Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactie_w400_h260_bg.jpg)
Vliegen door de klas - Onderzoeken en ontwerpen in groep 1 en 2
Rooske Franse
Met de activiteiten van het Hands-on, Brains-on project van Science Center Nemo in Amsterdam wordt de natuurlijk nieuwsgierigheid van kinderen gestimuleerd.
_w400_h260_bg.jpg)
Stapels mooie rekenspellen - De uitslag van de rekenspellenwedstrijd 2016 (jrg 35 nr. 5, 2016)
Anneke Noteboom en Corinne Harten
In 2015 werd voor het eerst een rekenspellenwedstrijd georganiseerd voor kinderen van de basisschool. Er waren ruim 40 inzendingen en de winnaar MEP is inmiddels verkrijgbaar in een heuse webwinkel. Dit jaar kwamen er 4 keer zoveel inzendingen binnen.
_w400_h260_bg.png)
Hou ze bij de les! - Instructie aan sterke rekenaars
Suzanne Sjoers
Sterke rekenaars worden wel 'instructie-onafhankelijke rekenaars' genoemd. Vaak brengen ze een deel van de rekenles buiten het lokaal door met verrijkingsmateriaal, wat zonder instructie tot demotivatie en onderpresteren kan leiden. Hoe kan dat anders?
_w400_h260_bg.jpg)
Bedenk het beste rekenspel van 2016 - Rekenspellenwedstrijd (jrg 35 nr. 2, 2015)
Anneke Noteboom
Doe mee en misschien ligt straks jullie zelfbedachte rekenspel in de (web)winkel!
_w400_h260_bg.jpg)
En de winnaar is... MEP! Wie heeft het beste rekenspel bedacht? (jrg. 35 nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
In het voorjaar van 2015 organiseerde Volgens Bartjens samen met de NVORWO en de Nationale Onderwijsweek een rekenspellenwedstrijd voor leerlingen van basisscholen, met als hoofdprijs: je eigen spel gemaakt door spellenfabrikant 999Games.
_w400_h260_bg.jpg)
Ontwerp het beste en leukste rekenspel van Nederland! (jrg. 35 nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
Dit is een uitnodiging aan alle scholen, leraren, leerlingen en ouders in het primair onderwijs om samen een nieuw rekenspel te bedenken.
_w400_h260_bg.png)
Wedstrijd: Wie maakt het beste rekenspel? (Jrg. 35, nr. 1, 2015)
Anneke Noteboom
Voor wie is deze wedstrijd?
Alle leerlingen van basisscholen in Nederland kunnen meedoen
Wat is de hoofdprijs?
Een jury van kinderen, ouders, leraren en rekenspecialisten kiest het mooiste spel. Het spel dat de hoofdprijs wint wordt door spellenfabrikant 999 Games* in het echt gemaakt, zodat het misschien wel in ...
_w400_h260_bg.jpg)
Uitslag spellenwedstrijd bekend
Corinne Harten
Wie maakt het mooiste rekenspel? Dat vroegen we aan alle basisschoolleerlingen. Heel veel kinderen hebben meegedaan aan de wedstrijd. De uitslag is bekend!
_w400_h260_bg.png)
Het heft in eigen handen - Meer inbreng van leerlingen bij het automatiseren
Kris Verbeeck
Om slechte resultaten te voorkomen wordt er op basisscholen steeds vaker stelselmatig aandacht besteed aan automatiseren. Hoe kan een leerkracht dit het beste doen en hoe kunnen leerlingen zelf een inbreng hierbij hebben?
_w400_h260_bg.jpeg)
Anneke Noteboom
Stel je voor: Jouw zelfbedachte rekenspel in de winkel! Dat kan... als je meedoet aan deze wedstrijd!
Extra materiaal bij Kleuters Spelen Spelletjes: Rondje Rekenspel voor kleuters (Spellenbox)
Anneke Noteboom
Een overzicht per spel van het getalgebied, bij welke leerstof het aansluit, het inhoudelijk deeldomein en de spelgegevens
_w400_h260_bg.png)
Kleuters spelen spelletjes - Stimuleren van de rekenontwikkeling
Sophie Verheijen en Anneke Noteboom
In 2013 deed het team van de Aletta Jacobsschool in Arnhem een projectaanvraag bij de NVORWO, waarin zij begeleiding vroeg bij het stimuleren van de rekenontwikkeling in de thuissituatie door middel van rekenspellen.
_w400_h260_bg.jpeg)
Prijsvraag
Anneke Noteboom
Een spel is niet zo maar een geschikt rekenspel voor in de klas. Zo’n spel moet aan veel voorwaarden voldoen. Kun jij zo’n spel ontwikkelen? Ga de uitdaging aan!
_w400_h260_bg.png)
Excelbestand bij de antwoorden van Ei van Columbus jaargang 33 nummer 1
Jos van den Bergh
Bij het onderdeel "Omgekeerde van een getal" op blz. 20 van Volgens Bartjens jaargang 33, nummer 1, hoort een Excel Worksheet dat u hier kunt downloaden.
_w400_h260_bg.png)
Tabel aan de wand - Met sprongen vooruit in groep 1 - 2
Julie Menne
Julie Menne beschrijft een klassikale, interactieve oefenles waar kinderen in de onderbouw een staafgrafiek gebruiken om een hoeveelheid te bepalen.
_w400_h260_bg.png)
Potje Duizend - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6:
Julie Menne
In dit spel leren leerlingen van groep 5 en 6 het positiesysteem te doorgronden en oefenen ze met hoofdrekenen en schattend rekenen. Ook wordt de aanzet gemaakt tot kolomsgewijs rekenen.
_w400_h260_bg.png)
Ketting rijgen - Met sprongen vooruit in groep 3 - 4
Julie Menne
Julie Menne beschrijft een spel voor groep 3 / 4, waar de splitsingen van 6, 7 en 8 mee worden geoefend. Ook legt zij het gebruik van splitsbloemen uit.
_w400_h260_bg.png)
Kopieerbladen bij "Welke hoort erbij", rubriek Spel in de Rekenles, jaargang 32 nr 3
Anneke Noteboom
Bij de spelbeschrijving horen drie kopieerbladen.
_w400_h260_bg.png)
Rekenen en referentieniveaus in het vo. Wat betekent dat voor het po? - Willem Vermeulen
Willem Vermeulen
Nu het rekenen in het vo wordt voortgezet, en er referentiekaders voor zijn opgesteld, is de vraag gerechtvaardigd of de doelen en leerlijnen voor het rekenen in de basisschool herziening behoeven.
_w400_h260_bg.png)
Tafelslive en Tafeltegelen - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6
Julie Menne
Tafelslive en Tafeltegelen zijn 2 spellen voor groep 5 6 uit de Met-Sprongen_Vooruit serie om de verwissel- en verdeeleigenschap van vermenigvuldigen te ontdekken.
_w400_h260_bg.png)
De kleinste uitkomst - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6
Julie Menne
Dit spel kan in groep vijf en zes gespeeld worden. Het gaat bij het spel om het doorgronden van het positiesysteem en verdiepen van inzicht in het werken met tekorten bij kolomsgewijs en cijferend aftrekken.
_w400_h260_bg.png)
Ei van Columbus Jaargang 31, special vo - mbo deel 2, antwoorden
Jos van den Bergh
4 pagina's met rekenpuzzels en breinkrakers, nu ook voor het voortgezet onderwijs en mbo!
_w400_h260_bg.png)
Vijfduizendje gooien - Met sprongen vooruit in groep 5 - 6
Julie Menne
Inhoudelijk doel
Met speelbord: Springen naar getallen tot en met 5000 in reuzensprongen van 100, 200, 300, ... en grote sprongen van 50.
Zonder speelbord: Automatiseren van optelopgaven bestaande uit vijftig- en honderdtallen tot en met 5000.
Doel van het spel
Als eerste 5000 of meer punten halen. Er geldt ec...
_w400_h260_bg.png)
Ballen met getallen - Met sprongen vooruit groep 5 - 6
Julie Menne
In dit spel wordt het atuomatiseren en memoriseren van bewerkingen met hele getallen tot 10.000 geoefend. De leerkracht nodigt leerlingen uit om eigen producties te maken en geeft hij / zij ook feedback. Zo kan worden nagegaan of de kinderen het begrijpen
_w400_h260_bg.png)
Hoe veel jaar ben jij nou? - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Terwijl je het hebt over leeftijden kun je heel goed oefenen met het opzeggen telrij, aantallen tellen, ordenen, redelijk schatten, vergelijken op meer, minder en gelijk, verkort tellen, telbaar representeren van hoeveelheden, getalbeelden t/m 12.
_w400_h260_bg.png)
Puzzelrace - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Met dit spel oefenen kleuters in een vijf-minutenspelletje hoe ze kunnen opereren met vormen en figuren en herkennen ze verschillende vormen en figuren. Rubriek van Julie Menne
_w400_h260_bg.png)
Spel in de rekenles - Eurospel
Anneke Noteboom
In deze rubriek bespreekt Anneke Noteboom het spel Eurospel. Eurospel is geschikt om kinderen te leren handig en snel bedragen samen te stellen op verschillende manieren. Het is geschikt voor kinderen vanaf groep 3.
_w400_h260_bg.png)
Sprintje trekken - Met sprongen vooruit in 5 minuten
Julie Menne
Het doel van dit spel is om zo snel mogelijk getalkaarten te ordenen. Julie Menne vertelt hoe je dit spel kunt spelen in de kleuterklassen.
_w400_h260_bg.png)
Bekerbal - Met sprongen vooruit
Julie Menne
Met een stapel bekers kunnen de kinderen van groep 1 en 2 heel goed leren tellen en splitsen....
_w400_h260_bg.png)
Het stekelvarken - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
In dit spel raden kinderen hoeveel stekels er op hun rug zitten. Zo zijn ze bezig met aantallen tellen, redelijk schatten, telbaar representeren, verkort tellen, erbij en eraf van 1 of 2 en splitsingen tot en met 12. Wordt verrijkt door spiegelen.
_w400_h260_bg.png)
Spelregels om Catch te spelen in groep 2 t/m 8, bij "Getallen vangen" - Anneke Noteboom
Anneke Noteboom
De spelregels voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel
_w400_h260_bg.png)
Kopieerkaarten tot 1000 DEF bij "Getallen vangen", Anneke Noteboom, Jaargang 30, nummer 3
Anneke Noteboom
Kopieerkaarten tot 1000 voor leerlingen en leerkrachten van Catch!, onderdeel van een Rondje Rekenspel
_w400_h260_bg.png)
De kaartenlijn - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Door bij het spelletje "De kaartenlijn" zo snel mogelijk te achterhalen welk getal is verstopt, oefenen de kleuters met de getalsymbolen 0 tot en met 12 te herkennen, te ordenen en te koppelen aan hoeveelheden. Rubriek van Julie Menne.
_w400_h260_bg.png)
Slangenmaatjes - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je aan het werk gaat met het vergelijken van de lengte van nepslangen. Met sprongen vooruit in 5 minuten
_w400_h260_bg.png)
Stoelendans - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw waarbij je een stoelendans doet en ondertussen druk aan het rekenen bent.
_w400_h260_bg.png)
Boeven vangen - Met sprongen vooruit in vijf minuten
Julie Menne
Omschrijving van een vijf-minutenspelletje voor de onderbouw met boeven en gevangenissen, waarbij heel wat reken-basisvaardigheden aan de orde komen.