Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieVan de voorzitters... (jrg 38 nr. 2, 2018)
Jenneken v.d. Mark en Kees Hoogland
Rubriek van de duo-voorzitters van de NVORWO: Kees Hoogland en Jenneken v.d. Mark.
Spel in de rekenles - That's life! (jrg 38 nr. 2, 2018)
Anneke Noteboom
Het klinkt wat vreemd, een rekenspel dat 'That's life' heet. De ondertitel van het spel geeft ons echter toelichting: 'Het spel van voorspoed en tegenslag'. En dat klopt: Denk je net dat je goed bezig bent, krijg je er ineens weer veel iinpunten bij. Tot het eind toe blijft het spannend wie uiteindelijk gaat winnen....
Handleiding bij de Draad van Ariadne (jrg 38 nr. 1, 2018)
Geeke Bruin-Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Cathe Notten, Suzanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet,Maike den Houting, Cathe Notten, Suzanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet,
Tips en vragen voor leerkrachten bij de rubriek De Draad van Ariadne.
Ontwikkeling en Onderzoek - Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (jrg 38 nr. 1, 2018)
Hendrikse, P. & Beekman, A. (2018).
De auteurs onderzochten of er een manier was om vroegtijdig te signaleren welke pabo-studenten extra rekenhulp nodig hadden en vroeg moesten starten met de voorbereiding van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde.
Ontwikkeling en onderzoek - Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)
Keijzer, R., Brouwer, W., & Van den Bergh, J.W.M. (2018).
De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.
Redactioneel - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)
Cathe Notten
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.
Het Ei van Columbus krijgt een opvolger (jrg 38 nr. 1, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten vertelt over de opvolger van de populaire puzzelrubriek Het Ei van Columbus: De Draad van Ariadne.
Alles is moeilijk voor het makkelijk wordt - Programmeren in de reken-wiskundeles (jrg 38 nr. 1, 2018)
Lisanne Huizing en Josje van der Linden
Hoe kan computational thinking op de basisschool worden ontwikkeld in combinatie met vakinhoud die al jaren op ht rooster staat? De auteur legt op praktische wijze uit hoe leerkrachten dit in de klas kunnen toepassen en bespreekt het HIP-model.
Bewijs uit het gerijmde - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)
Jaap van Lakerveld
Jaap van Lakerveld geeft al rijmend veel voorbeelden van hoe er van kinds af aan overal rekenen-wiskunde is, als je het maar wilt zien...
Probleemoplossen en gecijferdheid (jrg 38 nr. 1, 2018)
Marc van Zanten
Deze zomer zette Jos van den Bergh een punt achter zijn onderwijscarrière. Hij gaf een afscheidscollege in stijl – vol reken-wiskundige ‘ei-genaardigheden’ – en met een duidelijke boodschap voor het reken-wiskundeonderwijs.
De jonge sterke rekenaar (jrg 38 nr. 1, 2018)
Suzanne Sjoers
In dit artikel beschrijft de auteur hoe je als leerkracht de jonge sterke rekenaars met behulp van uitdagende rekenvragen kunt prikkelen en hen verder kunt helpen in het ontwikkelen van hun reken-wiskunde-vaardigheden.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 38 nr. 1)
Ronald Keijzer
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek bespreekt de artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie van Volgens Bartjens.
De draad van Ariadne - De blauwe vinvis (jrg 38 nr. 1, 2018)
Geeke Bruin-Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Cathe Notten, Suzanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet,
In deze rubriek voor leerlingen en leerkrachten leren kinderen van 4 tot 12 jaar op een speelse manier de wiskunde om hen heen te zien en er plezier in te krijgen om problemen op te lossen.
Kwartetten in de speelzaal (jrg 38 nr. 1, 2018)
Roos op den Kamp
Dit artikel beschrijft de activiteit 'Kwartetten in de speelzaal', waarmee kleuters oefenen met tellen en inventariseren.
Groetjes van groep 4 - Spelenderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem gebruikt twee dobbelstenen om met haar rekengroepje te oefenen met optellen en splitsen.
Rekenspellenwedstrijd '17 - '18 (jrg 38 nr. 1, 2018)
Alette Lanting en Anneke Noteboom
Welk spel won de rekenspellenwedstrijd editie 2017 - 2018 en wie waren de makers?
eTIMSS: De tablettoets (jrg 38 nr. 1, 2018)
Eva Hamhuis, Cees Glas & Martina Meelissen
Ter voorbereiding van de TIMSS-2019 werd getest wat het effect was van het maken van de toets op een tablet.
Zullen we nog een spelletje doen? Executieve vaardigheden en het reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)
Marthe Postma en Marije Bakker
Vooral jonge kinderen hebben veel stimulans nodig op het gebied van bepaalde vaardigheden of functies.
In dit artikel bespreken de auteurs acht belangrijke executieve functies.
Nvorwo-Nieuws - September 2018 (jrg 38 nr. 1, 2018)
Douwe Jan Douwes
NVORWO-voorzitter Douwe Jan Douwes vertelt over het belang van goede rekencontexten.
Spel in de rekenles - Getalbegripspelletjes (Jrg. 38 nr. 2, 2018)
Anneke Noteboom
De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.
Ontwikkeling en onderzoek - Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst (jrg 37 nr. 5 2018)
Keijzer, R., Bunck, M.-J., & Van Gool, A. (2018).
Een verslag van de afgelopen Panama-conferentie met het thema ‘Rekenen een hele kunst’. De stand van zaken wordt geschetst bij het denken over rekenen-wiskunde in de basisschool en in het opleidingsonderwijs. Tijdens de conferentie richt de discussie zich op het onderwijs van de toekomst, maar ook op het evalueren v...
Redactioneel - De toekomst (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.
Inhoud (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Inzicht ontwikkelen (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Frans van Galen en Annette Markusse
In de veranderende maatschappij lijkt er meer behoefte te zijn aan mensen die zelf hebben leren denken tijdens hun rekenwiskundeonderwijs dan aan mensen die alleen maar kunnen reproduceren. De auteurs houden een pleidooi voor Guided Reinvention, ofwel Geleid Heruitvinden, een aanpak die Hans Freudenthal in de jaren ...
Groetjes van groep 4 - Een, twee, boem! (Jrg 37 nr. 5, 2018)
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de zwakke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met een telspelletje.
Conceptuele doelen (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Geeke Bruin-Muurling & Ronald Keijzer
In een themanummer rond de wiskunde in het rekenwiskundeonderwijs mag een artikel over doelen niet ontbreken. De auteurs gaan in op de vraag welke doelen nu en in de nabije toekomst van belang zijn.
Ik ga op reis en neem mee…. (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Noteboom
Straks is het zomervakantie. Even geen school, even geen rekenles, even geen huiswerk! Dan is er lekker veel tijd om spelletjes te spelen. Anneke Noteboom, de spellenspecialist van Volgens Bartjens, geeft wat tips voor leuke spelletjes waarbij de kinderen al hun kennis kunnen gebruiken.
Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 5 - Opgaven (2018)
Jos van den Bergh
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
Klopt dit wel? (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Marc van Zanten, Geeke Bruin-Muurling en Marike Verschoor
Kunnen we leerlingen in het basisonderwijs al beter voorbereiden op de digitale maatschappij waarin nepnieuws een steeds grotere rol speelt? In dit artikel delen de auteurs de resultaten van een verkennend onderzoek dat ze naar aanleiding van o.a. deze vraag uitvoerden.
Kleine kinderen worden groot - 78 keer naar de tandarts (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Marije Bakker
Suzanne van 6 rekent uit hoe vaak zij, haar zusje, nichtje, moeder en vader in hun leven al naar de tandarts zijn geweest.
Het Go-Lab (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Joep van der Graaf, Casper de Jong en Ton de Jong
Onderzoekend leren in de context van wiskunde biedt een uitstekende mogelijkheid om verschillende 21e-eeuwse vaardigheden op te doen. De auteurs van dit artikel houden een warm pleidooi voor het onderzoekend leren en hoe dit goed ingezet kan worden in de reken-wiskundelessen.
Leren representeren (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Harmsen, Anne Vermijs, Marianne van den Hurk
De auteurs van dit artikel beschouwen het representeren van een rekenprobleem als een belangrijk onderdeel in het oplossingsproces. Zij analyseerden welke representaties leerlingen in de brugklas maken en welke representaties het vaakst leiden tot een goed antwoord.
Ontwikkeling en onderzoek - Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 37 nr. 5 2018)
Rijborz, J.D. (2018).
Daphne Rijborz biedt in haar artikel een doordenking van de vakintegratie van de vakken aardrijkskunde en rekenen-wiskunde. Ze kiest daarbij drie perspectieven namelijk het maatschappelijk belang van het doordenken van deze integratie, het leren van leerlingen op de basisschool en het leren van studenten aan de lera...
Van het bestuur… - Mei 2018 (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Douwe Jan Douwes
Omdat Francis Meester, zoals ze in de vorige Volgens Bartjens al schreef, na 6 april is teruggetreden als voorzitter en het bestuur de keuze voor een nieuwe voorzitter nog niet heeft gemaakt, schrijft Douwe Jan Douwes (bestuurslid NVORWO) deze column voor één keer namens het bestuur.
Spel in de rekenles - Resolf (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Noteboom
Resolf is een spel voor de echte puzzelaar die van rekenen en redeneren houdt. De puzzels variëren van eenvoudig tot zeer moeilijk, puzzels die zelfs tot ver in de middelbare school een uitdaging kunnen zijn.