Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Weten

Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels (jrg. 38 nr. 4, 2019)

In dit artikel lees je hoe je met eenvoudige middelen leerlingen uit groep 6, 7 of 8 op heel verschillende niveau’s kunt leren nadenken over getallen en getalsrelaties. Alle leerlingen kunnen meedoen doordat tussentijds wordt gereflecteerd en iedereen weer verder kan met de bevindingen. Dit artikel is een aanvulling...

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne - Puzzelen - Handleiding en printblad (jrg. 38 nr. 4, 2019)

Bekijk hier de puzzels van de Draad van Ariadne van deze editie.

Download het printblad

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne - Puzzelen (jrg. 38 nr 4, 2019)

In deze editie van de Draad van Ariadne gaan de kinderen aan de slag met getallenpuzzels.

Wil je meer weten over de achtergrond van getallenpuzzels? Lees dan het bijbehorende artikel van Annette Markusse: Denken over getalrelaties - Onderzoekend puzzelen met getallenpuzzels.

Weten

'Gevangen' in ons rekenonderwijs - Hoe creëren we weer ruimte? (Jrg. 38 nr 4, 2019)

Zowel leerkrachten als leerlingen ervaren druk en een strak keurslijf als het om rekenen gaat. Belinda Terlouw sprak met leerlingen en hun leerkrachten en ziet veel mogelijkheden om ruimte te creëren in de rekenles.

Columns

Groetjes van groep 4 - Foldermateriaal (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Juf Lia van Diem heeft folders meegenomen om te bekijken. En daar rolt een mooi rekengesprek uit met groep vier!

Zeker weten?! Onderzoekspraktijk rekenen-wiskunde basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

In deze rubriek bespreekt Kees Hoogland op een toegankelijke manier recent relevant wetenschappelijk onderzoek.

Weten

Kwartetten met trio's - Anders beginnen met de procedures voor vermenigvuldigen en delen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

De kans is groot dat je bij het woord 'vermenigvuldigen' eerder denkt aan tafels dan aan delen. Dit is één van de redenen om de introductie van vermenigvuldigen en delen nog eens onder de aandacht te brengen. Dolf Janson wil dit anders aanpakken. Waarom en hoe lees je in dit artikel.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Hoofdredacteur Ronald Keijzer vertelt in dit redactioneel over de twee nieuwe artikelen bij deze editie: Een artikel van Petra Hendrikse, die reflecteert op bevindingen tijdens een bezoek aan de PME (een conferentie over reken-wiskundeonderzoek) en Bas Oprins en Ronald Keijzer, over meetkunst op de Hogeschool Rotter...

Columns

Van de voorzitter - Een mooie start van het nieuwe jaar (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark blikt terug op de eerste paar maanden van het jaar 2019.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles (64) - The mind (Jrg. 38 nr 4, 2019)

The Mind is een coöperatief spel waarbij de spelers samen moeten winnen van ‘The mind’. Een spel waarbij niet gepraat, niet geseind, niet geschreven mag worden. In opperste concentratie moeten ze proberen getallen in volgorde van klein naar groot te leggen, door alle levels heen te komen en dus niet al hun levens te...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)

Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? (jrg 38 nr. 3, 2019)

Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.

Draad van Ariadne

Extra materiaal bij de Draad van Ariadne - spelletjes, kaarten en regels (jrg. 38 nr 3, 2019)

Extra materiaal bij de Draad van Ariadne

Knibbel en Knaag - spelregels

Knibbel en Knaag - kaartjes

Draaiende Vierkanten - spelregels

Draaiende Vierkanten - kaartjes

Colour Blocking - spelregels

Colour Blocking - kaartjes

Colour Blocking - spelregelkaartjes

Gouden Munten - spelregels

Gouden Munten - spelrege...

Redactioneel

Van de redactie (jrg. 38 nr. 3, 2019)

Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Berekenend (jrg. 38 nr. 3, 2019)

Huisdichter Jaap van Lakerveld vraagt zich af waarom het woord 'Berekenend' toch zo'n slechte reputatie heeft...

Weten

Meer dan rekenvaardig (jrg. 38 nr. 3, 2019)

Dit schooljaar komt een aantal uitgeverijen op de NOT met een nieuwe of vernieuwende rekenmethode. Voor veel scholen is dit ook het jaar dat zij een nieuwe editie van hun eigen methode kiezen. Of switchen ze naar een andere methode?

Columns

Groetjes van groep vier - Van vouwblaadjes tot terras (Jrg. 38 nr. 3, 2019)

Juf Lia van Diem wil in haar tuin een terras maken van 20 tegels. Op hoeveel manieren kan dat? En welk terras heeft dan de grootste oppervlakte?

Weten

Hoe denken wij over ons rekenonderwijs? (jrg. 38 nr 3, 2019)

Op veel scholen wordt in de komende jaren gezocht naar een nieuwe reken-wiskundemethode. Hoe kies je een methode die past bij de visie van je school? De auteurs pleiten om het eigen reken-wiskundeonderwijs eerst eens kritisch te bekijken, zodat een school beter weet aan welke criteria een nieuwe methode zou moeten v...

Weten

Rekenen op kaartjes (jrg. 38 nr. 3, 2019)

De auteurs beschrijven hoe je als leerkracht of rekencoördinator spellen kunt zoeken die niet alleen specifiek passen bij de doelen van de rekenles maar juist ook hoe je zelf bij bepaalde rekendoelen een eenvoudig spel kunt bedenken of kinderen aanmoedigen om dit te doen.

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne: Spelletjes, kaartjes en spelregels (Jrg. 38 nr. 3, 2019)

In deze editie van de Draad van Ariadne vind je spelletjes om te spelen en te experimenteren met strategie en spelregels.

Weten

Probleemoplossen in reken-wiskundemethodes (Jrg. 38 nr. 3, 2019)

In dit artikel wordt gekeken naar probleemoplossen: Welke aanknopingspunten bieden methodes om dat te leren en wat kunnen leerkrachten doen om het te stimuleren?

Weten

Een nieuw curriculum voor rekenen en wiskunde (Jrg. 38, nr. 3, 2019)

Onder de noemer Curriculum.nu begonnen begin 2018 meer dan 130 leraren en schoolleiders vanuit Ontwikkelteams voor negen leergebieden met het beschrijven van een nieuw curriculum. In deze bijdragen vragen we twee direct betrokkenen wat hun werkzaamheden en ervaringen zijn.

Doen

Volgens Bartjens heeft iets gespeeld (jrg. 38 nr. 3, 2019)

Twee rekenspecialisten hebben een aantal apps laten spelen door een testpanel van kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar. Van elke app geven zij een korte omschrijving en de rekenwiskundige inhoud. Het testpanel laat weten of ze de app ook leuk vonden.

Weten

Aandachtspunten bij het kiezen van een rekenwiskunde-methode basisonderwijs (Jrg. 38 nr. 3, 2019)

Op de meeste basisscholen wordt rekenwiskunde-onderwijs gegeven aan de hand van een methode. De auteurs geven een aantal overwegingen mee bij het aanschaf van rekenles-materiaal als een checklist voor betekenisvol en toekomstgericht rekenonderwijs.

Ontwikkeling en onderzoek

Redactioneel Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (jrg. 38 nr. 3, 2019)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek vertelt over de twee artikelen die horen bij dit blad.

Columns

NVORWO - Van de voorzitters (jrg. 38 nr. 3, 2019)

NVORWO-voorzitters Kees Hoogland en Jenneken van der Mark vertellen in hun rubriek waar de NVORWO mee bezig is en over de plannen voor 2019.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Clever (jrg. 38, nr. 3, 2019)

Bij het rekenspel Clever moet je je hersens gebruiken! Bij Clever gaat het om handig spelen en redeneren en niet zo zeer om handig rekenwerk.

Draad van Ariadne

Handleiding bij de Draad van Ariadne - Doolhoven (jrg. 38 nr. 2, 2018)

Achtergrondinformatie voor de leerkracht bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor ...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Doen

De beurs op met de klas (jrg 38 nr. 2, 2018)

Rekenen met geld heeft direct betekenis voor leerlingen. Een goede reden om geld in te zetten in een interactieve rekenles. Het Beursspel blijkt niet alleen een mooi spel om leerlingen aan het rekenen te krijgen maar zeker ook om te leren reflecteren op hun eigen handelen en het gebruik van bepaalde bewerkingen. Ond...

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Schoonschrift (jrg 38 nr. 2, 2018)

De wereld van rekenen-wiskunde beschreven in rijm door Jaap van Lakerveld.

Weten

Verhuisdoos als rijke context (Jrg. 38 nr. 2, 2018)

Een rijke context alleen is geen garantie voor denkwerk op niveau door leerlingen. Een leerkracht die gericht vragen weet te stellen, kan hiervoor wel een aanzet geven.

Weten

De ontwikkeling van meetkundig inzicht (jrg 38 nr. 1, 2018)

Dit artikel schetst de achtergronden bij de Doolhoven-editie van de Draad van Ariadne elders in dit nummer.
Binnen het reken-wiskundeonderwijs worden vaak drie niveaus van handelen onderscheiden: concreet, schematisch en mentaal. Ook in het meetkundeonderwijs blijkt het zinvol te zijn om leerlingen inzet leerproces ...

Draad van Ariadne

De Draad van Ariadne - Doolhoven (jrg 38 nr. 2, 2018)

In de Draad van Ariadne vind je deze keer allerlei doolhoven! Geschikt voor kinderen van 4 tot 12 jaar.

Weten

Probleemoplossen, modelleren en abstraheren (jrg 38 nr. 2, 2018)

In de openbare les ter gelegenheid van zijn benoeming tot lector in de didactiek van wiskunde en rekenen bij de Hogeschool Utrecht hield Paul Drijvers, tevens hoogleraar in de didactiek van de wiskunde aan de Universiteit Utrecht, op 11 oktober 2018 zijn electorale rede met als titel 'Hoofd in de wolken, voeten op d...

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan