Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Columns

Kleine kinderen worden groot - Meetbeker (jrg 38 nr. 2, 2018)

'Mag ik de plantjes water geven met deze meetbeker?' vraagt Iris van 3 aan haar moeder.
De plantjes boffen maar. Ze krijgen heel veel kilometers water!

Weten

De bouwstenen bedacht, en nu bouwen! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Jaarlijks komt een grote groep rekencoördinatoren bij elkaar tijdens de Nationale rekencoördinator dag. In dit bijtank- en bijpraat-moment voor al deze leerkrachten worden workshops en lezingen gegeven. De komende bijeenkomst staat in het teken van curriculum.nu. In dit artikel wordt beschreven hoe er aan dit onde...

Weten

Volgens Bartjens heeft iets gelezen (jrg 38 nr. 2, 2018)

De redactie kwam drie mooie boeken tegen van, met of over rekenen en bespreekt die in dit artikel.

Doen

Bedenk het beste rekenspel! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Voor de vijfde keer organiseren Volgens Bartjens, SLO, NVORO en Klasse TV de wedstrijd 'Bedenk het beste rekenspel'. We nodigen leerlingen van de basisschool en hun leraren, maar ook studenten van de Pabo (aanstaande leraren) uit om mee te doen.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Redactioneel (jrg 38 nr. 2, 2018)

Ronald Keijzer, hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek, bespreekt de twee artikelen die voor deze editie zijn gepubliceerd. Het betreft het artikel 'Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo' van Annette Markusse en Frans van Galen en 'Hoe studenten van lerarenopleiding ba...

Weten

Panama-conferentie 2019 over reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 2, 2018)

Marc van Zanten vertelt over de 37e Panama-conferentie in 2019 met als thema 'Rekenen-wiskunde doen' en nodigt u hiervoor uit.

Columns

Van de voorzitters... (jrg 38 nr. 2, 2018)

Rubriek van de duo-voorzitters van de NVORWO: Kees Hoogland en Jenneken v.d. Mark.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - That's life! (jrg 38 nr. 2, 2018)

Het klinkt wat vreemd, een rekenspel dat 'That's life' heet. De ondertitel van het spel geeft ons echter toelichting: 'Het spel van voorspoed en tegenslag'. En dat klopt: Denk je net dat je goed bezig bent, krijg je er ineens weer veel iinpunten bij. Tot het eind toe blijft het spannend wie uiteindelijk gaat winnen....

Draad van Ariadne

Handleiding bij de Draad van Ariadne (jrg 38 nr. 1, 2018)

Tips en vragen voor leerkrachten bij de rubriek De Draad van Ariadne.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en Onderzoek - Haal ik de kennisbasistoets rekenen-wiskunde? (jrg 38 nr. 1, 2018)

De auteurs onderzochten of er een manier was om vroegtijdig te signaleren welke pabo-studenten extra rekenhulp nodig hadden en vroeg moesten starten met de voorbereiding van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Basisproblemen bij kubisch vergroten (jrg 38 nr. 1, 2018)

De auteurs onderzochten wat situaties met kubisch vergroten voor pabo-studenten zo lastig maakt.

Redactioneel

Redactioneel - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten, bespreekt de inhoud van deze editie van het blad.

Draad van Ariadne

Het Ei van Columbus krijgt een opvolger (jrg 38 nr. 1, 2018)

Hoofdredacteur Cathe Notten vertelt over de opvolger van de populaire puzzelrubriek Het Ei van Columbus: De Draad van Ariadne.

Alles is moeilijk voor het makkelijk wordt - Programmeren in de reken-wiskundeles (jrg 38 nr. 1, 2018)

Hoe kan computational thinking op de basisschool worden ontwikkeld in combinatie met vakinhoud die al jaren op ht rooster staat? De auteur legt op praktische wijze uit hoe leerkrachten dit in de klas kunnen toepassen en bespreekt het HIP-model.

Columns

Bewijs uit het gerijmde - Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

Jaap van Lakerveld geeft al rijmend veel voorbeelden van hoe er van kinds af aan overal rekenen-wiskunde is, als je het maar wilt zien...

Probleemoplossen en gecijferdheid (jrg 38 nr. 1, 2018)

Deze zomer zette Jos van den Bergh een punt achter zijn onderwijscarrière. Hij gaf een afscheidscollege in stijl – vol reken-wiskundige ‘ei-genaardigheden’ – en met een duidelijke boodschap voor het reken-wiskundeonderwijs.

Weten

De jonge sterke rekenaar (jrg 38 nr. 1, 2018)

In dit artikel beschrijft de auteur hoe je als leerkracht de jonge sterke rekenaars met behulp van uitdagende rekenvragen kunt prikkelen en hen verder kunt helpen in het ontwikkelen van hun reken-wiskunde-vaardigheden.

Ontwikkeling en onderzoek

Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 38 nr. 1)

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek bespreekt de artikelen over ontwikkeling en onderzoek bij deze editie van Volgens Bartjens.

Draad van Ariadne

De draad van Ariadne - De blauwe vinvis (jrg 38 nr. 1, 2018)

In deze rubriek voor leerlingen en leerkrachten leren kinderen van 4 tot 12 jaar op een speelse manier de wiskunde om hen heen te zien en er plezier in te krijgen om problemen op te lossen.

Doen

Kwartetten in de speelzaal (jrg 38 nr. 1, 2018)

Dit artikel beschrijft de activiteit 'Kwartetten in de speelzaal', waarmee kleuters oefenen met tellen en inventariseren.

Columns

Groetjes van groep 4 - Spelenderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)

Juf Lia van Diem gebruikt twee dobbelstenen om met haar rekengroepje te oefenen met optellen en splitsen.

Doen

Rekenspellenwedstrijd '17 - '18 (jrg 38 nr. 1, 2018)

Welk spel won de rekenspellenwedstrijd editie 2017 - 2018 en wie waren de makers?

eTIMSS: De tablettoets (jrg 38 nr. 1, 2018)

Ter voorbereiding van de TIMSS-2019 werd getest wat het effect was van het maken van de toets op een tablet.

Weten

Zullen we nog een spelletje doen? Executieve vaardigheden en het reken-wiskundeonderwijs (jrg 38 nr. 1, 2018)

Vooral jonge kinderen hebben veel stimulans nodig op het gebied van bepaalde vaardigheden of functies.
In dit artikel bespreken de auteurs acht belangrijke executieve functies.

Columns

Nvorwo-Nieuws - September 2018 (jrg 38 nr. 1, 2018)

NVORWO-voorzitter Douwe Jan Douwes vertelt over het belang van goede rekencontexten.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Getalbegripspelletjes (Jrg. 38 nr. 2, 2018)

De getalbegripspelletjes die in dit artikel worden beschreven betreffen drempel 0 (getalbegrip tot 12 en tot 20). U leest over de spelletjes en wat jonge kinderen ervan of ermee kunnen leren.

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek - Verslag 36e Panama-conferentie. Rekenen een hele kunst (jrg 37 nr. 5 2018)

Een verslag van de afgelopen Panama-conferentie met het thema ‘Rekenen een hele kunst’. De stand van zaken wordt geschetst bij het denken over rekenen-wiskunde in de basisschool en in het opleidingsonderwijs. Tijdens de conferentie richt de discussie zich op het onderwijs van de toekomst, maar ook op het evalueren v...

Redactioneel

Redactioneel - De toekomst (Jrg. 37 nr. 5, 2018)

Hoofdredacteur Cathe Notten geeft een overzicht van alle artikelen in deze Volgens Bartjens.

Weten

Inhoud (Jrg. 37 nr. 5, 2018)

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Inzicht ontwikkelen (Jrg. 37 nr. 5, 2018)

In de veranderende maatschappij lijkt er meer behoefte te zijn aan mensen die zelf hebben leren denken tijdens hun rekenwiskundeonderwijs dan aan mensen die alleen maar kunnen reproduceren. De auteurs houden een pleidooi voor Guided Reinvention, ofwel Geleid Heruitvinden, een aanpak die Hans Freudenthal in de jaren ...

Columns

Groetjes van groep 4 - Een, twee, boem! (Jrg 37 nr. 5, 2018)

Vandaag gaat juf Lia van Diem met de zwakke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met een telspelletje.

Weten

Conceptuele doelen (jrg. 37 nr. 5, 2018)

In een themanummer rond de wiskunde in het rekenwiskundeonderwijs mag een artikel over doelen niet ontbreken. De auteurs gaan in op de vraag welke doelen nu en in de nabije toekomst van belang zijn.

Doen

Ik ga op reis en neem mee…. (Jrg. 37 nr. 5, 2018)

Straks is het zomervakantie. Even geen school, even geen rekenles, even geen huiswerk! Dan is er lekker veel tijd om spelletjes te spelen. Anneke Noteboom, de spellenspecialist van Volgens Bartjens, geeft wat tips voor leuke spelletjes waarbij de kinderen al hun kennis kunnen gebruiken.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 5 - Opgaven (2018)

Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.

Weten

Klopt dit wel? (jrg. 37 nr. 5, 2018)

Kunnen we leerlingen in het basisonderwijs al beter voorbereiden op de digitale maatschappij waarin nepnieuws een steeds grotere rol speelt? In dit artikel delen de auteurs de resultaten van een verkennend onderzoek dat ze naar aanleiding van o.a. deze vraag uitvoerden.

Columns

Kleine kinderen worden groot - 78 keer naar de tandarts (jrg. 37 nr. 5, 2018)

Suzanne van 6 rekent uit hoe vaak zij, haar zusje, nichtje, moeder en vader in hun leven al naar de tandarts zijn geweest.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan