Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie
Ontwikkeling en onderzoek

Met Torpedo terugblikken om vooruit te komen in het oplossen van reken-wiskundeproblemen

Leerkrachten die hun leerlingen willen ontwikkelen tot reken-wiskundige probleemoplossers moeten zelf ook goede probleemoplossers zijn. Om toekomstige leraren basisonderwijs, aan dit doel te laten werken is het van belang dat ze nonroutine reken-wiskundige problemen op-lossen en bovendien daarbij reflecteren...

Redactioneel

Rekenen in hoeken en circuits

Hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten

De hoofdredacteur van Volgens Bartjens bespreekt de artikelen van dit nummer. 

 

 

Columns

Goed rekenen

Groetjes van groep 4

Juf Lia van Diem gaat met 'haar' groep vier aan de slag met die moeilijke tafel van 2 en tafel van 10.

Doen

Aan de slag met meten

Een meethoek in de middenbouw

Met ervaringsgerichte meetactiviteiten wordt rekenen met maten leuker en werk je aan een stevige basis voor inzichtelijk rekenen. Doen wordt snappen als je leerlingen de mogelijkheid kunt geven om vanuit de activiteiten hun opgedane ervaringen om te zetten naar bruikbare kennis over meten.In dit artikel geven Uschi ...

Doen

Rondje rekencircuit

Meetkunde moet je doen!

Wiskunde is overal om ons heen maar eigenlijk nooit als kale sommen. Veel van de wiskunde om ons heen heeft te maken met meetkundige aspecten. En meetkunde moet je ervaren en moet je vooral zelf doen.

 

 

Weten

Rekenen met rekenkisten

Betekenisvol rekenonderwijs in heterogene groepen

Het ABC ontwierp rekenkisten voor zogenaamde nieuwkomers op basis van de modellen uit het protocol ERWD. Maar ook voor het reguliere onderwijs kunnen de rekenkisten een waardevolle aanvulling zijn door de inzet van concreet materiaal, rekenspellen en diverse coöperatieve werkvormen. In een klas met grote verschillen...

Draad van Ariadne

Feest!

Wiskunde voor kinderen van 4 tot 12 jaar

De rubriek 'Draad van Ariadne' bestaat uit 4 pagina's in het midden van het blad Volgens Bartjens.

 

 

Weten

Waar haal ik het vandaan?

Paboboeken rekendidactiek: een schat aan informatie en ideeën

Een groeiend aantal scholen zoekt naar manieren om het rekenen meer bij de belevingswereld van de leerlingen aan te laten sluiten. ‘Hoe kunnen we losser met de methode omgaan’, is een steeds meer gehoorde vraag onder leerkrachten. Hoe komen we aan informatie om dat goed te kunnen doen? Onderwijsadviseur Marije Bakke...

Weten

Spelen met tijd

Digitale tijd met digitale middelen

Op OBS de Stap in Landsmeer onderzoekt een innovatieteam hoe je computational thinking kunt integreren in het onderwijs1. Leerlingen uit de hoogste groepen worden ingeschakeld om onderwijs te ontwerpen voor jongere kinderen. Zo kunnen verschillende jaargroepen tegelijkertijd en met dezelfde activiteit leren. In een ...

Doen

Groep 3 in zes hoeken

Een aanzet tot een doorlopende lijn rekenen in hoeken

Met behulp van subsidie van de NVORWO hebben de auteurs van dit artikel lesmateriaal ontwikkeld voor het vormgeven van rekenen-wiskunde in hoeken. Het lesmateriaal biedt leerkrachten van groep 3 ideeën en lessuggesties om rekenen-wiskunde doelgericht spelenderwijs vorm te geven in hoeken. Dit materiaal kan tevens al...

Ontwikkeling en onderzoek

Artikelen november 2020

Redactioneel

Hoofdredacteur van Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek Ronald Keijzer bespreekt de artikelen in dit nummer.

 

 

Doen

Reken-wiskundeonderwijs tijdens Corona

COVID-19: de scholen op slot

Toen in maart 2020 de scholen sloten in verband met de corona-pandemie, werd het onderwijs enorm op de proef gesteld. Maar met de gebruikelijke flexibiliteit van leraren ging iedereen op zoek naar andere manieren om de leerlingen les te kunnen geven. In dit artikel doen de auteurs verslag van een vragenlijstonderzoe...

Columns

Huub

Bewijs uit het gerijmde

Een trampoline voor zijn zoon
Een onvergetelijk cadeau
Het springvlak net op grasniveau
Fantastisch leek hem dat gewoon

 

Nu eventjes een kuiltje spitten
Drie meter was de middenlijn
De diepte moest een meter zijn
Een eitje, ja hij zag het zitten

 

Maar pi maal deze diameter
En dat een meter in de grond
Dat betekent wel...

Columns

NVORWO: ontwikkelingen

Van de voorzitter

In haar column vertelt NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark over de ontwikkelingen van de afgelopen tijd.

 

 

Ontwikkeling en onderzoek

Fred Goffree (1934 - 2020)

Fred Goffree overleed dit voorjaar. Hij is van grote betekenis geweest voor de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs. Hij richtte zich daarbij vooral op de lerarenopleiding. In dit 'In memoriam' eren en duiden we zijn bijdragen aan de opleidingsdidactiek rekenen-wiskunde.

 

 

Ontwikkeling en onderzoek

Waarom de Grote Rekendag?

Leerlingen van Nederlandse basisscholen besteden een behoorlijk deel van hun tijd aan rekenen-wiskunde. De gemiddelde rekenles is echter beperkt tot een relatief korte interactieve instructie van nieuwe inhoud; de rest van de tijd besteden de leerlingen aan het zelfstandig verwerken van deze nieuwe inhoud via het ma...

Redactioneel

Spel in de rekenles

Met een special over spel in de rekenles vieren we dat spel in de meeste scholen niet meer weg te denken is uit het repertoire van veel leerkrachten. Een spel dat goed wordt ingezet laat kinderen doelen bereiken die ze anders misschien minder makkelijk en met minder plezier zullen bereiken.

 

Een drijvende...

Weten

Getalbegrip tot en met 100 in rekenspellen

Beheersen en onderhouden van de kennis van drempel 2

Een goed getalbegrip is essentieel voor het leren rekenen en voor gecijferdheid. Hoe je aan getalbegrip kunt werken laat Anneke Noteboom zien in dit artikel.

 

 

Columns

Bewijs uit het gerijmde

Hersengekraak

Jaap van Lakerveld vertelt op rijm over de wereld van wiskunde en rekenen.

Weten

Speel mee in de bovenbouw

Interventies bij spellen in de rekenles

Het spelen van (reken)spellen is leuk. De meeste kinderen beleven plezier aan het spelen van spellen, ze leren omgaan met winnen en verliezen en er komen vaardigheden aan te pas zoals samenwerken, vooruitdenken, logisch redeneren en strategiesch denken. Maar zonder leerkracht die op het juiste moment de juiste inter...

Online Stevin-Symposium

De werkgroep 'Geschiedenis' van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert dit najaar op 10 oktober voorde 26e keer haar jaarlijkse symposium, en voor de eerste keer zal dit - vanwege Corona - online plaatsvinden.

Draad van Ariadne

Draad van Ariadne

Rekenspelletjes spelen

Wiskunde voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Dit keer met veel spelletjes om samen te spelen waarbij veel moet worden nagedacht en gerekend...

 

 

 

 

Weten

Leren van games

Ervaringsleren leidt niet vanzelf tot inzicht

Steeds vaker wordt in het onderwijs gebruik gemaakt van games. De intrinsieke motivatie van kinderen wordt hierdoor aangesproken en door een spel vaak te spelen, merken ze dat ze er steeds beter in worden… tot aan een bepaalde grens. Sommige kinderen blijven dan eindeloos tegen hetzelfde obstakel aan lopen en andere...

Weten

Serieus spelen

Hoe de spellenkast van Anneke Noteboom zich vulde

Sinds het schooljaar 2006-2007 verzorgt Anneke Noteboom in Volgens Bartjens de rubriek Spel in de rekenles. Honderden leraren hebben haar lezingen en workshops over dit onderwerp bijgewoond, waardoor ze hun rekenonderwijs hebben kunnen verrijken.

In dit nummer verschijnt haar 71e en tevens laatste Spel in de reken...

Spel en rekenles

'Pak me dan, als je kan!'

Winnaar rekenspellenwedstrijd 2020

Stapels dozen met 209 rekenspellen stonden eind februari 2020 klaar voor de vakjury van de 6e landelijke rekenspellenwedstrijd. Er waren dit jaar veel spellen van hoge kwaliteit. Waar voorheen de ganzenbord-achtige spellen met rekensommen de boventoon voerden, was er nu een grote variatie aan verschillende soorten s...

Spel en rekenles

100 geschikte rekenspellen...

...voor in de klas en voor thuis

We bieden je een overzicht van 100 spellen waarmee leerlingen hun rekenvaardigheid vergroten en verrijken. Spellen die een plek verdienen in de rekenles omdat ze echt meerwaarde bieden. Ook zijn ze voor thuis leuk en leerzaam.

 

 

Weten

Misvattingen, de sleutel naar nuttige feedback

Een computeralgoritme voor automatische feedback bij digitale rekentoetsen

Formatief toetsen wordt steeds populairder in het onderwijsveld. Bij deze vorm van toetsen krijgen de leerlingen tussentijds effectieve feedback. Deze feedback stuurt hen in het leerproces en kan de motivatie om zich te ontwikkelen versterken. Maar vaker formatief toetsen betekent ook een hogere werkdruk voor leerkr...

Columns

Van de vereniging

Arbeidsrechtelijke vragen

De NVORWO is lid van de Federatie van Onderwijsvakorganisaties (kortweg: de FvOv) en heeft het bureau Onderwijsvakbondsjuristen gevraagd een juridische helpdesk-functie te vervullen.

Als u werkzaam bent bij een onderwijswerkgever po, vo, mbo, hbo / wo, educatieve diensten (zie website FvOv voor precieze afbakening)...

Ontwikkeling en onderzoek

Ontwikkeling en onderzoek

Artikelen september 2020

Bij ieder nummer van het tijdschrift Volgens Bartjens verschijnen twee artikelen in Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek. Deze verdiepende artikelen zijn alleen online beschikbaar. Bij dit nummer gaat het om een ‘in memoriam’ voor de in mei van dit jaar overleden Fred Goffree, door Ronald Keijzer, Wil Oonk e...

Columns

Wat een spel!

Van de voorzitter

Column van NVORWO-voorzitter Jenneken van der Mark over spelen en spelletjes doen.

Spel en rekenles

Make it!

Spel in de rekenles (71)

In de laatste editie van haar rubriek 'Spel in de Rekenles' beschrijft Anneke Noteboom een spel dat ze zelf heeft ontworpen: Make it!

In Make it! gaat het om bewerkingen met kleine getallen en flexibel omgaan met getallen en bewerkingen.

Ontwikkeling en onderzoek

Rekenen-wiskunde van ... tot ...

Ontwikkeling en Onderzoek

In januari 2020 vond de 38e Panama-conferentie plaats. Het conferentiethema 'Rekenen-wiskunde van ... tot ...' verwees naar doorgaande ontwikkelingen op verschillende terreinen die verband houden met het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer en iris Verbruggen doen verslag.

Ontwikkeling en onderzoek

Wiskunde in het nieuws

Ontwikkeling en onderzoek

In de eerste bijeenkomsten rekenen-wiskunde van de lerarenopleiding leraar basisonderwijs op Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar is gezocht naar een goede verbinding tussen 2 aspecten van professionele gecijferdheid en didactiek van rekenen-wiskunde, In dit artikel beschrijven de auteurs de opzet en opbrengsten va...

Columns

Wiskundig leren denken

Redactioneel

Hoofdredacteur Cathe Notten bespreekt het thema van deze editie van Volgens Bartjens: wiskundig leren denken.

Weten

Geinige getallenpuzzels en gruwelijke grafieken

Ervaringen uit het project Wiskundig Denken in het Basisondwijs

Rekenen-wiskunde op de basisschool omvat meer dan het leren van feiten en procedures. Ook het ontwikkelen van wiskundig denken is belangrijk. Voor alle leerlingen!

Columns

Mens erger je niet

Groetjes van groep 3

4 leerlingen van de groep 3 van juf Lia van Diem spelen Mens Erger Je Niet. En door de aangepaste spelregels wordt daar heel veel bij gerekend!