Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.jpg)
Het Go-Lab (jrg. 37 nr. 5, 2018)
Joep van der Graaf, Casper de Jong en Ton de Jong
Onderzoekend leren in de context van wiskunde biedt een uitstekende mogelijkheid om verschillende 21e-eeuwse vaardigheden op te doen. De auteurs van dit artikel houden een warm pleidooi voor het onderzoekend leren en hoe dit goed ingezet kan worden in de reken-wiskundelessen.
_w400_h260_bg.jpg)
Leren representeren (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Harmsen, Anne Vermijs, Marianne van den Hurk
De auteurs van dit artikel beschouwen het representeren van een rekenprobleem als een belangrijk onderdeel in het oplossingsproces. Zij analyseerden welke representaties leerlingen in de brugklas maken en welke representaties het vaakst leiden tot een goed antwoord.

Ontwikkeling en onderzoek - Op zoek naar een vakoverstijgende didactiek voor rekenen-wiskunde en aardrijkskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 37 nr. 5 2018)
Rijborz, J.D. (2018).
Daphne Rijborz biedt in haar artikel een doordenking van de vakintegratie van de vakken aardrijkskunde en rekenen-wiskunde. Ze kiest daarbij drie perspectieven namelijk het maatschappelijk belang van het doordenken van deze integratie, het leren van leerlingen op de basisschool en het leren van studenten aan de lera...
_w400_h260_bg.jpg)
Van het bestuur… - Mei 2018 (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Douwe Jan Douwes
Omdat Francis Meester, zoals ze in de vorige Volgens Bartjens al schreef, na 6 april is teruggetreden als voorzitter en het bestuur de keuze voor een nieuwe voorzitter nog niet heeft gemaakt, schrijft Douwe Jan Douwes (bestuurslid NVORWO) deze column voor één keer namens het bestuur.

Spel in de rekenles - Resolf (Jrg. 37 nr. 5, 2018)
Anneke Noteboom
Resolf is een spel voor de echte puzzelaar die van rekenen en redeneren houdt. De puzzels variëren van eenvoudig tot zeer moeilijk, puzzels die zelfs tot ver in de middelbare school een uitdaging kunnen zijn.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 5 - Antwoorden (Jrg. 37 nr 5, 2018)
Jos van den Bergh
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Keuzes, keuzes, keuzes… (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Cate Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Begrip ontstaat niet vanzelf - Interview met Zalman Usiskin over de voor- en nadelen van digitale reken-wiskundemethodes (Jrg 38 nr. 4, 2018)
Marjolein Kool
Digitale reken-wiskundemethodes hebben steeds meer te bieden. Ze kunnen een enorme verrijking van het rekenwiskundeonderwijs
zijn en de mogelijkheden van de leerkracht vergroten als het gaat om het volgen, ondersteunen en uitdagen van leerlingen.
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep 4 - Blokuur (Jrg 37 nr 4, 2018)
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met keersommen.
_w400_h260_bg.jpg)
Een objectieve meting van het niveau - Kiezen uit de verplichte eindtoetsen (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Corinne Harten
Tegenwoordig kunnen scholen kiezen uit zes eindtoetsen. Wat zijn de verschillen tussen deze eindtoetsen en hoe kies je een eindtoets die goed bij de school en je leerlingen past? Corinne Harten vergeleek de verschillende toetsen.
_w400_h260_bg.jpg)
Denken in doelen - rekenen zonder methode op de basisschool (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Eva van den Berg & Birgitte Ackermans
Rekenonderwijs op de basisschool kan anders, is het betoog van twee bevlogen IB’ers die samen een aanpak voor het rekenonderwijs ontwikkelden gebaseerd op doelen, niet op een methode. In dit artikel nemen zij u mee in het ontstaan en de werkwijze van Denken in doelen.

Ei van Columbus – Jaargang 37 – nummer 4 – Opgaven (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
_w400_h260_bg.jpg)
Vandaag beginnen - reken-wiskundeonderwijs voor de toekomst (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Geeke Bruin-Muurling, Marike Verschoor & Anneke Aartsen
De auteurs van dit artikel laten zien hoe je de leerlingen kunt voorbereiden op wat de maatschappij van hen vraagt door binnen het huidige reken-wiskundeonderwijs de focus te verleggen.
_w400_h260_bg.png)
Kan dit altijd zo? - Computational thinking in elke rekenwiskundeles (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Anna Hotze & Ronald Keijzer
Tot de 21e eeuwse vaardigheden wordt ook computational thinking gerekend. Anna Hotze en Ronald Keijzer geven een aantal voorbeelden en laten zien hoe u deze kunt gebruiken in uw onderwijs.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Wiskunde in de wasmand (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Pauline van Vliet
Babette van 4 helpt haar moeder bij het opvouwen van de was.

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 4 2018)
Ronald Keijzer
De twee artikelen in dit maartnummer richten zich op de achtergronden bij het reken-wiskundeonderwijs.
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter - maart 2018 (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de nationale netwerk dag van rekencoördinatoren op 9 maart 2018.

Spel in de rekenles: Game of trains (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Anneke Noteboom
Nee, niet Game of thrones, maar Game of trains. Een kaartspelletje waarbij de spelers getallen op volgorde moeten krijgen van laag naar hoog. Dit eenvoudige spel is een mooie aanvulling op de spellen waarmee de rekendrempels uit het rekenmuurtje geoefend kunnen worden.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 4 - Antwoorden (Jrg. 37 nr. 4, 2018)
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers

Ontwikkeling en onderzoek - Een beschrijvingskader voor rekenapps (jrg 37 nr. 4, 2018)
Keijzer, R., Den Engelsen, J.F.M., Lanting, A.H. (2018).
Veel kinderen spelen rekenapps op de smartphone om te werken aan hun rekenvaardigheid. Deze apps richten zich vooral op het oefenen van rekenvaardigheden. Dit onderzoek gaat over de ontwikkeling van een beschrijvingskader voor rekenapps, waarbij ook gekeken wordt naar andere aspecten van het reken-wiskundeonderwijs ...

Ontwikkeling en Onderzoek - Sterke rekenaars in het basisonderwijs: De theoretische onderbouwing (jrg 37 nr. 4, 2018)
Sjoers, S. (2018).
Recente TIMSS-scores (Meelissen & Punter, 2016) tonen aan dat investeren in goed reken-wiskundeonderwijs aan sterke rekenaars aandacht verdient. Aanleiding voor het bestuderen van sterke rekenaars was het ontbreken van aandacht voor deze doelgroep in het rapport ‘Doorlopende leerlijnen’ (Expertgroep Doorlopende Leer...
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Zelf denken, zelf doen (jrg 37 nr 3, 2018)
Cathe Notten
Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.
_w400_h260_bg.jpg)
Niets erbij, niets eraf - Hoe leer je kinderen splitsen? (jrg 37 nr 3, 2018)
Ceciel Borghouts
Een van de doelen eind groep 3 is het memoriseren van de splitsingen t/m 10. Memoriseren betekent dat de leerlingen niet meer (op hun vingers) tellen. In dit artikel vertelt Ceciel Borghouts hoe u vrij simpel voor elkaar kunt krijgen dat uw leerlingen dit belangrijke doel behalen.
_w400_h260_bg.jpg)
Weinig verschillen tussen scholen in rekenprestaties (jrg 37 nr 3, 2018)
Cathe Notten
De prestatieverschillen in rekenprestaties tussen Nederlandse basisschoolleerlingen laten zich voor het overgrote deel verklaren uit factoren op leerlingniveau, blijkt uit een overzichtsstudie van de Universiteit Leiden van het rekenonderwijs op Nederlandse basisscholen.
_w400_h260_bg.png)
De Kangoeroe is jarig - De 25e editie van de w4kangoeroe wedstrijd (jrg 37 nr 3, 2018)
Martin Winkel
Elk voorjaar doen over de hele wereld leerlingen op basisscholen en in het voortgezet onderwijs mee aan een erg leuke reken-wiskundewedstrijd. Ook in Nederland doen veel kinderen mee maar nog lang niet genoeg want deze wedstrijd is leuk voor alle kinderen.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens heeft wat gezien - Rekenen-wiskunde in de gymles (jrg 37 nr 3, 2018)
Cathe Notten
Soms zien of lezen we iets waar we heel vrolijk van worden bij Volgens Bartjens. Dit keer is het reken-wiskundig aspect weliswaar niet het belangrijkste, maar er zijn genoeg raakvlakken om onze vondst toch met u te delen.
_w400_h260_bg.jpg)
Groetjes van groep 4 - Van... voor... (jrg 37 nr 3, 2018)
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met halveren van prijzen.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 3 - Opgaven (jrg 37 nr 3, 2018)
Jos van den Bergh
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleuterwiskunde - Niet alleen voor kleuters (jrg 37 nr 3, 2018)
Aafke Bouwman en Ineke Bruning
De overgang van groep 2 naar groep 3 kan in veel gevallen beter. De auteurs van dit artikel laten u zien hoe goed overdachte rekenhoeken zowel voor groep 2 als voor groep 3 voldoende uitdaging kunnen bieden.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Gevoel voor verhoudingen (jrg 37 nr 3, 2018)
Sophie Notten
Bodhi van 2 leert aan de hand van zijn speelgoeddieren over verhoudingen.
_w400_h260_bg.jpg)
Succesvol leren rijgen - Aftrekopgaven met tientaloverschrijding (jrg 37 nr 3, 2018)
Marije van der Laan
In de cursus Met Sprongen Vooruit neemt het rijgen op de lege getallenlijn een belangrijke plaats in. In dit artikel laat Marije van der Laan zien dat de keuze voor deze strategie bij het leren rekenen tot en met 100 gerechtvaardigd is. Vervolgens doet ze een aantal aanbevelingen hoe de lege getallenlijn geïntroduce...
_w400_h260_bg.jpg)
Toekomstbestendig reken-wiskundeonderwijs - ontwikkelteams curriculum.nu van start (jrg 37 nr 3, 2018)
Kees Hoogland
In het komend jaar wordt door een ontwikkelteam gewerkt aan een toekomstig curriculum voor rekenen-wiskunde. Kees Hoogland licht het standpunt van de NVORWO toe.
_w400_h260_bg.jpg)
Van de voorzitter - januari 2018 (jrg 37 nr 3, 2018)
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over de visie van de NVORWO op het reken-wiskundeonderwijs.

Spel in de rekenles - Leo moet naar de kapper (jrg 37 nr 3, 2018)
Anneke Noteboom
'Leo moet naar de kapper’ is een coöperatief spel voor 2 tot 5 spelers. Het biedt veel mogelijkheden om de executieve vaardigheden van leerlingen te stimuleren, zoals plannen, werkgeheugen, flexibiliteit, emotieregulatie en samenwerken.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 3 - Antwoorden (jrg 37 nr 3, 2018)
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers

Ontwikkeling en Onderzoek - Een motortje erbij? Onderzoekende studenten en de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool (jrg 37 nr. 3, 2018)
Van der Linden, J. (2018).
Dit artikel is de weerslag van een onderzoek naar de koppeling tussen het onderzoek van studenten naar reken- wiskundeonderwijs en professionele leergemeenschappen of vergelijkbare organisatievormen.
Een vergelijking tussen de verschillende samenwerkingsvormen laat het belang van de school als leeromgeving voor leerk...