Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en Onderzoek - Lesson Study: aderlating in de vertaling? Collaborative Lesson Research naar vorm en inhoud bij het Nederlandse reken-wiskundeonderwijs (jrg 37 nr. 3, 2018)
Logtenberg, H. & Odenthal, L. (2018).
Lesson Study is een gestructureerde, integrale methode om te werken aan de professionalisering van leraren. In Japan, waar deze methode is ontwikkeld, blijkt de methode effectief. In andere landen worden vaak essentiële stappen in de methode weggelaten of wordt de inhoud van de fasen anders geïnterpreteerd dan wordt...
_w400_h260_bg.jpg)
Redactioneel - Doelen, aanbod en reflectie (jrg 37 nr 2, 2017)
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
_w400_h260_bg.jpg)
Tussendoelen Rekenen-Wiskunde - Voor primair onderwijs (jrg 37 nr 2, 2017)
Bronja Versteeg
Onlangs heeft SLO het document ‘Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs: uitwerking van rekendoelen voor groep 2 tot en met 8 op weg naar referentieniveau 1S’ gepubliceerd. Waarom en voor wie zijn deze tussendoelen gemaakt en wat kun je er mee? Bronja Versteeg vroeg het aan Anneke Noteboom, hoofdaut...
_w400_h260_bg.png)
Groetjes van groep 4 - Spelletjes (jrg 37 nr 2, 2017)
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vier aan de slag met rekensommen aan de hand van dartborden.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleuters in de hoek - Haal meer uit je rekenhoek (jrg 37 nr 2, 2017)
Aafke Bouwman en Ineke Bruning
Kleuters leren vooral door te spelen, maar wat ze leren wordt bepaald door het aanbod van materiaal, de opdrachten die ze krijgen, de interventies van de leraar en ga zo maar door. Aafke Bouwman en Ineke Bruning hoe leraren de kwaliteit van rekenactiviteiten kunnen verhogen.
_w400_h260_bg.jpg)
Kleine kinderen worden groot - Spaart u wereldkaartjes? (jrg 37 nr 2, 2017)
Marije Bakker
Suzanne van 6 leert spaart wereldkaartjes van de supermarkt en leert sorteren.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 2 - Opgaven
Jos van den Bergh
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
_w400_h260_bg.jpg)
Vooraf toetsen - In 6 veelgestelde vragen (jrg 37 nr 2, 2017)
Yvonne van der Eerden en Marianne Espeldoorn
Op veel scholen wordt een vorm van vooraf toetsen ingezet. Er zijn ook onderwijsadviseurs die deze vorm van toetsen aanraden. Een kritische beschouwing van deze praktijk lijkt dan ook op z’n plaats.
_w400_h260_bg.jpg)
Doelgericht naar effectieve feedback - Feedback tijdens de rekenles (jrg 37 nr 2, 2917)
Marian Imming
Op openbare basisschool De Boeier in Lelystad wil men werken met leerlingportfolio’s en stelt het team vast dat er dan nog ruimte voor verbetering is, met name op het gebied van feedback.
_w400_h260_bg.jpg)
Volgens Bartjens heeft iets gelezen - Drie boeken over rekenen (jrg 37 nr 2, 2017)
Cathe Notten
De volgende boeken worden besproken: 'Sterke rekenaars in het basisonderwijs' (Suzanne Sjoers), 'Rekenonderwijs kan anders' (Dolf Janson) en 'Word een wiskundewonder' (Georgia Amshaw-Bradford).
_w400_h260_bg.png)
Conferentie Rekenen-Wiskunde - De aansluiting van po naar vmbo (jrg 37 nr 1, 2017)
Cathe Notten
Op vrijdag 19 januari 2018 organiseren de NVvW, de NVORWO en SLO voor de tweede keer de ‘Conferentie Rekenenwiskunde in de aansluiting van po naar vmbo’. De conferentie is bedoeld voor leerkrachten uit de bovenbouw van het po en wiskundedocenten uit de onderbouw van het vmbo
_w400_h260_bg.jpg)
Een groeiend netwerk - Facebookgroep rekencoördinatoren (jrg 37 nr 2, 2017)
Michelle Taverne, Vincent Jonker, Fokke Munk en Corinne Harten
Wil je snel een antwoord op een vraag over het rekenwiskundeonderwijs? Probeer het eens via de Facebookgroep Rekencoördinatoren, een snel groeiende groep leraren die elkaar ondersteunen bij vragen en problemen die ze in de praktijk tegenkomen.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 2 2017)
Bij de twee artikelen in dit nummer gaat het om een artikel van Herman Popeijus, Jeannette Geldens en Puck Lamers over factoren die mogelijk bepalend zijn voor de score van pabostudenten op de landelijke kennisbasistoets. Een tweede artikel is van de hand van Ronald Keijzer en gaat over de ontwikkeling van de studie...
_w400_h260_bg.png)
Van de voorzitter - november 2017 (jrg 37 nr 2, 2017)
Francis Meester
Francis Meester is de voorzitter van de NVORWO. Ze vertelt over curriculum.nu en de nationale rekencoördinatorendag op 9 maart 2018.

Spel in de rekenles - Haaibaai tel (jrg 37 nr 2, 2017)
Anneke Noteboom
In dit artikel beschrijven we Haaibaai Tel, waarmee leerlingen drempel 0: Getalbegrip tot 10/20 op verschillende manieren en niveaus kunnen oefenen.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 2 - Antwoorden
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers

Ontwikkeling en Onderzoek - Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs 2009 - 2017 (jrg 37 nr. 2, 2017)
Keijzer, R. (2017).
Vanaf 2009 vond er iedere twee jaar een onderzoek plaats naar de studielast en de contacttijd voor het vak rekenen-wiskunde op de Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs. In 2017 vond het vijfde onderzoek in deze serie plaats. Dit artikel beschrijft de opbrengsten van dit onderzoek.
De afgelopen vier onderzoe...

Ontwikkeling en onderzoek - Betekenisvol reken-wiskundeonderwijs op de lerarenopleiding (jrg 37 nr. 2, 2017)
Popeijus, H.L., Geldens, J., & Lamers, P. (2017).
Veel lerarenopleidingen hebben te maken met ongewenste uitval op de wiskundige computergestuurde adaptieve toets (Wiscat) zowel als op de twee jaar later afgenomen landelijke kennisbasistoets rekenen (LKT). Meerdere opleidingen voerden in de afgelopen jaren wijzigingen door in het curriculum. Onbekend is of deze de ...

Ontwikkeling en Onderzoek - Van de Grote Rekendag naar enkele aanwijzingen voor implementatie van onderzoekend leren tijdens rekenen-wiskunde (jrg 37 nr. 1, 2017)
Habermehl-Ooms, M.C.P. (2017).
In het hier beschreven onderzoek zijn negen leerkrachten die met hun school deelnamen aan de Grote Rekendag geïnterviewd om te achterhalen op welke wijze ze gebruiken maken van onderzoekend leren in hun reken-wiskundeonderwijs. Centraal hierbij staat hun ervaring, opleiding en frequentie van het gebruik van onderzoe...
Redactioneel - Het denkwerk bij de kinderen
Cathe Notten
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Kinderen willen leren - Hoe de school de intrinsieke motivatie kan bewaren
Margreeth Mulder
Dit artikel is een weergave van een interview met Marcel van Herpen waarin de pedagogische benadering van het onderwijs wordt benadrukt, ook in het rekenonderwijs.
En de winnaar is ... - Verslag van de prijsuitreiking van de rekenspellenwedstrijd (jrg. 37 nr. 1, 2017)
Alette Lanting en Anneke Noteboom
Op woensdagmiddag 17 mei 2017 was de prijsuitreiking aan de winnaars van de rekenspellenwedstrijd 2017.
Ontwerp een vakantiehuisje - Open vragen tijdens de Grote Rekendag
Ronald Keijzer
De Grote Rekendag biedt leerkrachten de kans om in een goed voorbereide leeromgeving kinderen aan het werk te zetten met betekenisvolle opdrachten. De leerkracht heeft op deze dag gelegenheid om te observeren en via gerichte vragen kinderen uit te dagen of verder te helpen.
Kleine kinderen worden groot - Deksels
Sophie Notten
Bodhi (inmiddels 20 maanden) creëert zijn eigen spelletjes met deksels, blokken, enzovoort.
Groetjes van groep 5 - Van zes naar zestig
Lia van Diem
Vandaag gaat juf Lia van Diem met de sterke rekenaars uit haar groep vijf aan de slag met deelsommen.

Ei van Columbus - Jaargang 37 nummer 1 - Opgaven
Jos van den Bergh
Een nieuwe editie van rekenpuzzels en breinkrakers voor leerlingen uit groep zeven en acht.
De vertaalcirkel - 13 veelgestelde vragen
Ceciel Borghouts
Regelmatig wordt aan Ceciel Borghouts gevraagd om opnieuw te publiceren over de vertaalcirkel. In de praktijk blijkt het namelijk lastig om er goed mee te werken. Dat is precies de reden waarom zij er eigenlijk niet verder over wil publiceren. De praktijk is weerbarstig en kan eigenlijk niet zonder coaching op de we...
‘Ons het dit baie geniet’ - De Grote Rekendag in Zuid-Afrika
Ilona Krul & Eva van ’t Ende
Een Grote Rekendag betekent in Zuid-Afrika een hele verandering in het onderwijs want samenwerken, zelf meten, bouwen, vergelijken brengen de kinderen in beweging en vragen om overleg. Twee derdejaars pabostudenten organiseerden met behulp van de leerkrachten een GRD en zagen de kinderen en leraren genieten en leren.
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Van de redactie (jrg 37 nr. 1 2017)
Ronald Keijzer
Ronald Keijzer beschrijft in dit novembernummer een artikel van Marian Habermehl-Ooms over onderzoekend leren in het reken-wiskundeonderwijs en het verslag van de 35e Panama-conferentie van de hand van Ronald Keijzer, Hanneke van Doornik-Beemer en Loek Spits.
Van de voorzitter - september 2017
Francis Meester
NVORWO-voorzitter Francis Meester vertelt over de NVORWO-subsidie voor rekenprojecten, de 'flexmaat', een nieuwe visualisatie van het metriek stelsel en de ontwikkeling van een rekenportfolio door PCBO Tytsjerksteradiel.
Spel in de rekenles - NMBR9
Anneke Nooteboom
NMBR9 is een mooie aanvulling op de rekenles. Het stimuleert verschillende aspecten van rekenen-wiskunde: ruimtelijke oriëntatie, rekenen en redeneren.

Ei van Columbus Jaargang 37 nummer 1 - Antwoorden
Jos van den Bergh en Nina Lathouwers

Ontwikkeling en onderzoek - 35e Panama-conferentie: Goed en fout in het rekenonderwijs (jrg 37 nr. 1, 2017)
Keijzer, R, Van Doornik- Beemer, H., & Spitz, L.(2017)
Eind januari 2017 vond de 35e Panama-conferentie plaats. Die richtte zich op verschillende aspecten van ‘goed’ en ‘fout’ in het reken-wiskundeonderwijs. Aanleiding voor dit thema was onder andere de publicatie van het TIMSS onderzoek, waaruit bleek dat er in Nederland de afgelopen 20 jaar sprake is van een significa...
Redactioneel - De leerkracht centraal
Door hoofdredacteur Cathe Notten.
Vragen die leren stimuleren - Denkvragen voor alle leerlingen in de reken-wiskundeles
Marc van Zanten
In de reken-wiskundeles worden allerlei vragen gesteld. In dit artikel richt Marc van Zanten zich op vragen die alle leerlingen aanzetten tot nadenken over de rekenwiskundeleerstof en die zodoende bijdragen aan het leren. Hij schetst het belang van goede denkvragen en geeft concrete voorbeelden.
Een waardevolle informatiebron - Rekenen in de centrale eindtoets
Iris Verbruggen
Er zijn verschillende eindtoetsen voor het basisonderwijs beschikbaar. Eén van deze toetsen is de Centrale Eindtoets. Iris Verbruggen, toetsdeskundige, licht toe hoe het onderdeel rekenen in de Centrale Eindtoets is samengesteld en hoe de verschillende domeinen in deze toets aan bod komen.