Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels (jrg. 38 nr. 4, 2019)
Annette Markusse
In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige middelen leerlingen uit groep 6, 7 of 8 op heel verschillende niveau’s kunt leren nadenken over getallen en getalsrelaties. Alle leerlingen kunnen meedoen doordat tussentijds wordt gereflecteerd en iedereen weer verder kan met de bevindingen. Dit artikel is een aanvulling...

Draad van Ariadne - Puzzelen - Handleiding en printblad (jrg. 38 nr. 4, 2019)
G. Bruin-Muurling, A. van Gool, C. Harten, M. den Houting, A. Markusse, A. Noteboom, C. Notten, S. Sjoers, M. Verschoor, P. v. Vliet
_w400_h260_bg.jpg)
Draad van Ariadne - Puzzelen (jrg. 38 nr 4, 2019)
Geeke Bruin-Muurling, Anne van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Annette Markusse, Anneke Noteboom, Cathe Notten, Susanne Sjoers, Marike Verschoor, Pauline van Vliet
In deze editie van de Draad van Ariadne gaan de kinderen aan de slag met getallenpuzzels.
Wil je meer weten over de achtergrond van getallenpuzzels? Lees dan het bijbehorende artikel van Annette Markusse: Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels.
_w400_h260_bg.png)
'Gevangen' in ons rekenonderwijs - Hoe creëren we weer ruimte? (Jrg. 38 nr 4, 2019)
Belinda Terlouw
Zowel leerkrachten als leerlingen ervaren druk en een strak keurslijf als het om rekenen gaat. Belinda Terlouw sprak met leerlingen en hun leerkrachten en ziet veel mogelijkheden om ruimte te creëren in de rekenles.
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Foldermateriaal (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem heeft folders meegenomen om te bekijken. En daar rolt een mooi rekengesprek uit met groep vier!
_w400_h260_bg.jpg)
Zeker weten?! Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Kees Hoogland
In deze rubriek bespreekt Kees Hoogland op een toegankelijke manier recent relevant wetenschappelijk onderzoek.
_w400_h260_bg.jpg)
Kwartetten met trio's - Anders beginnen met de procedures voor vermenigvuldigen en delen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Dolf Janson
De kans is groot dat je bij het woord 'vermenigvuldigen' eerder denkt aan tafels dan aan delen. Dit is één van de redenen om de introductie van vermenigvuldigen en delen nog eens onder de aandacht te brengen. Dolf Janson wil dit anders aanpakken. Waarom en hoe lees je in dit artikel.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Ronald Keijzer
Hoofdredacteur Ronald Keijzer vertelt in dit redactioneel over de twee nieuwe artikelen bij deze editie: Een artikel van Petra Hendrikse, die reflecteert op bevindingen tijdens een bezoek aan de PME (een conferentie over reken-wiskundeonderzoek) en Bas Oprins en Ronald Keijzer, over meetkunst op de Hogeschool Rotter...
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter - Een mooie start van het nieuwe jaar (Jrg. 38 nr. 4, 2019)
Jenneke van der Mark
NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark blikt terug op de eerste paar maanden van het jaar 2019.

Spel in de rekenles (64) - The mind (Jrg. 38 nr 4, 2019)
Anneke Noteboom
The Mind is een coöperatief spel waarbij de spelers samen moeten winnen van ‘The mind’. Een spel waarbij niet gepraat, niet geseind, niet geschreven mag worden. In opperste concentratie moeten ze proberen getallen in volgorde van klein naar groot te leggen, door alle levels heen te komen en dus niet al hun levens te...

Ontwikkeling en onderzoek - Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)
Wijers, M. & Verweij, I.A. (2019).
Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

Ontwikkeling en onderzoek - Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? (jrg 38 nr. 3, 2019)
Hickendorff, M., Mostert, T.M.M., Van Dijk, C.J., Jansen, L.L.M., Van der Zee, L.L., & Fagginger Auer,M.F. (2019)
Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Extra materiaal bij de Draad van Ariadne - spelletjes, kaarten en regels (jrg. 38 nr 3, 2019)
G. Bruin - Muurling, C. Harten, A. Markusse, A. Noteboom, C. Notten, S. Sjoers, M. Verschoor, P. van Vliet
Extra materiaal bij de Draad van Ariadne
Knibbel en Knaag - spelregels
Knibbel en Knaag - kaartjes
Draaiende Vierkanten - spelregels
Draaiende Vierkanten - kaartjes
Colour Blocking - spelregels
Colour Blocking - kaartjes
Colour Blocking - spelregelkaartjes
Gouden Munten - spelregels
Gouden Munten - spelrege...
_w400_h260_bg.jpg)
Van de redactie (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Cathe Notten
Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Berekenend (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Jaap van Lakerveld
Huisdichter Jaap van Lakerveld vraagt zich af waarom het woord 'Berekenend' toch zo'n slechte reputatie heeft...
_w400_h260_bg.jpg)
Meer dan rekenvaardig (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Geeke Bruin-Muurling
Dit schooljaar komt een aantal uitgeverijen op de NOT met een nieuwe of vernieuwende rekenmethode. Voor veel scholen is dit ook het jaar dat zij een nieuwe editie van hun eigen methode kiezen. Of switchen ze naar een andere methode?
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep vier - Van vouwblaadjes tot terras (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
Lia van Diem
Juf Lia van Diem wil in haar tuin een terras maken van 20 tegels. Op hoeveel manieren kan dat? En welk terras heeft dan de grootste oppervlakte?
_w400_h260_bg.jpg)
Hoe denken wij over ons rekenonderwijs? (jrg. 38 nr 3, 2019)
Margreeth Mulder en Marije Bakker
Op veel scholen wordt in de komende jaren gezocht naar een nieuwe reken-wiskundemethode. Hoe kies je een methode die past bij de visie van je school? De auteurs pleiten om het eigen reken-wiskundeonderwijs eerst eens kritisch te bekijken, zodat een school beter weet aan welke criteria een nieuwe methode zou moeten v...
_w400_h260_bg.jpg)
Rekenen op kaartjes (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Geeke Bruin-Muurling en Anneke Noteboom
De auteurs beschrijven hoe je als leerkracht of rekencoördinator spellen kunt zoeken die niet alleen specifiek passen bij de doelen van de rekenles maar juist ook hoe je zelf bij bepaalde rekendoelen een eenvoudig spel kunt bedenken of kinderen aanmoedigen om dit te doen.

Draad van Ariadne: Spelletjes, kaartjes en spelregels (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
G. Bruin - Muurling, C. Harten, A. Markusse, A. Noteboom, C. Notten, S. Sjoers, M. Verschoor, P. van Vliet
In deze editie van de Draad van Ariadne vind je spelletjes om te spelen en te experimenteren met strategie en spelregels.
_w400_h260_bg.jpg)
Probleemoplossen in reken-wiskundemethodes (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
Marc van Zanten en Marja van de Heuvel - Panhuizen
In dit artikel wordt gekeken naar probleemoplossen: Welke aanknopingspunten bieden methodes om dat te leren en wat kunnen leerkrachten doen om het te stimuleren?
_w400_h260_bg.jpg)
Een nieuw curriculum voor rekenen en wiskunde (Jrg. 38, nr. 3, 2019)
Cathe Notten, Monique van Tiel en Sabine Brugman
Onder de noemer Curriculum.nu begonnen begin 2018 meer dan 130 leraren en schoolleiders vanuit Ontwikkelteams voor negen leergebieden met het beschrijven van een nieuw curriculum. In deze bijdragen vragen we twee direct betrokkenen wat hun werkzaamheden en ervaringen zijn.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens heeft iets gespeeld (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Pauline van Vliet en Marije Bakker
Twee rekenspecialisten hebben een aantal apps laten spelen door een testpanel van kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Van elke app geven zij een korte omschrijving en de rekenwiskundige inhoud. Het testpanel laat weten of ze de app ook leuk vonden.
_w400_h260_bg.jpg)
Aandachtspunten bij het kiezen van een rekenwiskunde-methode basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 3, 2019)
Jenneken van der Mark, Kees Hoogland en Dolf Janson
Op de meeste basisscholen wordt rekenwiskunde-onderwijs gegeven aan de hand van een methode. De auteurs geven een aantal overwegingen mee bij het aanschaf van rekenles-materiaal als een checklist voor betekenisvol en toekomstgericht rekenonderwijs.

Redactioneel Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Ronald Keijzer
De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek vertelt over de twee artikelen die horen bij dit blad.
_w400_h260_bg.jpg)
NVORWO - Van de voorzitters (jrg. 38 nr. 3, 2019)
Kees Hoogland en Jenneken van der Mark
NVORWO-voorzitters Kees Hoogland en Jenneken van der Mark vertellen in hun rubriek waar de NVORWO mee bezig is en over de plannen voor 2019.

Spel in de rekenles - Clever (jrg. 38, nr. 3, 2019)
Anneke Noteboom
Bij het rekenspel Clever moet je je hersens gebruiken! Bij Clever gaat het om handig spelen en redeneren en niet zo zeer om handig rekenwerk.

Handleiding bij de Draad van Ariadne - Doolhoven (jrg. 38 nr. 2, 2018)
Geeke Bruin - Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maik den Houting, Cathe Notten, Marike Verschoor
Achtergrondinformatie voor de leerkracht bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne.

Ontwikkeling en Onderzoek - Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)
Markusse, A. & Van Galen, F. (2018).
Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor ...

Ontwikkeling en Onderzoek - Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)
Op den Kamp, R. (2018).
Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.
_w400_h260_bg.jpg)
De beurs op met de klas (jrg 38 nr. 2, 2018)
Mariët Lubbers en Liesbeth Groen
Rekenen met geld heeft direct betekenis voor leerlingen. Een goede reden om geld in te zetten in een interactieve rekenles. Het Beursspel blijkt niet alleen een mooi spel om leerlingen aan het rekenen te krijgen maar zeker ook om te leren reflecteren op hun eigen handelen en het gebruik van bepaalde bewerkingen. Ond...
_w400_h260_bg.jpg)
Bewijs uit het gerijmde - Schoonschrift (jrg 38 nr. 2, 2018)
Jaap van Lakerveld
De wereld van rekenen-wiskunde beschreven in rijm door Jaap van Lakerveld.
_w400_h260_bg.jpg)
Verhuisdoos als rijke context (Jrg. 38 nr. 2, 2018)
Ronald Keijzer
Een rijke context alleen is geen garantie voor denkwerk op niveau door leerlingen. Een leerkracht die gericht vragen weet te stellen, kan hiervoor wel een aanzet geven.
_w400_h260_bg.jpg)
De ontwikkeling van meetkundig inzicht (jrg 38 nr. 1, 2018)
Jo Nelissen (met voorwoord van Cathe Notten)
Dit artikel schetst de achtergronden bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne elders in dit nummer.
Binnen het reken-wiskundeonderwijs worden vaak drie niveaus van handelen onderscheiden: concreet, schematisch en mentaal. Ook in het meetkundeonderwijs blijkt het zinvol te zijn om leerlingen inzet leerproces ...
_w400_h260_bg.jpg)
De Draad van Ariadne - Doolhoven (jrg 38 nr. 2, 2018)
Geeke Bruin - Muurling, Anneke van Gool, Corinne Harten, Maike den Houting, Cathe Notten, Marike Verschoor
In de Draad van Ariadne vind je deze keer allerlei doolhoven! Geschikt voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
_w400_h260_bg.jpg)
Probleemoplossen, modelleren en abstraheren (jrg 38 nr. 2, 2018)
Cathe Notten
In de openbare les ter gelegenheid van zijn benoeming tot lector in de didactiek van wiskunde en rekenen bij de Hogeschool Utrecht hield Paul Drijvers, tevens hoogleraar in de didactiek van de wiskunde aan de Universiteit Utrecht, op 11 oktober 2018 zijn electorale rede met als titel 'Hoofd in de wolken, voeten op d...