Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieTo be or to Bee-Bot - Programmeren in de onderbouw (jrg 39 nr 1, 2019)
Ilse Borst
ICT heeft op school steeds vaker de status van een serieus vak. Hoe pak je dat op de juiste manier aan in groep 1/2 waar het aanbod moet aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen en moet passen bij het leren van enthousiaste en leergierige kleuters? Ilse Borst onderzocht hoe bewegen en programmeren samen kun...
Lesson Study in Japan - Begrip van delen (jrg 39 nr 1, 2019)
Henk Logtenberg
In dit artikel beschrijft Henk Logtenberg een Japanse reken-wiskundeles in groep 5 die gaat over opdelen.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg 39 nr 1, 2019)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer vertelt over de 2 artikelen die zijn verschenen bij deze editie.
NVORWO - Van de voorzitter (jrg 39 nr 1, 2019)
Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark vertelt over de rekenen-wiskunde die zij in de dagelijkse praktijk tegenkomt. Rekenen is overal, en je moet het vooral DOEN!
Spel in de rekenles - XO Brainer (jag 39 nr 1, 2019)
Anneke Noteboom
XO Brainer is een spel voor kinderen vanaf eind groep 3 dat je kunt vergelijken met een spel als schaken. Je moet analyseren, logisch denken en redeneren en vooruit denken.
Ontwikkeling en Onderzoek - Verslag van de 37e Panama-conferentie 'Rekenen-wiskunde DOEN' (Jrg 38 nr 5, 2019)
Keijzer, R., Notten, C., & Verbruggen, I. (2019).
Het conferentiethema van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ refereert aan wiskunde als menselijke activiteit. Dit verslag van de conferentie beschrijft hoe dit thema naar voren kwam in beschrijvingen van wiskunde als rijke activiteit, het ontwikkelen van onderwijs, toetsen en het doen van onderzoek te...
Ontwikkeling en Onderzoek - Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)
Treffers, A. (2019).
Men kan leerlingen beter via directe instructie laten (in)zien hoe je problemen oplost, dan ze zelf problemen te laten oplossen – aldus de basisstelling van de zogenoemde Cognitive Load Theory (CLT). Sweller, de grondlegger van deze onderwijstheorie, heeft onlangs beschreven hoe hij tot deze opzienbarende opva...
Van de redactie - De waarde van geld (jrg 38 nr 5, 2019)
Cathe Notten
Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens, vertelt over de inhoud en de thema's van deze editie van het blad.
Probleemoplossen voor alle leerlingen (jrg 38 nr 5, 2019)
Marc van Zanten
Probleemoplossen is leuk en belangrijk voor alle leerlingen. Het stimuleren van probleemoplossende vaardigheden als analytisch en creatief wiskundig denken is daarom in alle groepen en voor alle leerlingen van belang. In dit artikel geeft Marc van Zanten hiervoor vier concrete ideeën die elke leerkracht eenvoudig ka...
De wiskunde van het touwtrekken (jrg 38 nr 5, 2019)
Ronald Keijzer, Eefje van der Zalm en Annerieke Boland
Het spelen van jonge kinderen in de voorschoolse situatie is heel geschikt voor het leren van taal en rekenen-wiskunde. Nu is het eenvoudiger om vooraf activiteiten rond wiskundige begrippen te bedenken dan deze wiskunde te herkennen in spontaan spel van kinderen. Maar door het spel door een wiskundige bril te bekij...
En de winnaar is... (jrg 38 nr 5, 2019)
Corinne Harten, Bronja Versteeg, Anneke Noteboom
De vijfde rekenspellenwedstrijd voor scholen en pabostudenten leverde weer veel mooie spellen op. Het was dan ook niet makkelijk voor de jury om het beste rekenspel te kiezen. Maar uiteindelijk waren ze eruit: Het Dierenspel won de eerste prijs!
Groetjes van groep 4 - Geld (jrg 38 nr 5, 2019)
Lia van Diem
Als juf Lia van Diem aan 'haar' groep vier vraagt wie er wel eens naar de stad gaat met zijn ouders en wat ze daar vooral kopen, ontstaat een mooi rekengesprek over geld.
De waarde van geld
Cathe Notten
Volgens Bartjens vroeg een aantal leerkrachten, pabodocenten, onderzoekers, onderwijsadviseurs en nascholend wat in hun ogen de rol van geld in het huidige reken-wiskundeonderwijs is. We vroegen hen naar veranderingen in het omgaan met geld in de samenleving en in het onderwijs.
De draad van Ariadne - Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)
A. van Gool, A. Noteboom, A. Markusse, C. Harten, G. Bruin-Muurling, M. den Houting, M. Verschoor, P. v. Vliet, S. Sjoers, C. Notten
Rubriek met wiskunde voor 4 tot 12 jarigen, met in deze editie rekenpuzzels, rekenspelletjes en raadsels en weetjes over geld.
Handleiding van de Draad van Ariadne - Over piraten en geld (jrg 38 nr 5, 2019)
A. v. Gool, A. Noteboom C. Harten, G. Bruin-Muurling, M. den Houting, A. Markusse, S. Sjoers, M. Verschoor, P. v. Vliet, C. Notten
Bekijk de handleiding bij deze editie van de Draad van Ariadne.
Liever gamen dan sommen maken (jrg 38 nr 5, 2019)
Anne van Hoogmoed
In het januarinummer 2019 bespraken we een aantal rekengames. Een daarvan, Garfield’s count me in, is specifiek ontwikkeld om het automatiseren te bevorderen. In dit artikel vertelt de auteur erover.
Zeker weten? Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde (jrg 38 nr 5, 2019)
Kees Hoogland
Kees Hoogland bespreekt opvallend wetenschappelijk onderzoek naar rekenen-wiskunde in het basisonderwijs.
Kwartetten met de handelingsniveaus (jrg 38 nr 5, 2019)
Marieke Los
In dit artikel lees je hoe je in spelvorm kunt werken aan een grotere bekendheid met het handelingsmodel door gebruik te maken van zelfgemaakte foto’s.
Kleine kinderen worden groot - Een financieel genie (jrg 38 nr 5, 2019)
Sophie Notten
Bodhi is nu bijna drie-en-een-half en begint te ontdekken dat er naast pinnen nog een andere manier bestaat om aan gewenste producten te komen, namelijk geld!
Doeners aan zet! (jrg 38 nr 5, 2019)
Ans Pieters
Niet alle kinderen leren op dezelfde manier. Voor sommige leerlingen speelt het leren zich vooral af in hun hoofd. Voor anderen is praktisch bezig zijn vaak een betere manier om tot leren te komen. In dit artikel leest u over de praktijk van een Klusklas, een klas speciaal voor kinderen die liever met hun handen leren.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en onderzoek (jrg 38 nr 5, 2019)
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer vertelt over de twee artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie.
Bewijs uit het gerijmde - Dief van je eigen portemonnee (jrg 38 nr 5, 2019)
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld bespreekt op rijm het nut van rekenen voor het hebben van geld....
Van de voorzitters... (jrg 38 nr 5, 2019)
Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark bespreekt het laatste nieuws uit reken-wiskundeland.
Spel in de rekenles - Brikks (Jrg. 38 nr. 5, 2019)
Anneke Noteboom
Brikks is een spel dat je in je eentje kunt spelen om jezelf uit te dagen, of met 2-4 spelers waarbij je er ook naar kunt streven om je eigen record te verbreken. Want bij Brikks blijf je nadenken over welke strategieën handig of het meest handig zijn. En daar heb je niet zo snel antwoord op.
Ontwikkeling en Onderzoek - Meetkunst op de Pabo Hogeschool Rotterdam (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Oprins, B.A.M. & Keijzer, R. (2019).
Wat hebben tweedejaars pabostudenten nodig om een meetkunstactiviteit te doordenken, te ontwerpen en uit te voeren op de basisschool?
Ontwikkeling en Onderzoek - Een ezel stoot zich in het algemeen... Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Ulmeå, Zweden (jrg. 38 nr.4, 2019)
Hendrikse, H.P. (2019).
In dit artikel worden belangrijke vragen over het onderwijs aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.
Redactioneel - Niet zonder problemen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.
Leren rekenen zonder problemen? Directe instructie met uitgewerkte voorbeelden (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Adri Treffers
In de kerndoelen van het rekenonderwijs lezen we dat de rekenkennis- en vaardigheden in praktische situaties toepasbaar moeten zijn. Die toepasbaarheid wordt echter sterk belemmerd als het onderwijs uitsluitend is gericht op het aanleren van rekentrucjes en procedures zonder inzicht. Directe instructie met uitgewerk...
Kleine kinderen worden groot - Ontdekkingen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Johan Theil
Tijdens de fietstocht van school naar huis vertelt Joris van 10 over de rekenontdekking die hij op school heeft gedaan.
Bewijs uit het gerijmde - Breuken hou je toch! (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Jaap van Lakerveld
Wel of geen breuken in het basisonderwijs? Jaap van Lakerveld rijmt er het zijne van...
Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels (jrg. 38 nr. 4, 2019)
Annette Markusse
In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige middelen leerlingen uit groep 6, 7 of 8 op heel verschillende niveau’s kunt leren nadenken over getallen en getalsrelaties. Alle leerlingen kunnen meedoen doordat tussentijds wordt gereflecteerd en iedereen weer verder kan met de bevindingen. Dit artikel is een aanvulling...
Draad van Ariadne - Puzzelen - Handleiding en printblad (jrg. 38 nr. 4, 2019)
G. Bruin-Muurling, A. van Gool, C. Harten, M. den Houting, A. Markusse, A. Noteboom, C. Notten, S. Sjoers, M. Verschoor, P. v. Vliet
Draad van Ariadne - Puzzelen (jrg. 38 nr 4, 2019)
Geeke Bruin-Muurling, Anne van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
In deze editie van de Draad van Ariadne gaan de kinderen aan de slag met getallenpuzzels.
Wil je meer weten over de achtergrond van getallenpuzzels? Lees dan het bijbehorende artikel van Annette Markusse: Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels.
'Gevangen' in ons rekenonderwijs - Hoe creëren we weer ruimte? (Jrg. 38 nr 4, 2019)
Belinda Terlouw
Zowel leerkrachten als leerlingen ervaren druk en een strak keurslijf als het om rekenen gaat. Belinda Terlouw sprak met leerlingen en hun leerkrachten en ziet veel mogelijkheden om ruimte te creëren in de rekenles.
Groetjes van groep 4 - Foldermateriaal (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem heeft folders meegenomen om te bekijken. En daar rolt een mooi rekengesprek uit met groep vier!
Zeker weten?! Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Kees Hoogland
In deze rubriek bespreekt Kees Hoogland op een toegankelijke manier recent relevant wetenschappelijk onderzoek.