 10e editie van het Bartjens Rekendictee plaats in Zwolle. 150 rekenaars streden om de titel “Het beste rekenwonder van Nederland.” Wie was Bartjens waar het dictee naar is vernoemd en wie won uiteindelijk deze wedstrijd?
Op weg naar beter reken-wiskunde-onderwijs: kansen en bedreigingen
D. Janson
Het Kanaal nummer 141 - D. Janson - Janson Academy
En nu in rekentaal! - Talige ondersteuning bieden in een meertalige klas
J. Smit
J. Smit - Hogeschool Saxion / APO, Deventer

Extra materiaal bij Spel in de Rekenles - Vier op een rij - Optellen tot 10
Anneke Noteboom
Met dit spel oefenen kinderen het automatiseren van het optellen tot 10.

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Canadees Rekenen - Optellen over de 10
Anneke Noteboom
Met dit spel oefen je in het automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10 (6+, 7+, 8+, 9+ / 5, 6, 7 ,8 ,9), leer je de relatie doorzien tussen optellen en aftrekken en oefen je om handig en strategisch te spelen.

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Canadees Rekenen - Vermenigvuldigen 1
Anneke Noteboom
Met dit rekenspel oefen je het automatiseren van de kleinere vermenigvuldigingen (2x, 3x, 4x, 5x / 2, 3, 4, 5), leer je de relatie te doorzien tussen vermenigvuldigen en delen, en oefen je met handig en strategisch spelen

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Canadees Rekenen - Vermenigvuldigen 2
Anneke Noteboom
Met dit spel oefen je het automatiseren van de kleine tafels (6x, 7x, 8x, 9x / 2, 3, 4, 5 en omgekeerd), leer je de relatie te doorzien tussen vermenigvuldigen en delen en oefen je met handig en strategisch spelen.

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Canadees Rekenen - Vermenigvuldigen 3
Anneke Noteboom
Met dit spel automatiseer je de grotere tafels (6x, 7x, 8x, 9x / 6, 7, 8 ,9), leer je de relatie te doorzien tussen vermenigvuldigen en delen, en oefen je in handig en strategisch spelen

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Dobbeldraai - Optellen over de 10
Anneke Noteboom
Met dit spel oefen je met het automatiseren van de moeilijkere optellingen over de 10 (6+, 7+, 8+, 9+ / 5, 6, 7, 8 ,9), leer je de relatie doorzien tussen optellen en aftrekken en oefen je met handig en strategisch spelen.

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Dobbeldraai - Vermenigvuldigen - 1
Anneke Noteboom
Met dit spel automatiseer je de tafels van de kleine vermenigvuldigingen (2x, 3x, 4x, 5x / 2, 3, 4, 5), leer je de relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen en oefen je het handig en strategisch spelen

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Dobbeldraai - Vermenigvuldigen - 2
Anneke Noteboom
Met dit spel oefen je het automatiseren van de kleinere tafels (6x, 7x, 8x, 9x / 2, 3, 4, 5 en omgekeerd), leer je de relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen en oefen je met handig en strategisch spelen.

Extra materiaal bij Spel in de rekenles - Dobbeldraai - Vermenigvuldigen - 3
Anneke Noteboom
Met dit spel kun je oefenen in het automatiseren van de grotere tafels (6x, 7x, 9x / 6, 7, 8, 9), de relatie doorzien tussen vermenigvuldigen en delen en handig en strategisch spelen
_w400_h260_bg.png)
21 november 2014: 10e Bartjens Rekendictee
Corinne Harten
Op 21 november vindt de jubileum-editie van het Bartjens Rekendictee plaats. Doe nu mee met de voorrondes! Er zijn speciale prijzen voor leerkrachten in het basisonderwijs. Basisschoolleerlingen die een mooie som insturen maken ook kans op een prijs!
Panama Praktijktip nummer 131 - Een Fiat vol pepernoten - een rijk probleem voor pabo-studenten
A. Markusse
A. Markusse - Hs. iPabo, Amsterdam
Het Kanaal nummer 140 - Redeneren als kern van het rekenen
R. Keijzer & A. van Gool
R. Keijzer & A. van Gool - ELWIeR / Hs. iPabo Amsterdam, Ontwikkelaar rekenmaterialen
Extra materiaal bij Kleuters Spelen Spelletjes: Rondje Rekenspel voor kleuters (Spellenbox)
Anneke Noteboom
Een overzicht per spel van het getalgebied, bij welke leerstof het aansluit, het inhoudelijk deeldomein en de spelgegevens
_w400_h260_bg.jpg)
Met en zonder rest - Aandachtspunten voor de leerlijn delen
Kees Buijs
Zonder inloggen beschikbaar! Kees Buijs bespreekt aan de hand van de Digilijn website de knelpunten binnen de leerlijn delen.
_w400_h260_bg.jpg)
Gedachten lezen met wiskunde - Wiskundige attitude van leerlingen ontwikkelen
Erica de Goeij
Het ontwikkelen van de wiskundige attitude komt het plezier in rekenen-wiskunde ten goede. Maar hoe ontwikkel je die?
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenen langs de meetlat - Onderzoek
Marjolein Drent en Martina Meelissen
TIMSS-2015: Hoe goed zijn onze 10-jarigen?
_w400_h260_bg.jpeg)
Prijsvraag - Wie bedenkt het mooiste EI
Leef je uit! Bedenk een mooie opgave, zorg voor een passende illustratie en ding mee naar mooie prijzen als: een zeer uitgebreid rekenspellen- pakket voor je eigen groep, kleinere rekenspel- lenpakketten of een jaarabonnement op Volgens Bartjens.
_w400_h260_bg.jpg)
Wiskunde van de straat - Medisch meten
Harrie Sormani
Een sector waar het meten van groot belang is, is de medische sector. Het verschil tussen een lichamelijk gezond en een ziek iemand wordt meestal via metingen in cijfers uitgedrukt.
_w400_h260_bg.jpeg)
Redactioneel - Rekenen in beeld
Cathe Notten en Ceciel Borghouts
In beeld brengen staat daarom centraal in dit eerste nummer. Bij diverse artikelen vindt u filmfragmenten op onze website of de link waarmee deze filmpjes te vinden zijn. Andere artikelen zijn uitgebreid van foto’s voorzien.

Ei van Columbus Jaargang 34, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.png)
Kleuters spelen spelletjes - Stimuleren van de rekenontwikkeling
Sophie Verheijen en Anneke Noteboom
In 2013 deed het team van de Aletta Jacobsschool in Arnhem een projectaanvraag bij de NVORWO, waarin zij begeleiding vroeg bij het stimuleren van de rekenontwikkeling in de thuissituatie door middel van rekenspellen.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep vijf - Kijk cake
Lia van Diem
Als je een cake bakt dan komt daar heel wat rekenen bij kijken. Dat merkt groep vijf bij juf Lia van Diem
_w400_h260_bg.jpg)
In / uitgelicht - Rekenen - wiskunde in de media
Peter van den Bremen
Peter van den Bremen bespreekt "Rekenen en Wiskunde met 2-4 jarigen" van Niko Fijma en Isabelle Vingerhoets

Spel in de rekenles - Bokken schieten
Anneke Noteboom
Een kaartspel voor kinderen van eind groep 3 en groep 4 om te leren omgaan en te redeneren over de getallenrij tot en met 50.
Vervolgcursus Diagnostiek met het Protocol Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD)
Cathe Notten en Ceciel Borghouts
Als vervolg op de eerdere training "Diagnosticerend onderwijzen met het Protocol ERWD" biedt NVORWO de meerdaagse training over Rekendiagnostiek aan. Informatie over deze vervolgcursus:
Schakelcursus Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie op 15 december 2014
Cathe Notten en Ceciel Borghouts
Informatie over deze training:
Wat doen we voor u?
We zijn altijd in voor nieuwe initiatieven op het gebied van reken-wiskunde onderwijs. Heeft u een plan, een voorbeeld van good practice, een vraag, onderwerpen die volgens u door de NVORWO onder de aandacht gebracht moeten worden? Laat het ons dan weten!
Jaarvergadering
Eenmaal per jaar organiseert de NVORWO een jaarvergadering met een actuele studiemiddag. Alle leden zijn welkom na aanmelding via een mail naar platform@nvorwo.nl. Het onderwerp van de studiemiddag in 2014 is "21st Century Skills".
Conferenties, netwerken en studiedagen
De NVORWO is, in samenwerking met Panama en SLO, (mede)organisator van bijeenkomsten en studiedagen waar leraren, opleiders, onderwijsadviseurs en onderzoekers elkaar kunnen ontmoeten.
_w400_h260_bg.jpeg)
Bussommen zijn geen splitsingen - Reactie op het artikel "Bussommen zijn ook splitsingen"
Marc van Zanten
Marc van Zanten reageert op een artikel over bussommen vanuit het perspectief van de kennisbasis rekenen-wiskunde
_w400_h260_bg.jpeg)
De kunst van het weglaten - Grafieken gebruiken en begrijpen
Ronald Keijzer en Frans van Galen
Frans van Galen en Ronald Keijzer vertellen hoe kinderen kunnen leren over grafieken.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Simon Stevin
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld vertelt in rijm over het leven van Simon Stevin.