Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Artikelen in de categorie: Doen ×
Doen

Extra bladen bij "Peilen van getalbegrip" van Anneke Noteboom - Jaargang 25, nummer 2

Twee extra werkbladen om de kleuterleerkracht te helpen met het peilen van de rekenvorderingen van leerlingen door middel van peilingspelletjes.

Doen

Geluk en talent - Rekenspelen met een extra uitdaging

Wat zijn rekenspelen die leuk en spannend zijn en waar ook nog iets van te leren valt? Dat zijn de spelen waarvoor kinderen zullen blijven kiezen en die dus uiteindelijk de meeste leerresultaten zullen opleveren. Piet Notebaert bespreekt voorbeelden.

Doen

Ei van Columbus Jaargang 24, nummer 3 - antwoorden

Doen

Met sprongen vooruit - Verslag van de voorscholing voor Pabodocenten en schoolbegeleiders

Uschi van der Velden, schoolbegeleider en cursist van de voorscholing van de NCRC-module 'Met sprongen vooruit' beschrijft haar cursuservaringen

Doen

Landjepik, maar dan anders - Een rekenspeelplaats op papier

Een simpele matrix met 81 getallen vormt de basis voor veel spelplezier. En als blijkt dat de spelletjes ook nog het rekeninzicht van de spelers kunnen vergroten, is er sprake van dubbele pret.

Doen

Bah, gaan we rekenen? Op zoek naar speelse lesvormen

Kinderen zijn altijd te porren voor een spelletje. Maar zodra het spelletje is afgelopen en het rekenboek op tafel komt is het uit met de pret. Hoe kun je toch met de methode lesgeven en tegelijkertijd je leerlingen motiveren met speelse activiteiten?

Doen

Speel eens een spelletje! - Ouderbetrokkenheid bij rekenen in groep 4

Een rekenspelletjesproject in groep 4 leverde verrassende resultaten op: de kinderen kregen meer plezier in rekenen en de ouders volgden de ontwikkelingen van hun kind op de voet. Dit succes vraagt om een vervolg.

Doen

Kun je rekenen op spelletjes? Spel als aanvulling op en versterking van rekenonderwijs

Kan spel binnen het realistisch reken-wiskundeonderwijs een zinvolle rol spelen? In dit artikel geeft Frans Moerlands een antwoord op deze vraag. Vele mooie spelvoorbeelden illustreren zijn betoog, daarvan is Monopoly het allermooiste.

Doen

Jong geleerd... Interactieve reken-spelletjes voor jonge kinderen

Kinderen die niet de kans krijgen om in hun eerste levensjaren betekenisvolle ervaringen op te doen betreden de basisschool al met een achterstand. Spelletjes die uitdagen tot interactie, reflecteren en redeneren zijn van onschatbare waarde.

Doen

Is het hoger of lager dan 10? - 'Raad mijn getal' in groep 3

Spelletjes kunnen kinderen motiveren en hen betrokken houden bij de rekenles. Maar natuurlijk moet er dan ook nog geleerd worden. Sylvia Schinkel beschrijft haar ervaringen in groep 3 met het spel 'Raad mijn getal'.

Doen

Memory voor scharrelkippen - Een spel om te spelen of zelf te ontwerpen

Het memory-spel is al erg oud, maar nog steeds razend populair. Varianten van dit overbekende spel zijn inmiddels op de markt verschenen. Maar inventieve leraren en leerlingen maken gewoon zelf hun eigen memory-varianten.