Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)

Treffers, A. (2019).

Men kan leerlingen beter via directe instructie laten (in)zien hoe je problemen oplost, dan ze zelf problemen te laten oplossen – aldus de basisstelling van de zogenoemde Cognitive Load Theory (CLT). Sweller, de grondlegger van deze onderwijstheorie, heeft onlangs beschreven hoe hij tot deze opzienbarende opvatting is gekomen: de oorsprong ervan blijkt
in de uitkomsten van een rekenexperiment te liggen. In dit artikel wordt echter aangetoond dat dit experiment zowel wiskundig als onderzoekmatig onder de maat is. Vervolgens laten we zien dat de vergelijkende onderzoeken die deze cognitieve onderwijstheorie zouden ondersteunen evenmin de toets van de kritiek kunnen doorstaan. Mathematisch- didactische (onderzoeks-)analyses van modelvoorbeelden vormen de basis van de bezwaren die tegen de CLT als onderwijstheorie zijn in te brengen.

Deel dit artikel